Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac "bakom ridåerna"

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Surfer:
Får man fråga vilken internet uppkoppling ni har med Carambole? ADSL? Vilken kapacitet behöver ni får en sajt som 99mac.com?

Så här kan det se ut en vanlig vecka:

Date Hits Bytes Sessions Visitors Pages

Thu Jan 23 2003: 264,925 1.48GB 4,157 1,986 59,216
Fri Jan 24 2003: 269,716 1.66GB 3,870 1,925 57,365
Sat Jan 25 2003 193,124 1.23GB 3,060 1,385 40,590
Sun Jan 26 2003 193,823 1.16GB 3,486 1,646 40,147
Mon Jan 27 2003 266,406 1.63GB 4,477 1,931 56,285
Tue Jan 28 2003 306,359 1.84GB 4,924 2,147 69,374
Wed Jan 29 2003 284,729 1.70GB 6,103 2,955 59,012
Thu Jan 30 2003 260,434 1.57GB 5,639 2,566 55,861

Som du ser så blir det ungefär 1.4 - 1.8GB per dag och det är ju inte mer än 1.25MB i minuten...

Räknar jag rätt om jag omvandlar 2Gb per dygn till 23 kbps?

Linan är just nu en 2Mbit (inte ADSL, fast lina) men det talas om att uppgradera den till 10Mb.

/Ola

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Räknar jag rätt om jag omvandlar 2Gb per dygn till 23 kbps?

Det stämmer bra.

Oj, 23Kbps och en lina på 2Mbit? Behövs verkligen 10Mb? Vad kostar det att ha en 2Mbit lina? Måste man ligga nära ett stadsnät för att kunna ha en?

Skulle man klara av att ha en webserver på en ADSL upkoppling eller är det för osäker uppkoppling?

Linan löper in i ett företagshotell så vi är inte ensamma på den. Men övriga personer i huset surfar och kollar mail och vi har inte upplevt att bandbredden har varit något problem. Men det diskuteras lite om vi inte behöver mera i alla fall. (Min lina är bredare än din, du vet...)

Man kan driva en webbserver på en ADSL (0.7 Mbit upp och 2.5 Mbit ner) det är ganska mycket faktiskt. Du kan driva en webbserver på 64kbps också (ISDN). Det viktiga är att det är konfigurerat så att trafik kan inititeras "utifrån" och att det öppnar förbindelsen och att du har ett fast IP. Bostream hör till undantagen som har det så (har själv Bostream hemma) men övriga leverantörer har inte det vad jag vet.

Men tillgängligheten (det är lägre krav i tillgänglighet för ADSL så linan kan vara nere i långa perioder utan att leverantören måste ersätta avssaknaden av tjänsten) och avtalet för förbindelsen (du får inte driva kommerseill webbserver) brukar sätta käppar i hjulet för ett ADSL-abbonemang som basis för ett webbhotell. Du måste ha en fast lina.

Vi har i dagsläget ett 20-tal domäner som ligger hos oss och det är mest epost och webb. Sedan har vi våra egna roliga lösningar för våra kunder som också huserar där.

/Ola

[ 21. februari 2003, 15:49: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Tack för svaret! Hur mycket kostar det att ha en lina? Jag antar att det är mycket billigare när man delar som ni gör...

Kontakta leverantörerna av lina, Carambole, Tele2, Telia mfl och kolla priser. Tyvärr vet jag inte exakt vad vi betalar för vår, min kollega skötte förhandlingarna.

/Ola

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-21 19:31

Men är det inte så att datorn som server gör mycket mera än lina ?
Jag har lite erfarenhet, jag har ADSL och har gjort egna downloaded på 230/kbit sek ! på vissa servrar !
Så jag tror forfarande är att server i själv är flaskhalsen i dessa datartrafiken. Adsl lina i själv har ju bra snabbhet, men när man kommer fram till olika server (websidor) eller annat, då har det stor betydelse hur bra servrar är. Dess prestanda. Jag är tror att 99.com kommer ett steg längre om de införskaffar senaste från Apple hårdvaran. Därför är det mycket bra vi 99.com medlemmar bidrar lite summa till 99.com

  • Medlem
  • 2003-02-21 19:55

Har ni en "dyr" Appleskärm i serverrummet?
Det räcker ju med att ha skitskärmar där!

  • Medlem
  • 2003-02-21 19:56
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: REP:
Men är det inte så att datorn som server gör mycket mera än lina ?
Jag har lite erfarenhet, jag har ADSL och har gjort egna downloaded på 230/kbit sek ! på vissa servrar !
Så jag tror forfarande är att server i själv är flaskhalsen i dessa datartrafiken. Adsl lina i själv har ju bra snabbhet, men när man kommer fram till olika server (websidor) eller annat, då har det stor betydelse hur bra servrar är. Dess prestanda. Jag är tror att 99.com kommer ett steg längre om de införskaffar senaste från Apple hårdvaran. Därför är det mycket bra vi 99.com medlemmar bidrar lite summa till 99.com

Det räcker väl med 8-900mhz G4:or för att driva en webbserver? Det viktigaste är ju vilken bandbredd servrarna ligger på!

