Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-hårddisk (Gbg-lånedator): Hur får man OSX att hitta den?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-24 18:22

Hej!

Jag har precis fått en extern hårddisk som en del av Göteborg stads lånedatorerbjudande. Egentligen skulle det vara en Maxtor one-touch men nu blev det en "Mobile disk External data storage". Hur som helst är det USB2 och jag har kopplat in den i min iMac 20" och i väggen. Det händer ingenting. Det finns drivrutiner till "Classic" men inte till OSX. Hur göra?

mvh

Johnnie

Edit: Kan tillägga att följande dyker upp i Systeminformation som USB TO IDE under USB-höghastighetsbuss:

Version 0.02, Busström (mA) 500, Hastighet osv. Däremot dyker den

Däremot dyker den inte upp i Skivverktyg.

Edit 2: Har nu öppnat lådan och det sitter en Western Digital WD3200 320GB hårddisk i. Jumper settings är satt till "Cable select setting" dvs längst mot strömsladden.

Senast redigerat 2005-11-24 19:09

Är den helt död eller snurrar hårddisken när du sätter i den i USB-porten?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-24 22:25

Den snurrar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-25 00:21

Nu fungerar det. Jag behövde ändra jumper setting till single/master.

den kanske kör ntfs och inte fat

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-25 00:53

Jag tror inte det var filsystemet som orsakde krånglet eftersom hårddisken inte dök upp när man kopplade den till en PC heller. Det var bara att ta bort den vita plastprylen på hårddiskens baksida så funkar den.

mvh

Johnnie

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-25 08:59

Nu dyker som sagt hårddisken upp i Diskverktyg men när jag nu trycker på formatera-knapen börjar badbollen snurra - i timmar. Hur lång tid ska det ta att formatera en 320gb hårddisk? Och ska man inte kunna se hur det hela fortlöper?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-25 09:58
Ursprungligen av dunberg:

Nu dyker som sagt hårddisken upp i Diskverktyg men när jag nu trycker på formatera-knapen börjar badbollen snurra - i timmar. Hur lång tid ska det ta att formatera en 320gb hårddisk?

Valde du att skriva ettor och nollor och det andra alternativet? Om du gjorde det så tar det LÅNG tid. När jag väljer de alternativen så sätter jag igång formateringen innan jag går och lägger mig så brukar det vara klart när jag vaknar.

/Per-Anders

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-25 10:58

Hm... nä, jag tror inte att jag valde de alternativen. Men jag lät den stå på om inte hela så halva natten och den var inte klar. Det finns det ju inget som visar hur långt formateringen har hunnit i OSX så man blir lite osäker om det händer något. Nu formaterar jag i XP och då lyser en röd lampa på hårddisken under formateringen vilket den inte gjorde i OSX. Dessuom ser man hur många procent som är formaterade. Efter drygt en timme har 73% formaterats.

Vilket alternativ ska jag välja på formateringen??

jag har en exakt likadan dator och hdd, jag har också gbg leasingdator..
4st 320gb diskar? när jag kollar på disken i skivverktyg så är det 298gb kapacitet ledigt och den är ju på 320gb?

men hur ska jag göra med formateringen?

HFS+ Journalförd

  • Medlem
  • 2005-12-07 21:18

en jävla tabbe (LaCie)

FIck precis min 250Gb Lacie.

Pluggade in den i min Ibook och den dök upp direkt på skrivbordet. Började lägga över filer och den låste sig. Läste sedan att man behöver formatera den men problemet är att den inte längre dyker upp på skrivbordet. När jag tar system information så syns den inte heller. Men den är på och låter och kablarna är anslutna. Vad fan har jag gjort? och hur fixar jag det?

mvh Peter

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-07 21:56
Ursprungligen av Darko:

FIck precis min 250Gb Lacie.

Pluggade in den i min Ibook och den dök upp direkt på skrivbordet. Började lägga över filer och den låste sig. Läste sedan att man behöver formatera den men problemet är att den inte längre dyker upp på skrivbordet. När jag tar system information så syns den inte heller. Men den är på och låter och kablarna är anslutna. Vad fan har jag gjort? och hur fixar jag det?

mvh Peter

Testa att dra ut sladden till hårddisken och sätta i den igen. Testa också att starta om disken genom att dra ut strömsladden. Om inget hjälper kan du testa att formatera om den mha Skivverktyg om det går.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-08 00:05

Tänk på att USB-diskar som drivs av OSB-bussens ström i princip förbrukar all ledig effekt. Eftersom (vad jag minns) det interna modemet drivs av USB-ström som hänger ihop med en av USB-portarna, bör man inte sätta disken i en port som delar med modemet.
På iBook brukar USB-diskar bara fungera på en av portarna.

  • Medlem
  • 2005-12-08 17:01

ja nu funkar den tydligen igen. Stängde av allt som ni sa och lät det va över natten, sen funkade det. BEstämde mig dock för att formatera om den, för den låste sig innan. Så nu valde jag Mac OS X extended (journalförd) och det har ståt "förebereder radering" i ungefär fyra timmar och den jobbar kan man se på mätaren men ska de ta så lång tid? (LaCien är på 250gb). När jag skulle avbryta stod det att det kan pajja hela skiten så det vågar jag inte heller göra, har jag gjort bort mig nu igen?

USB-hårddisk syns ej till

Har en extern USb hårddisk i låda från ONE Teckhnologies. Det är en Seagate. Har fungerat tidigare utan problem men för en tid sedan kom den inte längre upp på skrivbordet. Finderinställningar är rätt. Den sysns inte heller i skivverktyg så det går inte att formatera om. I systeminfo för USB syns "lådan":

USB Disk:

Version: 0.07
Busström (mA): 500
Hastighet: Upp till 12 Mbit/sek
Tillverkare: OnSpec Electronic Inc.
Produkt-ID: 0x0100
Serienummer: 003CV0972X
Tillverkar-ID: 0x55aa

Har testat med olika USB uttagen men det gör ingen skillnad.
När man startar den tycks det som om hårddisken startar och snurrar OK.

Pillat på sladdar inne i lådan men inge tycks vara lös. Hårddisken ingen "jumpers" vilket innebär att den äre inställd för "Drive is slave".

Tacksam tips hur göra. Eller är det papperskorgen som gäller?

Det normala är att HDn i en SUBlåda skall vara byglad som Master bygla om den och se om det fungerar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-04-22 13:20

Jag blir grymt irriterad på detta. Ska det verkligen ta så lång tid som alla säger? Jag vill formatera om en USB-hårddisk. Väljer format Mac OS Extended (journalförd) och sen Säkerhetsalternativ och bockar i Radera inte data. Sen står det Förbereder formatering, i timmar. Drygt! Orkar inte vänta så länge. Jag gjorde detta över natten och den är inte ens klar. Känns ju som den hänger sig och inte kommer vidare? Det har fungerat förut men inte nu längre... Gah!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-22 14:03

Man ska inte hålla på med med USB-skit-hårddiskar på Macen.
Det är FireWire som gäller. USB är för pezetomtar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-04-22 14:54

Jag använder också bara fw-hårddiskar numera eftersom usb-hårddiskarna krånglar så mycket. Jag lyckades få några kernelpanics pga usb-hårddiskar men också när jag anvädna en palm med usb. Macoteket har snygga lådor att köpa om man redan har hårddisk.

1
Bevaka tråden