Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac "bakom ridåerna"

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Martin öppnar dörren till det heliga rummet. Här inne står 99mac.com

Vi har satt ihop ett litet bildreportage ifrån det nya webhotell som jag och grabbarna på Immitt tillsammans håller på att skapa. Allt började när jag frågade om 99mac fick plats hos Janne och Ola ute i Sickla - ett sätt att minska kostnaderna för att hålla 99mac igång.

I ett övergivet skyddsrum började planerna växa fram - idag finns 3-fas el indraget, kyla och Ola har varit jätte-jätte-jätte duktig som byggt en hel vägg med elektriskt manövrerad ståldörr tillsammans med Janne. Jag har lyft upp tre av dom stenarna som finns till vänster om dörren!

Under projektet har vi haft problem med den internetförbindelse som Carambole levererat och den är nu helt utbytt mot en ny och har aldrig krånglat sedan dess.

I området kring Sickla håller man på att bygga södra länken (vägprojekt) vilket har gjort att återkommande strömavbrott plågt området. Immitt har en stor UPS installerad och snart har även vi en 85+kg tung rackare på plats. Då BÖR problemen vara borta.

Tanken med webhotellet är att vi ska erbjuda ett trevligt, smidigt och Mac-fokuserat webhotell öppet för 99mac medlemmar och andra som behöver lite plats ute i cyberrymden. Alla "bekvämligheter" som backup (till disk eller robot), UPS:er, avancerad brandvägg och snygga svarta rackskåp finns eller är på väg.

Ta en titt på bilderna så får du se en bild på den server som du just NU besöker!

http://www.99mac.com/pics/immitt_web/index.htm

Senast redigerat 2003-05-22 20:47

Ibland brukar Ola flytta runt de gula lapparna på Martins datorer - bara för att retas.

Trevligt litet reportage. Hemma hos Martin nästa gång?

/c, har varit där

[ 19. februari 2003, 23:46: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-19 23:48

  • Medlem
  • 2003-02-20 00:01

Det var ett trevligt repotage.... Kommer 99mac rulla på X-serve senare?

Citat:

citera:Trevligt litet reportage. Hemma hos Martin nästa gång?

Jo precis vad vi vill se, mer bilder på Martin

Vi har tagit massor med bilder under byggnadsarbetet, de kommer också upp senare.

/Ola

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christian Åhs:
/c, har varit där

Jag har också! Jag har också!

Sluta nu...

Cooooool bild!!!!!!!!!!!!!!

T-son

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-02-20 00:50

Kul reportage!

Känns som du har plöjt ner en del cash i 99mac projektet... Hatten av.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-02-20 01:59
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonaz:
Kul reportage!

Känns som du har plöjt ner en del cash i 99mac projektet... Hatten av.

Definitivt! Hatten av!

He he... Om 3550 24orna fortfarande inte mår bra kanske jag kan hjälpa till. Har hållit på en del med såna där... Vad är det som inte funkar? Vad vill ni göra med dem?

/arivd

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Joacim T-son Torkelson:
Cooooool bild!!!!!!!!!!!!!!

T-son

Jepp, och dessutom i samma färgton som superbraiga filmen Avalon!

*Kan fortfarande inte fatta att alla missar det som är av nyhetsvärde*

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-02-20 08:39

...att det skall bli ett webhotell...

Är det några OS X servrar uppe ännu?

Ciryon

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-02-20 08:53

Läckert...

Jag väntar bara på att jag har gått färdigt diverse utbildningar och fått jobb och sitter och administrerar en sån där serverpark jag också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-20 09:59

Suveränt !
ojoj ni lägger ner mycket på tid och ser till allt fungerar.
Tänk om varje medlem betalade medlemsavgift 100 spänn per år skulle göra webhotellet mycket mera effektivare och alla skulle få mera fördelar o effektivare.
Tänk att 100 spänn är inte mycket idag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-02-20 10:02
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: REP:
Suveränt !
ojoj ni lägger ner mycket på tid och ser till allt fungerar.
Tänk om varje medlem betalade medlemsavgift 100 spänn per år skulle göra webhotellet mycket mera effektivare och alla skulle få mera fördelar o effektivare.
Tänk att 100 spänn är inte mycket idag

*Shhhhh*
Inte väcka björnar som sover...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-20 11:12

Om det blir det webhotell med möjlighet till egen domän hos Martin och 99mac så switchar jag direkt!

Tror jag betalar ca 1500/år hos Carambole nu. Betalar mycket hellre det till Martin!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-20 13:27

Hmm, det ser trevligt ut. Mycket trevligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-20 14:25

Jag söker billigt webbhotell för en hemsida som nyttjar PHP och MySQL ... pröjjsar 1800/år just nu, ohållbart för en fattig student.

