Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fugerar WebTV i Mac OS X (TV4)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-29 07:40

Hej,

Undrar om någon har fått tv4:s WebTV att fungera i Mac OS X? Enligt deras FAQ stödjs inte Mac men lite längre ner hänvisas till en installation av Windows Media Player för mac som skulle fungera. Snabba praktiska försök visar dock att det inte fungerade direkt i vart fall.

Undrar därför om någon här fått det att funka och om så är fallet; om denna någon har möjlighet att skriva ett par rader om hur hon eller han gjorde?

Tack på förhand,
Gulan

  • Oregistrerad
  • 2005-11-29 09:44

Vet inte vad som är webTV på tv4, men om jag går in på http://tv4.se/tv och tittar på inslag där så fungerar det. Jag använder Safari 2.0.2 och har installerat Windows Media Player ver9.0. Hittas på http://www.microsoft.com/mac/otherproducts/otherproducts.aspx?pid=windowsmedia När du väl klickar på ett program så dyker det upp i en ny ruta. Du måste ha mycket tålamod för det tar en bra stund innan programmet börjar och när det väl gör det så är kvaliteen inte speciellt kul (reflekterar väl kanalens innehåll). Men bild och ljud är det!

jag får bild å ljud men kan ej få bilden över hela skärmen, vilket är lite störigt, nån som lyckats med att vå vidoeon i helskärm?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-01 21:26

får inte TV4:s webb tv att funger...

Har safari 2.0.2 och WMP 9 installerat men får bara upp det nya fönstret med exempelvis nyhetsälnkarna. Klickar jag sedan på en av dessa verkar det komma igång. TV4-loggan försvinner och jag får en helt svart ruta istället...Inget mer händer.

Har ni några tips?

Ursprungligen av gulis:

Har safari 2.0.2 och WMP 9 installerat men får bara upp det nya fönstret med exempelvis nyhetsälnkarna. Klickar jag sedan på en av dessa verkar det komma igång. TV4-loggan försvinner och jag får en helt svart ruta istället...Inget mer händer.

Har ni några tips?

Jag slängde inställningsfilen och installerade om WMP. Sedan fungerade det.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-02 13:28

Morgan: Vilken inställningsfil (dvs var ligger den)? under /Library eller..?

Ursprungligen av gulis:

Morgan: Vilken inställningsfil (dvs var ligger den)? under /Library eller..?

Sitter på jobbet med PC nu så jag kan inte kolla exakt vad den heter.
Filen låg i /Library/Preferences/
Heter förmodligen något med "mediaplayer"

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-12-02 00:09

Följande står på deras FAQ
Deras webtv fungerade dock för mig utan problem.

Citat:

Jag får inte upp video på Mac OS X, även om jag har installerat senaste Windows Media Player

Tyvärr kan vi inte erbjuda webb-tv för Mac-användare. Installationen av Windows Media Player för MacOS X fungerar inte alltid som den skall. Det finns en installationsfil som rättar upp det vanligaste problemet. Här kan du ladda ned filen. OBS! Filen är inte utgiven av Microsoft, och installeras på eget ansvar.

Det är inte helt enkelt att komprimera video så det blir bra för alla varianter av klienter (allt från 3G telefoner till folk med 42" plasma ansluten till PCn). Vi har begränsat oss till ett format av kostnadshänsyn. Idag menar vi att Windows Media Player utgör det bästa alternativet, baserat på en rad kriterier. Vi bedömer oavsett detta fortlöpande all ny teknologi inom området streaming video.

Det finns inga effektiva videoformat för streaming som inte är proprietära i dag (MPEG4 är en standard, men det finns såvit vi vet ingen fullgod implementation av öppna spelare och encoders och servrar som tacklar streaming).

Real och Quicktime är format som är tillgängliga på flera plattformar. Men det är några nackdelar (både för användaren och för oss) med dessa format. Vi har landat på det proprietära alternativet som är mest smärtfritt både för oss och inte minst för nästan alla potentiella användare.

När det gäller t.ex. Windows Media Center Edition så är vi väl medvetna om den. Men vi är ännu inte säkra på vilken väg vi ska gå. Om du använder Media Player 10 så finns vi med på ett litet hörn i det som kallas för "MPS Stationen" - det är ännu den enda svenska premiumtjänsten för Media Player. Det är När & Fjärran och liknande som finns med där.

Men vi har ingen egen hemsida dedikerad för MCE.

http://www.mvps.org/mediaplayermac/MacOS_X_MediaPlayer_Installer.tar.gz

edit den där filen verkar vara från 2002, jag vet inte om det är något man bör installera.

Går dom på knark eller?

1. "Det är inte helt enkelt att komprimera video så det blir bra för alla varianter av klienter (allt från 3G telefoner till folk med 42" plasma ansluten till PCn). Vi har begränsat oss till ett format av kostnadshänsyn."

Popwires Compression Engine kanske? Som alla andra stora använder sig av. Då kan dom ju koda och publicera ALLA format och codecs utan extra kostnader.

2. (MPEG4 är en standard, men det finns såvit vi vet ingen fullgod implementation av öppna spelare och encoders och servrar som tacklar streaming).

Servers: QTSS, Helix Streaming Server(Som CNN använder).. Som exempel bara..

Klienter: Quicktime, DivX Player, VLC Media Player, Mplayer, Windows Media Player med t.ex 3ivx eller andra extremt vanliga MPEG4 codecs som alla Win användare ändå har. XinePlayer, RealPlayer... Etc..

Encoders: Finns väl ca 100 olika. Compression Engine, Compression Master, Sorenson Squeeze, Compressor, Envivio 4caster, Dicas, Vbrick.. Etc etc...

1
Bevaka tråden