Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta automatiskt till nätverksdiskar.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-28 16:39

Undrar om det är någon som skrivit ett applescript eller nåt som löser följande problem som jag har.

När min powerbook ansluter till mitt trådlösa nätverk hemma vill jag automtiskt ansluta (mount) mina 2 stycken nätverksdiskar. När jag inte längre är ansluten till just detta nätverk vill jag att de ska kopplas ur.

Jag är helt ny på mac. Jag har skrivit ett applescript som ansluter bägge diskarna och det känns som om det borde gå att få osx att trigga ett script när det blir en förändring i nätverksanslutningen, men jag har ingen aning om hur man gör.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-28 17:36

Med SharePoints AutoMounter 1.0.0 kan du fixa det, en gratisgrej, kolla på versiontracker.com.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-11-30 09:41

Tja!

På jobbet så ansluter jag min powerbook med nätverksdiskarna automatisk genom att ställa in på systeminställningar/konto/startobjekt sen väljer du ditt konto och vilket program eller nätverksdiskar startar automatisk när den ansluter till nätverket. det funkar kanon för mig iallafall.

När jag inte är ansluten till jobbets nätverk så kopplas ju självklart inte diskarna upp.
Men får inget meddelande heller om att det gick inte att hitta diskarna.

Men anslut manuellt till diskarna först innan du går in i ditt konto och ska ställa in. Lite svårt för den att fatta vad den ska automatisera om den inte finns diskarna på skrivbordet hehe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 14:39

Får ta och testa bägge lösningarna.

jag kan tänka mig att för mac's lösning krävs att man loggar ut och sen loggar in igen. Detta är något jag helst skulle vilja slippa.

Det optimala skulle vara en lösning som känner av när jag byter aktivt wlan, men det kanske är för mycket begärt.

Mitt mål är att ha 2 diskar anslutna när jag är hemma, sedan stänga locket på datorn och gå till jobbet. När jag sedan öppnar datorn igen ska mina 2 diskar ha tagits bort och en ny på kontoret anslutits

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-12-01 11:21

man behöver inte logga ut och in. Det man man får göra är väl gå i finder klicka på gå, anslut till server (kringla + k)
anslut till server, klart!

1
Bevaka tråden