Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook har ny design

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En uppmärksam läsare tipsar om att iBook faktiskt har uppdaterats med ny design utan att det har skrivits om det här på 99mac.com.

Om du tittar noggrannt på bilden nedan ser du att iBook G3/700 (den som säljs för under 10.000kr exkl moms) är helt vit istället för den metall/vita design som varit aktuell tidigare. Materialvalen är dessutom förändrade.

Finns det medlemmar på 99mac som har tagit emot leverans av den nya billiga iBook modellen?

Ick, hel-vita elektronikprodukter brukar inte vara en smidig lösning.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-25 09:37
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Ick, hel-vita elektronikprodukter brukar inte vara en smidig lösning.

Vem minns inte helvita Nokia- och Sharp-TV på 80-talet? Första dammtorkningen och TV:n var gråflammig av sotresterna. "Snyggt"!

Edit: stravfel

[ 25 November 2002, 09:39: Meddelandet ändrat av: Schuckert ]

Tur att det finns motivlackering.

Vi har fått en sådan hit till oss, den är verkligen VIT. Man vågar knappt ta i den.

Japp, vi har två stycken här. Så vita att man nästan bländas. Apple borde skicka med en hög putsdukar, smutsen kommer synas rätt snabbt på dem.

Motivlack i stil med Steve Jobs iförd Jedi-mundering?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-25 12:03

Hmm, hoppas inte den vita färgen gulnar med tiden och får den där inrökta smutsvitgula färgen som före detta vita TV-apparater från 80-talet har...

[ 25 November 2002, 12:06: Meddelandet ändrat av: ceder ]

Gäller det här bara 700MHz, eller är även 800MHz-modellerna drabbade?

Jag kan inte tänka mig annat än att de uppdaterat alla modeller, nåt annat vore väl väldigt konstigt?

påminner om nån Saab-modell som hade vit lack, vita spoilers, allt vitt. såg ut som man lagt färg i biltvätten.

the computer of Death?

eller gillar Jobs Lucia?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-25 12:54

Ultra-vitt är väl Steve Jobs sätt att distansera sig från den forna fienden IBM vars bärbara datorer är lika kolsvarta som Darth Vaders hjälm och uniform.

Själv har jag i alla fall tröttnat på formspråket med vitt och genomskinligt. Jag gillar svarta tangenter: det känns ondskefullt och syndigt.

Vitt är ju dödens färg i många länder (Japan, Kina etc). Svart är bättre. Jag vill ha svarta iBöcker!

Vitt, eller någon ljus färg, känns mer konsument än svart.

Jag vill inte ha Iböcker alls...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-25 13:07
Citat:

quote: känns mer konsument än svart

Vad menar du med det?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Alphonze:
Jag vill inte ha Iböcker alls...

Jag skall, i en rikare framtid, köpa en till flickvännen.

varför inte grå eller brun? smutsen syns inte, tjuvarna hittar den inte.

annars vackert lindblomsgrön...

P.S. en japansk brud i Shinto-bröllopsutstyrsel har oxå en vit "turban". för att dölja ´svartsjukans horn´ som det heter...

[/qb][/QUOTE]Jag skall, i en rikare framtid, köpa en (Ibook) till flickvännen.[/QB][/QUOTE]

Ja, att köpa till andra är helt ok!

iBook är ju söt = tjejsak... TiBook är snygg = killgrej

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
iBook är ju söt = tjejsak... TiBook är snygg = killgrej

Smaken är som röven. klöven...
(Uttalas på bred Götebosska)

  • Oregistrerad
  • 2002-11-25 15:39

Så länge inte Apple färgsätter så här igen så är jag nöjd:

(Obs! Inga "hembyggen", utan specialversioner av PowerBook 170)

[ 25 November 2002, 15:40: Meddelandet ändrat av: ceder ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-25 15:47

700:an har en annan modell på batteri än vad dom andra nya iBöckerna har.. Så det kanske bara är den som är lite special?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-25 20:00

Totalvitt tycks bara aktuellt för intro-modellen. Se nedan:

"Apple has learned not to mess with a winning formula, so there are no surprises with the new iBook range. Physically, the mid-range combo model looks identical to all iBooks since the revamp in May 2001, except that the logo is printed in Apple´s new corporate typeface, like on the new PowerBook. This is hardly ground-breaking.
The difference on the entry-level model is more noticeable, although still quite subtle. All the surfaces that had a metallic appearance on the old iBook have been replaced with plain white plastic. The outer casing of the machine is solid white, rather than translucent plastic with a white layer underneath, like the old model, and even the hinge that holds the screen in place is now white rather than silver. In addition, the newly whitened hand rest surfaces, as well as the trackpad button, have more of a rougher matte feel to them than the old model with its smooth feel.
At first glance, these changes make the new entry-level iBook look a little childlike and plasticky (these machines are primarily designed for use in schools and homes), but this impression soon fades and the pure white appearance is quite stylish. "

Från http://www.macuser.co.uk/

Där ser man, då var det verkligen skillnad alltså. Inte så likt Apple att göra så. Men kanske är syftet rent ekonomiskt?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-11-25 22:15

Tyckte faktiskt den såg mycktet snyggare ut i helvitt, fast man blir ju lite orolig om det kanske är lite opraktiskt, allra helst på en bärbar.

Apple har helt enkelt rationaliserat kostnaden på materialinköpen. Nu har de förmodligen samma plast på Iböckerna som på strömadaptrarna till alla bärbara datormodeller. (Den till min Tibook är ordentligt vit.)

Det var väldigt vad vit den var!!!!

[QUOTE]Skapades ursprungligen av: ceder:
[QB]Så länge inte Apple färgsätter så här igen så är jag nöjd:

Jag blev nästan lite sugen på att visa min konstnärliga sida på min 170. Fast den är ju så snygg som den är.

Det är bara 700MHz-modellen som är kritvit. Alla de andra iBookarna ser fortfarande ut som de gamla.

Edit: Apple kallar 700MHz-modellen för "Opaque".

[ 26 November 2002, 03:37: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Det är bara 700MHz-modellen som är kritvit. Alla de andra iBookarna ser fortfarande ut som de gamla.

Japp, min 800 är grådaskig

1
Bevaka tråden