FS Data borde halvera priset för studerande

Citat:

citera:He he... Om 3550 24orna fortfarande inte mår bra kanske jag kan hjälpa till. Har hållit på en del med såna där... Vad är det som inte funkar? Vad vill ni göra med dem?

Just nu är vi tre som driver webhotellet Immitt där 99mac.com står, Janne, Stefan och så jag då. Tillsammans med Martin har vi en massa roliga projekt på gång som vi jobbar hårt på. Just nu är vi tre överösta med andra jobb så därför står switcharna, vår X-serv, rackskåpen och en del annat kul och väntar på att flyttas in, konfigureras och fixas med (däribland vår prislista). Så det är inget problem (annat än att det var lite klurigt att hitta rätt sladd) med switcharna. Ur dem kommer vi sedan att kunna få fram statistik och annat användbart för de servrar som står i webhotellet. Men tack fär erbjudandet, kan vara bra att ha en resurs när det närmar sig.

Citat:

citera:Är det några OS X servrar uppe ännu?

De tre G4 som syns i bild har Mac OS X Server installerat. De är webbserver, Lasso/MySQL-server och FM Pro Server/AFP. Vi skall stuva om vad som snurrar på vad när vi tar vår X-serv i bruk. Vi har även två dnser (varav den ena har mailen och den andra har listservern) och tom en egen Quakeserver (ut.wasavikings.org) för min spelklan. (Sedan har vi ett par hmmmm PC också...).

Mer kul kommer!

/Ola

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-02-20 17:32
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: REP:
Suveränt !
ojoj ni lägger ner mycket på tid och ser till allt fungerar.
Tänk om varje medlem betalade medlemsavgift 100 spänn per år skulle göra webhotellet mycket mera effektivare och alla skulle få mera fördelar o effektivare.
Tänk att 100 spänn är inte mycket idag

Jag skulle lätt kunna betala 50 - 100:- om man kunde betala de på ett smidigt sätt, som tex ett telefonsamtal så att de dras från teleräkningen sen.

För jag e mycket lat av mej och orkar inte gå ner till posten och dra de på postgiro :rolleyes:

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-02-20 17:47
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gadd:
För jag e mycket lat av mej och orkar inte gå ner till posten och dra de på postgiro :rolleyes:

Posten? Finns den?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-02-20 17:49

jejej svensk kassaservice eller vad de nu heter...saksamma.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gadd:
Jag skulle lätt kunna betala 50 - 100:- om man kunde betala de på ett smidigt sätt, som tex ett telefonsamtal så att de dras från teleräkningen sen.
För jag e mycket lat av mej och orkar inte gå ner till posten och dra de på postgiro :rolleyes:

Vet inte om du känner till det, men man kan göra postgiro och bankgiro-betalningar på nätet via en s.k. "internetbank". Man behöver inte lämna datorn alltså.

[ 20. februari 2003, 18:56: Meddelandet ändrat av: Petter M ]

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-02-20 21:46

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Petter M:
[QUOTE]Vet inte om du känner till det, men man kan göra postgiro och bankgiro-betalningar på nätet via en s.k. "internetbank". Man behöver inte lämna datorn alltså. [/quote]Då måste man ju in i 9:an, det är som att gå ner till.............

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-02-20 23:51
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Petter M:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gadd:
Jag skulle lätt kunna betala 50 - 100:- om man kunde betala de på ett smidigt sätt, som tex ett telefonsamtal så att de dras från teleräkningen sen.
För jag e mycket lat av mej och orkar inte gå ner till posten och dra de på postgiro :rolleyes:

Vet inte om du känner till det, men man kan göra postgiro och bankgiro-betalningar på nätet via en s.k. "internetbank". Man behöver inte lämna datorn alltså.

ähhh....de kostar ju pengar att ha den tjänsten också

  • Medlem
  • 2003-02-21 01:00

[quote]citera: Skapades ursprungligen av: Petter M:

Citat:

Vet inte om du känner till det, men man kan göra postgiro och bankgiro-betalningar på nätet via en s.k. "internetbank". Man behöver inte lämna datorn alltså. [Razz] [Smile] Då måste man ju in i 9:an, det är som att gå ner till.............

Nejdå. Föreningssparbanken klarar X, säkert fler också. Straffa dem som strular med macstödet genom att byta.

  • Medlem
  • 2003-02-21 10:12

funkar bra med seb också!

Får man fråga vilken internet uppkoppling ni har med Carambole? ADSL? Vilken kapacitet behöver ni får en sajt som 99mac.com?

Bevaka tråden