Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Discworld, finns det för Mac?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skara
  • 2005-11-30 06:03

Hejsan, alla glada!

Jag minns när jag var cirka 14 år och lånade "Discworld"-spelet av en vän till Playstation. Då var jag inte speciellt bra nog på engelska eller hade tålamod för ett "klicka-läs"-spel, men nu har jag läst alla hans böcker(Terry Pratchett) och varit ett stort fan i 5 år. Jag fick en flashback från spelet och undrar helt enkelt om det finns någon form av spel som bygger på Terry Pratchetts värld för Mac (eller Xbox). Jag sökte lite löst på google men visste inte vad jag skulle söka på...Fick femti-elva träffar....

Är det någon som vet kan ni väl lägga in ett förslag?

MVH, Kalam

  • Medlem
  • 2005-11-30 09:08

Tyvärr vet jag inget om ett eventuellt spel, men ville bara säga att även jag gillar böckerna, även om det nu var ett tag sen jag läste dom... Kanske dags för en revival.

Go Rincewind go!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-30 10:22

Spelade demot på mac för lääääänge sedan.

Hittade lite info om spelen mm här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-30 10:26

Jag har spelet i macversion så jag vet att det finns. Vet dock inte om det funkar i OS 9 eller Classic under OS X. Var väldigt längesen jag spelade det.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-11-30 16:36

Jag har skivan, och vad jag minns så funkar spelet upp till Mac OS 8.6 - dock är var skivan så repig senast jag försökte spela, så att min 4400 knappt kunde läsa den...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 17:49

Provade som hastigast under Classic och det rullar. Vinjettanimationen hackar nån gång men det gör det alltid, oavsett spel nästan, i Classic-läget. Bra röster

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-11-30 18:37

You don't say, you don't say....

Jag föredrar ofta gamla spel som drar igång på en sekund och inte drar igång fläktarna... T.e.x Postal 2 tar 1-2 minuter bara att starta!

Precis fått de två animerade serierna "Soul Music" och "Wyrd Sisters"....helt underbara....vill minnas att iallafall "Soul Music" gick på tv4 för sisådär 5 år sedan och att de inspirerade mig att börja läsa böckerna....

(Just nu har jag en Pratchett-fest hemma...:))

Kollade länken och verkar vara svårt att ens få tag på en demo.... Någon som vet var man kan köpa spelen eller få tag på demon? Eller någon som vill sälja/låna ut spelet? (Bor i Malmoe)

Tack förresten för alla svar!

/Kalam

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-12-02 23:59

bumpi-bumpi

  • Medlem
  • 2005-12-03 00:40

Kanske en aning offtopic, men vafasen...

Om ni har gamla äventyrsspel (peka-klicka), även pc-skivor, så kan ni spela dom i OSX med hjälp av Scummvm:

http://www.scummvm.org/

Bland spelen som funkar:
I princip alla Lucasartsspel (Sam & Max, Indiana Jones, Day of the tentacle, The Dig, Monkey Island osv)
Broken Sword 1 och 2
Beneath a steel sky (utmärkt äventyrsspel som man numera kan ladda hem lagligt)
Simon The Sorcerer 1 och 2

Gamla men fantastiskt roliga spel! Synd att det knappt görs sådana äventyrsspel längre...

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-12-03 02:55

"Gamla men fantastiskt roliga spel! Synd att det knappt görs sådana äventyrsspel längre..."

Håller absolut med, minns "Day of the Tentacles" med en tår i ögat!

  • Oregistrerad
  • 2005-12-03 10:21
Ursprungligen av Kalam:

"Gamla men fantastiskt roliga spel! Synd att det knappt görs sådana äventyrsspel längre..."

Håller absolut med, minns "Day of the Tentacles" med en tår i ögat!

Håller absolut med, minns trailern till Sam & Max 2 som sen lades ner och nerläggningen av Full Throttle 2 med en tår i ögat.
Grim Fandago är nog det senaste äventyret av klass jag spelat. Gav mig på Broken Sword 3, men det var inte Lucas Arts-klass.

Discworld kommer spelade jag bara demot på för många år sedan. Det hade varit kul att pröva det igen.

1
Bevaka tråden