Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pulsklocka + Mac??

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ar det nagon som har koll pa en pulsklocka med bra program for Mac?
Det jag har sett har endast varit for PC.

Tacksamm for svar.

T-son

Vad menar du med Pulsklocka?

Hårdvara och mjukvara?

Jag använder en Polar RS200sd och jag är helt sjukt nöjd. Tyvärr så använder jag VPC 7 och Polars inbyggda träningsprogram, men det funkar.

Fast jag väntar på att http://www.ismarttrain.com/ ska böra funka med RS200sd, men kolla vilka modeller programmet stödjer. Är det någon modell du saknar så kan man kontakta dom för dom lyssnar mycket på användaren. Ska tydligen komma stöd för RS200sd efter jul.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag använder en Polar RS200sd...

finns den i Sverige? Om ja - var och till vilket pris?

Ismarttrain verkar onekligen lovande. Vill helst klara mig utan VPC.

Angående RS200sd! Hur tycker du att den funkar till annan aktivitet än löpning?
Vad jag är ute efter är att hitta en klocka som är riktigt allround med ett program där man kan jämföra resultat (helst grafiskt). Tex jämföra snittpuls, max puls, energiförbrukning etc mellan olika aktiviteter ex löpning, spinning, mtb etc. Samt att ha statistik på förändring.

T-son

Ursprungligen av Joacim T-son Torkelson:

Ismarttrain verkar onekligen lovande. Vill helst klara mig utan VPC.

Angående RS200sd! Hur tycker du att den funkar till annan aktivitet än löpning?
Vad jag är ute efter är att hitta en klocka som är riktigt allround med ett program där man kan jämföra resultat (helst grafiskt). Tex jämföra snittpuls, max puls, energiförbrukning etc mellan olika aktiviteter ex löpning, spinning, mtb etc. Samt att ha statistik på förändring.

T-son

Det är så jag använder den. Spelar squach, beachvolleyboll och löper.
När jag kommer hem så lägger jag in träningspasset och skriver in vilken aktivitet det var. Statistik kan man välja på många sett hur man vill ha det, och det verkar ju som iSMARTtrain också kommer att hålla koll på olika aktiviteter och statistik.

På klockan så kan du få fram snittpuls, max puls och energiförbrukning och i programmet så finns det nästan inget stopp på hur mycket man kan få reda på.

En problemet jag har är att lära mig alla RS200sd funktioner. Fast jag börjar få koll på pulsbaserad träning och det har verkligen hjälpt mig på ett nytt sätt i hur jag tränar. Allt har blivit mycket roligare.

Om du har mer frågor så är det bara att ösa på.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-12-01 11:48
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Fast jag börjar få koll på pulsbaserad träning och det har verkligen hjälpt mig på ett nytt sätt i hur jag tränar. Allt har blivit mycket roligare.

Vill du vidareutveckla det du säger ovan i mitt citat? Jag har börjat överväga att skaffa en pulsklocka för den löpträning jag gör. Visserligen tycker jag det är kul att springa ändå men kan jag bli ännu bättre så blir jag gärna det

Ursprungligen av iggy:

Vill du vidareutveckla det du säger ovan i mitt citat? Jag har börjat överväga att skaffa en pulsklocka för den löpträning jag gör. Visserligen tycker jag det är kul att springa ändå men kan jag bli ännu bättre så blir jag gärna det

De gånger jag har använt pulsklocka så kan jag bara hålla med. Det ger en helt ny sporre att få ett verkligt bevis på att träningen ger resultat. samt att se hur olika typer av träning ger olika resultat. Vad blir resultatet av att lägga in ett mjölksyrepass emellanåt? Hur påvärkar benböj min puls under samma mtb runda, etc etc. Nödvändigt? Inte alls! Kul sporre? Deffinitift! Sedan ser ju du konkret vilken typ av träning som ger bäst resultat. Detta gör du förvisso även genom att kolla tiden på samma löpsträcka, men prylar är kul och sporrar!

T-son

Det bästa med pulsklocka är helt klart man ser att träningen ger värkan, men jag har även upptäckt pulsbaserad träning. Man tar bara och ställer in på klockan vilken typ man vill träna och så piper klockan om man ligger under eller över de gränserna som hör till den typen träning som du har valt.

Lågintensiv träning/effektiv fettförbränning - 50-70% av BMP
Kontinuerligt arbete under 30 – 300 min

Konditionsträning, lågintensiv - 70-80% av BMP
Kontinuerligt arbete/intervallträning under 30 – 150 min
Passar nybörjare eller de som ska komma igång efter sjukdom/skada.

Kondtionsträning,högintensiv - 80-90% av BMP
Kontinuerligt arbete /intervallträning under 30-90 min
Passar vana motionärer och de som vill spetsa formen inför olika tävlingar.

