Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för Time Management?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-01 08:25

Jag har alltid använt mig av en enkel form av "time management" genom att först av allt varje morgon göra ett enkelt dagsschema där jag redan från början planerar hur många timmar jag ska spendera på varje jobb, osv.

Förr använde jag bara papper och penna, numera använder jag lika ofta kalendern i Entourage eftersom den påminner när det är dags att lägga ett jobb åt sidan och ta itu med nästa.

Men jag undrar om det finns nåt ännu bättre och specialgjort time management program för Mac. Nåt som t.ex. också för in arbetade timmar i ett konto som man sen har som underlag för fakturering, som man enkelt och snabbt kan lägga in oplanerat i också, som t.ex. när kund ringer och man sitter en halvtimme i telefon.

Känner någon till nåt liknande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-01 09:32

Har kollar många- men inen som håller måttet, jag följer gärna denna tråd

/Tangen

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-01 10:13

Nej, de jag kollat (TimeBox, ClokBox) är ju ganska fjuttiga på nåt sätt. Jag söker bättre doningar, gärna nåt som t.ex. "samarbetar" med Entourage som ju numera har en ganska hyfsad project management funktion....

Det borde gå att göra lite små AppleScript till Entourage och stoppar in dem i t.ex. Excel eller FileMaker. Jag har nyligen gjort en enkel FM-databas för fakturering som via AS hämtar adressuppgifter från Entourage, och omvänt tar fram kontakten från aktuell faktura/databaspost

Till det ska jag göra några små script som lägger in kalender-events för fakturadatum. Visserligen lite overkill när man som jag har så få fakturor - men vadå - jag kan ju AS så varför inte?

På liknande sätt skulle det såklart vara möjligt att från en kalenderhändelse /uppgift hämta uppgifter och stoppa in i valfritt program, i så fall skulle du ju få dina fakturor skrivna helt automatiskt samtidigt, och eftersom FM 8 kan skapa PDF och maila så...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-01 15:13

Richard,

Det låter ju intressant. Du var väl t.o.m. i staterna nyligen på AppleScript-konferens?
Det gav mig idén att kolla runt på http://www.scriptbuilders.net/ och se om det kanske redan finns nåt, eller du kan kanske se på samma ställe om det finns nåt som du kan utveckla vidare.

Men jag är egentligen och primärt på jakt efter ett "riktigt" time management-program. Jag har redan testat några och det verkar som om xTime är det mest proffsiga. Men alla saknar en del grundläggande egenskaper (enligt mig, alltså). Bl.a. tycker jag att ett projekt- eller time management-program SKA ha en knapp (gärna i t.ex. Macens toolbar) där man helt enkelt kan starta och stoppa en klocka när man börjar/slutar ett jobb, och att tiden registreras på det projekt som ligger uppe i programmet.

Hoppas tomten läser det här....

Jag tycker det är ett vansinnigt overkill att ha ett specialutvecklat program när Entourage gör nästan allting - och mycket mer.

Låt säga att du har skapat ett projekt i E för att hålla reda på ditt verkliga projekt, och så gör du en ny kalenderhändelse för varje gång som du jobbar med det projektet.För att snabba upp så kan du alt-dra en tidigare händelse för samma projekt till den aktuella dagen så att en kopia skapas och så justerar du bara tiden för den nya händelsen (alternativt skapar du en ny händelse om den avviker från "mallhändelsen") Till varje händelse kan du såklart också länka meddelanden, kontakter, anteckningar etc.

E har tyvärr inte en riktigt praktisk överblick över händelserna i ett visst projekt, utan enbart en kalendervy, så för att få en bättre överblick över alla projektets händelser kan du t.ex. göra en anpassad vy ( kalenderläget) som visar alla händelser för det projektet.

För mig uppfyller det alla krav jag har, även om jag inte har en start- och stoppnapp - jag kan lika gärna göra en ny kalenderhändelse, tidsförlusten för det är så liten jämfört med tidsvinsten att ha all annan information tillgänglig och att kunna länka ihop allt.

Det som direkt saknas är en funktion som tar ut alla tider ur projektets händelser på önskat sätt, men det går som sagt att lösa via AS

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-01 15:49
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tycker det är ett vansinnigt overkill att ha ett specialutvecklat program när Entourage gör nästan allting - och mycket mer.

Låt säga att du har skapat ett projekt i E för att hålla reda på ditt verkliga projekt, och så gör du en ny kalenderhändelse för varje gång som du jobbar med det projektet.För att snabba upp så kan du alt-dra en tidigare händelse för samma projekt till den aktuella dagen så att en kopia skapas och så justerar du bara tiden för den nya händelsen (alternativt skapar du en ny händelse om den avviker från "mallhändelsen") Till varje händelse kan du såklart också länka meddelanden, kontakter, anteckningar etc.