[ 21. februari 2003, 20:01: Meddelandet ändrat av: XedoZ ]

Senast redigerat 2004-10-16 01:26

Det var flera år sedan maskinerna utan vidare kunde fylla hela bandbredden i nätverkskortet om 10Mbit/sekund och en fast lina som motsvarar det är väääldigt dyr och således sällsynt.

Så numera är alltså bandbredden en flaskhals långt innan maskinens hastighet spelar roll.

Gränsen för när det blir segt är dessutom nedanför 800-900 MHz G4. Lite beroende på vad det är så kan nog G3 fungera fint. Som sagt bandbredd är långt viktigare än MHz.

Denna bildintensiva webbplats ligger på en PMG4/400:
http://www.immitt.com/

Sedan om LCD-skärmen som står där, det är Martins faktiskt ej inkopplad. Vi har ett par usla CRT-skärmar och KVM-switchar för att administrera på plats, men oftast kör vi förstås fjärradministrationsverktyg av olika slag.

/Ola

[ 21. februari 2003, 23:56: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Det var flera år sedan maskinerna utan vidare kunde fylla hela bandbredden i nätverkskortet om 10Mbit/sekund och en fast lina som motsvarar det är väääldigt dyr och således sällsynt.

True. Men -- och det är ett stort men -- om siten inte är statisk HTML som servas från en RAM-cache så blir ofta diskar och CPU flaskhalsar. Lösningar med PHP, MySQL, ASP, JSP och (Ja, låt oss inte glömma Lasso ) kan kräva mycket mer av CPUn. Prova att göra en sökning här på 99Mac och fundera på hur lite bandbredd som utnyttjas i sökningen men hur fantastiskt hårt diskarna måste jobba... Samma problem finns hos många andra siter.

Riktigt, men blandar du in de sakerna så får databasdesign, indexering och sådana saker stor betydelse också. Man kan bygga avancerade databasbaserade webbplatser som på normal maskin (G4/400) fortfarande har sin flaskhals i nätverkskortet.

Sedan finns det förstås tekniker för att lösa detta när flaskhalsen flyttas från nätverkskortet till andra ställen i maskinen (hårddisk, ram, systembuss, processorhastighet mm) och en sådan lösning är halvdynamisk publicering, det finns flera som involverar databasdesign.

Men oftast är det billigare att köpa en maskin till istället för att lägga ner massor med tid (dvs pengar) i att bygga en "leaner meaner kick-ass website" som spottar ur sig HTML-filer från databasinformation regelbundet.

/Ola

  • Medlem
  • 2003-02-22 18:09
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Surfer:
Skulle man klara av att ha en webserver på en ADSL upkoppling eller är det för osäker uppkoppling?

jag kör en server i min garderob med adsl (bostream) som funkar ganska stabilt, jag har behövt starta om adsl-modemet två gånger på ett halvår.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: tiq:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Surfer:
Skulle man klara av att ha en webserver på en ADSL upkoppling eller är det för osäker uppkoppling?

jag kör en server i min garderob med adsl (bostream) som funkar ganska stabilt, jag har behövt starta om adsl-modemet två gånger på ett halvår.

Jag antar att du kör med deras 449:- paket med fast IP. Har du en DNS också?
Har inte Bostream krav på hur mycket man får använda bandbredden? Läste att de kan stänga av dig om man har en server som använder mycket bandbredd?

Funkar bostream bra? Är dom snabba? HUr är deras kapacitet mot USA? Ligger tjänsten nere ofta?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-02-26 21:12

En webserver på ADSL-lina är inga problem, inte så länge det inte är en väldigt seriös sida med krav på 99,9% uptime.
Iallafall Telia får för sig att dela ut nytt IP ibland, och då kan det skita sig om man har otur.
Sen får man väll egentligen inte ha en webserver på en Telia ADSL-lina tror jag, men det har man ju ändå...
Bostream tillåter att man har privata hemsidor på en egen server, men inte komersiella.
Har man Bostream 2,5 mbit har man ju fast IP också, så då slipper man oroa sig över att det ska ändras.

  • Medlem
  • 2003-02-27 12:28
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Surfer:

Jag antar att du kör med deras 449:- paket med fast IP. Har du en DNS också?
Har inte Bostream krav på hur mycket man får använda bandbredden? Läste att de kan stänga av dig om man har en server som använder mycket bandbredd?

Funkar bostream bra? Är dom snabba? HUr är deras kapacitet mot USA? Ligger tjänsten nere ofta?

jo det är det. (fan nu blev jag påmind om att de höjt priset)

DNSen har jag på annat ställe. (annars om man vill ha en domän men inte har ngn dns rekommenderas joker.com)

Kapaciteten är jag helt nöjd med.

De verkar vara ganska liberala med bandbredd, har inte hört om någon som fått bannor utan abuseanmälan innan.

Reportaget är ganska gammalt, och därför fungerade inte länken....
Det vore kul att se det (jag var inte medlem när det visades).
Om det inte är allt för jobbigt, kan Martin lägga upp det igen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kristofer G
Reportaget är ganska gammalt, och därför fungerade inte länken....
Det vore kul att se det (jag var inte medlem när det visades).
Om det inte är allt för jobbigt, kan Martin lägga upp det igen?

Den brutna länken är lagad. Bilderna finns här.

/M

Tackar Tackar!

Bevaka tråden