Högintensiv träning 90-100% av BMP
Huvudsakligen intervallträning under 20 – 40 min

Löpning 6 km (ca 75-85% av maxpuls)
Totalt antal kalorier: 400
Fettförbränningsprocent: 30%
Totalt antal fettkalorier: 120
Antal gram fett: 13,3 gram

Gång 6 km (ca 60-70% av maxpuls)
Totalt antal kalorier: 400
Fettförbränningsprocent: 55%
Totalt antal fettkalorier: 220
Antal gram fett: 24,4 gram

Jag köpte min på Gå & Löp kliniken i Umeå. Dom flesta sportaffärer som Stadium kan ta hem dom, och det tar ca 1 - 2 veckor.

Om du vill köpa på internet så kolla in www.loplabbet.se

Fint, tack!
Ser att priserna som vanligt ligger klart högre än i USA.
200 dollar ca i USA = 1600 kr, 2400 på löplabbet.

Är det inte konstigt att Polarpriserna skiljer sig så mycket?

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Fint, tack!
Ser att priserna som vanligt ligger klart högre än i USA.
200 dollar ca i USA = 1600 kr, 2400 på löplabbet.

Är det inte konstigt att Polarpriserna skiljer sig så mycket?

USA 6% skatt på varorna Vs. Sverige 25%...

Allt är billigare i USA, that´s the way it is.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

USA 6% skatt på varorna Vs. Sverige 25%...

Allt är billigare i USA, that´s the way it is.

Med ovanst förutsättningar...
pris exkl moms 1509, med 6% moms 1600, med 25% moms 1887 kr.
Det måste vara lite överpris i Sv.
Undrar vad priserna är i Finland (typ i Kempele, där Polars huvudkontor ligger )

Hittade en tysk site (crosswatch.de) - priset är 207 euro+7 euro i porto!

Jag kör med pulsband när jag tränar på SATS eftersom löpbandet (och många andra maskiner där) har stöd för det.
Utöver att man märker hur man presterar och kan kontrollera sin puls bättre så ger Technogyms löpband även en "Performance Index" i slutet som ger en siffra på hur bra man presterar.
Tyvärr är de lite snälla i sin skala som går från 0 till hundra.
0-10: Improvable
10-20: Fair
20-30: Very good
30-40: Excellent
40+: Superb

Jag har aldrig haft mindre än 42, och då har jag tyckt att jag varit dåligt tränad... Som för två veckor sedan när jag började springa igen första gången sedan i juli pga en skada. Rekordet ligger på 56.

Jag har haft funderingar på att köpa en egen klocka av billigaste sort. Men nu får man väl tänka sig för och se om man ska koppla den mot Macen...

Väcker lite liv i ett gammalt ämne. Har införskaffat en Garmin Forerunner 305.
http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=1280

För en vecka sedan. Programvaran är Mac kompatibel samt att det finns möjlghet att ladda upp mot www.motionbased.com med kartor etc.

Har allt Puls, medelhastighet, högst ,lägst, distans, autolaps, etc mkt användbar

Forerunner 405

Är det någon som vet om "omvägarna" med att få Forerunner 305 att funka med Mac också gäller 405:an?
Jag har just lagt en beställning på Forerunner 405 och vill ogärna damma av PC:n igen. Har läst att det skall komma en mjukvara under Q3 2008 för Mac, men vem orkar vänta så länge...?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-22 17:17

Det ska finnas programvara för OS X och 305, jag har inte provat eftersom jag fortfarande själv går i funderingar över vilken man ska ha.
https://buy.garmin.com/shop/store/downloadsUpdates.jsp?product=010-00467-00&cID=142&pID=349

För 405 ska det komma.
"Software updates are NOT available on the Mac—coming in the Fall 2008."

Tar upp tråden igen...

Har precis inhandlat en Polar RS200 och testat att överföra data till ismarttrain:s testversion. Test-versionen verkar vara en "light-version" så jag tror inte att man får en full förståelse för hur bra det skulle kunna vara i verkligheten... Är det någon som använder sig av programmet idag och som kan rekommendera att man köper det?

Eller har kanske någon tips om hur man kan få pulsklockan att fungera på ett bra sätt i windows genom bootcamp? Tar tacksamt emot tips om hur man kan få klockan att fungera med mac i allmänhet...

/HT-Tower

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-10-30 22:37

Jag köpte en Polar CS300 idag och frågar mig hur man ska kunna föra över via ljudingången. Testat i Windows men fick inte någon volym på min mic i win. Testade med DV kameran och fick inte något ljud via den heller. Testade med iSmart train. It´s a no go. Min klocka finns inte i listan så det kan vara därför.

Är det någon som vet hur man ska lösa detta?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-13 15:56

Har det hänt något här, eller behöver man köpa ett program för 500 kr för att kunna importera träningsdata på mac? Låter ju helt sjukt, jag tänkte köpa mig en polar CS300.

1
Bevaka tråden