E har tyvärr inte en riktigt praktisk överblick över händelserna i ett visst projekt, utan enbart en kalendervy, så för att få en bättre överblick över alla projektets händelser kan du t.ex. göra en anpassad vy ( kalenderläget) som visar alla händelser för det projektet.

För mig uppfyller det alla krav jag har, även om jag inte har en start- och stoppnapp - jag kan lika gärna göra en ny kalenderhändelse, tidsförlusten för det är så liten jämfört med tidsvinsten att ha all annan information tillgänglig och att kunna länka ihop allt.

Det som direkt saknas är en funktion som tar ut alla tider ur projektets händelser på önskat sätt, men det går som sagt att lösa via AS

Jag jobbar ungefär som du redan, men letar ändå efter ett bättre program. Faktiskt!
PS: Bifogar ett par bilder...

Jo jag förstår själva driften att hitta något super-duper-program, men personligen känner jag att jag skulle FÖRLORA tid på att använda ett "bättre" program, eftersom jag ändå måste göra allt det där andra i Entourage - det är bara den där lilla perfektionsdjävulen i mig som gör att jag ändå går och funderar på bättre lösningar

Ett skript som tar ut alla uppgifter ur kalenderhändelserna och förde över det till FM/Excel vore dock vettigt, och inte så svårt att göra

Nu har jag ju iofs märkt att du haft en del lustiga inlägg sista dagarna men vad är syftet med de här bilderna???

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-01 16:52
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jo jag förstår själva driften att hitta något super-duper-program, men personligen känner jag att jag skulle FÖRLORA tid på att använda ett "bättre" program, eftersom jag ändå måste göra allt det där andra i Entourage - det är bara den där lilla perfektionsdjävulen i mig som gör att jag ändå går och funderar på bättre lösningar

Om det finns ett bättre program så skulle jag kunna skippa Entourage helt och hållet för just time management. Det är liksom idén, eftersom Entourage inte räcker till, och egentligen inte är tänkt (?) för mer än lite grundläggande planering.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ett skript som tar ut alla uppgifter ur kalenderhändelserna och förde över det till FM/Excel vore dock vettigt, och inte så svårt att göra

Nu använder jag inte FM, och väldigt sällan Excel, så för min del så skulle det innebära att jag ändå måste skaffa FM och lära mig ett nytt program.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nu har jag ju iofs märkt att du haft en del lustiga inlägg sista dagarna men vad är syftet med de här bilderna???

Kör en spellcheck på ditt tidigare inlägg....

De funktioner ni efterlyser finns ofta i "Project Management" program. Här:

http://www.projectauditors.com/PMLinks/PMMacTools.html

och

http://macslash.org/article.pl?sid=05/05/17/2012240&mode=thread

så finns det en massa att välja på.

Finns säker Open Source (gratis) alternativ också. Dessa program är iof lite mer komplicerade än Entourage, så vinsten i tid kanske inte blir så stor...

Edit:länk

Senast redigerat 2005-12-01 17:20

Jag vill bara påpeka att jag är alldeles för jäkla snäll, och att om ni använder det här skriptet bör ni dagligen skänka en tacksam tanke (eller ännu hellre en rejäl slant) åt mig.

Min bifogat finns i alla fall ett AppleScript för Entourage/Excel som tar ut en rapport för alla händelser som tillhör något projekt* Rapporten sparas som en fil som automatiskt öppnas i Excel där man sedan kan sortera och räkna på allt vad man önskar sig

För att använda det så stoppar man in det i Entourages script menymapp, som man hittar i

~/Documents/Microsoft Användardata/Entourages Script Menu Items/

Därefter ska det vara synligt i Entourages script-meny och så väljer man det bara där.

OBS!!! Även om scriptet inte "gör" något, bara läser av data så vill jag för tydlighetens skull säga att jag vare sig klockat skriptet för större mängder händelser, eller att jag tar något som helst ansvar för konstigheter som rent teoretiskt skulle kunna hända. Det bör verkligen vara toksäkert och totalt riskfritt, men eftersom jag inte vet vad ni har för gamla skräpmaskiner är det bäst att gardera sig

Kräver Entourage och Excel 2004

(dock i denna version endast för första kalendern, eftersom jag bara använder en kalender själv

Senast redigerat 2005-12-01 20:50
  • Oregistrerad
  • 2005-12-02 10:46
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

dock i denna version endast för första kalendern, eftersom jag bara använder en kalender själv

Detta verkar vara ett lovande script!

Problemet för oss är dock att vi använder Exchange och därmed blir den använda kalendern den andra i listan. Går det att fixa på nåt sätt att få med "andra kalendern" så att jag överhuvudtaget kunde se tjusningen i detta script? (Jag har försökt att ta bort den första eller byta plats på kalendrarna, men det verkar stört omöjligt...)

Nu har jag testkört det här en stund och jag säger bara - tusan så bra det blev!

