Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte längre minimera Finder fönster

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

Sedan den senaste OS X uppdateringen (10.4.x) så kan jag inte längre minimera Finder fönster. Detta problem började för tre dagar sedan när jag uppdaterade med den senaste patchen.

Jag kan fortfarande minimera program fönster, så som Safari, bara inte Finder fönster. Minimera knappen är gråad, och knapp kombinationen äpple + m funkar ej.

Några ideer?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-02 15:34

Jag har samma problem, omstart eller ut/inloggning löser det ett tag...

ser ut som om detta löste det, men undrar om problemet kommer tillbaka..

  • Oregistrerad
  • 2005-12-02 19:12

Hos mig gör det det. Problemet kan ibland lysa med sin frånvaro flera dagar sträck, ibland dyka upp igen bara några timmar senare.

Jo, problemet försvan för ett par dagar för att sedan återkomma.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-06 22:28

Samma sak för mig, det kommer ibland, sen efter ett tag försvinner det, jätteskumt.

Någon som har några andra ideer?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-12-07 00:43

Jag fick ett hett tips när Exposé strulade för mig. Kör Skivverktyg.app och reparera Skivbehörigheter. Testa det och gör en omstart. I bästa fall kan det funka!

Jag har också haft det här problemet ett tag. Enklast är att starta om Finder genom att alt-högerklicka på Finder i Dock, och starta om.

Idag har problemet irriterande nog spridit sig till Safari, som jag också måste avsluta för att få tillbaka möjligheten att minimera.

Om man kollar på Apples diskussionsforum så verkar det vara en känd bug som ännu inte är åtgärdad:

Citat:

I'm still getting this annoying behaviour. I submitted it as a bug months ago but the status still says it's being checked. I sent an email to ask for more info on the status a few days ago and got a reply saying the problem is still under investigation and won't be fixed in 10.4.3.

Uppenbarligen har det inte fixats till 10.4.9 heller, så vi lär nog få leva med det. De lär nog inte fixa det i Tiger eftersom Leopard kommer rätt snart.

Hittade diskussionen här: http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=701010&#701010

OnyX brukar lösa många skumma problem

  • Medlem
  • 2007-03-20 13:42

Märkligt ... jag har aldrig sett det, trots att jag säkert jobbat på tjugo olika macar det senaste året. Jag minimerar förvisso inte fönster särskilt ofta.

Drar upp den här gamla tråden igen, eftersom jag jag tror jag har hittat en orsak till problemet (fast igen lösning förutom att avsluta och starta program).

Tills nyligen var det väldigt länge sedan jag hade problemet. Men nyligen började jag spela Age of Empires II efter att inte ha rört spelet på länge. Samtidig kom problemet med fönster som inte går att minimera tillbaka. jag har inte gjort någon ordentlig test under olika omständigheter, men jag testade nyss att starta A of E medan Safari var igång och hade öppna fönster. Minimera-knappen försvann som ett brev på posten. (Ursäkta den omvända ordvitsen. )

Jag har inte testat runt med en massa olika program, men det visade sig att minimera-knappen tonades ner i Safari, Finder och QuickTime när jag startade AOE. Om programmen inte är igång när jag startar AOE så inträffar naturligtvis inte problemet. iTunes påverkades inte.

Det kanske är fler program än AOE som orsakar felet? Kan tänka mig att det har att göra med fullskärmsläget eller att det är ett program som fungerar både i OS 9 och X, eller en kombination därav.

1
Bevaka tråden