Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign CS-Dialogrutor-AppleScript

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-02 15:50

När jag öppnar ett dokument i Indesign CS och jag saknar ett typsnitt, öppnar Indesign CS dialogrutan "Saknade teckensnitt". När scriptet försöker forsätta hantera sidan blir det error:

"InDesign CS drabbades av ett fel: Det gick inte att hantera begäran eftersom det finns en modal dialogruta eller ett modalt varningsmeddelande."

Kan man hantera dialogrutor med AppleScript; cleara, avbryta, läsa av vilken dialog som är uppe o.sv?

Nja, du kan iofs göra en del av det där med GUI scripting, men bättre är förstås att stänga av dialogrutorna i skriptet, så att de aldrig visas öht.

"set user interaction level to never interact"

och för att sätta på dem igen

"set user interaction level to interact with all"

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-02 18:38
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nja, du kan iofs göra en del av det där med GUI scripting...

Menar du OS eller ID?

OS, InDesigns dialoger är bara när du vill skapa egna dialoger, de som programmet visar av andra skäl har inget med det att göra

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-02 19:02

Då kommer en idé fram: Kan man skapa en dialogruta i ID som hanterar saknade typsnitt. En dialogruta som man i sin tur kan hantera?

Visst. Förklara för mig vad du vill uppnå så kan jag säga om det går. Gärna någorlunda detaljerat

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-02 19:28
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Visst. Förklara för mig vad du vill uppnå så kan jag säga om det går. Gärna någorlunda detaljerat

När ett AppleScript öppnar ett dokument i InDesign CS och ett typsnitt saknas, vill jag stänga dokumentet och hantera "felet".

tell application "InDesign CS" to return name of fonts of active document whose status is in {not available, fauxed, substituted, unknown} 
1
Bevaka tråden