Så jäkla bra att jag till och med kommer att använda det själv

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-01 18:09

Är det nån mer som tycker att den här tråden börjat lukta illa...?
Ska testa, Richard. Tack tack. Ska givetvis tänka på dig ofta.
Om du kommer på hur man gör en start- och stoppnapp som t.ex. en widget, så hör av dig.

Ursprungligen av Danne V:

Är det nån mer som tycker att den här tråden börjat lukta illa...?
Ska testa, Richard. Tack tack. Ska givetvis tänka på dig ofta.
Om du kommer på hur man gör en start- och stoppnapp som t.ex. en widget, så hör av dig.

Om jag kommer på det lovar jag att du ska få bli den första att prova den

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-01 18:13

Får detta fönster när jag provar i Ent 2004:

Har du någon kalenderhändelse för vilken du angivit ett projekt då? (högerklicka på en kalenderhändelse och ange något projekt)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-01 19:01
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Har du någon kalenderhändelse för vilken du angivit ett projekt då?

Yup.
Exakt vad har du i fokus när du aktiverar skriptet?

det ska kvitta. Det är till och med så att det ska starta Entourage och ta ut det åt rapporten åt dig. Får du det inte att funka? Har du uppdaterat E med senaste service pack?

Jag håller på med att vässa den lite nu, så att den formaterar upp Excel-arket och lägger på lite autofilter mm, men just det där borde funka

Det är något annat som spökar hos dig. Lägg det här skriptet på samma ställe, kör det och säg vad det visar

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-01 20:44
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är något annat som spökar hos dig. Lägg det här skriptet på samma ställe, kör det och säg vad det visar

Det sa
"Du är inte bara snygg och intelligent, utan går inte heller på såna där skitskript Rönnbäck prackar på dig"

Har inget fel på Entourage som jag vet. Har inte stor lust att installera om just nu, men ska köra en databasreparation så länge och se om det hjälper.
Återkommer.

Hrmpff...

Jaså, men det senaste har lite felhantering inlagt och jag har anledning att tro att det funkar bättre - men vill du sitta och kasta bort ditt liv med trist skitjobb istället för att använda en nyskapande lösning från Rönnbäck Software så får du väl göra det då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 08:03

legat i vassen och upptäckt att rickard precis kanske löst ett av mina problem, ska bara kolla hur synkningen mellan våra entourages (böjs det så=) ) fungerar

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 08:34
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ytterligare en ny funktion. Denna sorterar per projekt och skapar delsummor. Jag har lagt med en skärmdump som visar hur resultatet blir (fiktiva värden, eftersom jag inte vill visa mina egna projektuppgifter)

Eftersom mitt "projektgalleri" eller vad det heter visas när jag startar excel så måste jag starta excel innan jag kör scriptet, det är inga större problem, men i alla fall finns det en funktion i excel som stänger av den irriterande första rutan man får upp - ?

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Eftersom mitt "projektgalleri" eller vad det heter visas när jag startar excel så måste jag starta excel innan jag kör scriptet, det är inga större problem, men i alla fall finns det en funktion i excel som stänger av den irriterande första rutan man får upp - ?

/Tangen

Du stänger av det genom att gå på Excel>Alternativ>Allmänt och kryssa ur rutan "Visa Projektgalleriet vid start"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 08:45
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du stänger av det genom att gå på Excel>Alternativ>Allmänt och kryssa ur rutan "Visa Projektgalleriet vid start"

grymt nu funkar det

/Tack

- Tangen

Ursprungligen av Tangen:

grymt nu funkar det

/Tack

- Tangen

Ja, det blev ju rätt bra, det enda dumma är att jag inser att jag måste börja vara konsekvent med det här... Nåja, årsskiftet är ju en bra början för att starta ett nytt liv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 09:13
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ja, det blev ju rätt bra, det enda dumma är att jag inser att jag måste börja vara konsekvent med det här... Nåja, årsskiftet är ju en bra början för att starta ett nytt liv

he he, om denna fungerar i min verklighet ska jag ge dig ett arvode

/Tangen

Tja, man skulle också kunna säga "om din verklighet fungerar med den här" för det bygger ju på att du verkligen använder projektfunktionen. Det finns också lite annat som ska putsas, t.ex. ska jag göra så att år visas med fyra siffror. Fundera på om det är något annat du skulle vilja ha ut från varje händelse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 09:31
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tja, man skulle också kunna säga "om din verklighet fungerar med den här" för det bygger ju på att du verkligen använder projektfunktionen. Det finns också lite annat som ska putsas, t.ex. ska jag göra så att år visas med fyra siffror. Fundera på om det är något annat du skulle vilja ha ut från varje händelse

Absolut, jag kollar just nu om vi ska använda proj funktionen i Entourage så att vi verkligen har nytta av den lsitan man får ut - är det tekniskt möligt att även få ut "attgöra" listorna i denna eventreport?

/Tangen

Bevaka tråden