Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon här som köpt Apples Mighty mouse?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja vet att jag kommer få olika svar nu men måste fråga ändå

Någon här som köpt Apples Mighty mouse, vad tycker ni om den? Är den värd pengarna?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-22 19:30

Jag tycker den är riktigt skön

Fast jag skulle vilja ha en trådlös variant på den....

Ursprungligen av obo:

Jag tycker den är riktigt skön
Fast jag skulle vilja ha en trådlös variant på den....

Instämmer!

Kulan känns dock mer "Made in Indonesia" än "Designed in Ca.".

/ kalle.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-22 19:30
Ursprungligen av Matador2003:

Ja vet att jag kommer få olika svar nu men måste fråga ändå

Någon här som köpt Apples Mighty mouse, vad tycker ni om den? Är den värd pengarna?

Köpt den. Älskar den.

Ja, jag har testat andra möss.

Har köpt den och provat men nu ligger den på hyllan. Logitechs trådlösa är skönare. Den är lite för okänslig. Möjligtvis att jag inte kan styra den riktigt i 10.3.9.

Jag är också (alldeles onödigt mycket) intresserad av Mighty Mouse Vet inte varför, men det är nåt som instinktivt säger till mig att "den är helt rätt", bara av att se på den. Sen tycker jag att det känns fel att inte ha en applemus, när allt annat, tangentbord och iMac är från Apple (trots att min MX1000 är riktigt trevlig).

Jag har däremot inget svar på din fråga, men jag utlovar en recension (för köpa den ska jag)

–> Tills vidare rekommenderar jag dig att prenumerera på video-padcasten MacTV (du hittar den i podcastskategorin i iTMS), leta upp Show #8. Där har du en 3 minuter lång videorecension.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-11-22 20:23

de flesta logitech har mycket bättre ergonomi än mighty mouse. Jag använder mighty mouse för jag älskar scrollern som gör att det är väldigt lätt att scrolla 360 grader. Jag gillar oxå att man kan ställa in exposé mm med snabbknapparna. Är det ngn som vet om man kan göra det med logitechs musar?

En sak med mighty mouse som är fruktansvärt irriterande är när du ska högerklicka så måste du lyfta fingret på vänster musknapp annars blir det en vänsterklick.

Jag har MM också, är mycket nöjd! Dock: att använda "tumknappen" på musens vänstra långsida är inte enkelt. Det brukar ta ett par tryck innan man "trycker rätt".

  • Oregistrerad
  • 2005-11-22 21:27
Ursprungligen av Matador2003:

Ja vet att jag kommer få olika svar nu men måste fråga ändå

Någon här som köpt Apples Mighty mouse, vad tycker ni om den? Är den värd pengarna?

Det enda som är bra på den är scroll-kulan. Resten tycker jag suger. Den har bl.a. stora problem att avgöra huruvida man klickar på vänster eller högersidan vilket är synnerligen irriterande. Placeringen av sido-knapparna är också riktigt värdelös.

Köp en Logitech-mus istället.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-11-22 21:28

Testade min grannes, scrollen var faan läskig. Den typ kittlades eller nått

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-22 23:55

Antingen älskar man den eller så hatar man den.

Jag älskar den, för den passar just min hand perfekt. Min naturliga handplacering är just den som är optimal att använda om man har Mighty Mouse. Både rullkulan och sidoknapparna sitter perfekt åtkomliga där mina fingrar vill att de ska vara och allt har prefekt inställd tryckkänslighet – det är nästan som att vara en del av musen!
Formen är väldigt ergonomisk iom att man kan hålla handen hur man vill och klicka var som helst. Lyfter man bara pekfingret från ytan när man klickar blir det högerklick - precis så brukade jag göra även med min förra mus (vanlig, och billig men väldigt bekväm MS-mus) utan att veta om det.

Mighty Mouse är dyr, men det är helt klart värt att betala lite för att det verktyg man använder timtals dagligen ska vara riktigt bra.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-23 07:23

Passa

Ursprungligen av Rajje:

Antingen älskar man den eller så hatar man den.

Jag älskar den, för den passar just min hand perfekt.

Hur stor näve har du?

  • Medlem
  • Essunga
  • 2005-11-23 08:41

Har kört den i snart 2 månader nu - en mycket trevlig bekantsskap. Framför allt scroll funktionen horisontal/vertikal när man jobbar med exceldokument, mm.

Två knapps funktionen heller inte fel.

Klart köpvärd!

/Leif

(Använder den med en iMac G4 Globe och senaste uppdateringen av Tiger.)

  • Oregistrerad
  • 2005-11-23 09:12

Jag fick med en MM när jag köpte en ny PowerMac. Jag testade den ett tag men har återgått till min gamla Logitech MX300. Skälet är att MM är "knarrig". Det verkar vara så att passformen mellan bottenplatta och överdel inte är så bra. Jag vet inte om det är något fel på den eller om den ska vara sådan. Jag får väl höra av mig till Apple.

Scrollkulan känns dessutom lite för "pluttig" men det kanske är en vanesak.

Jag är inte så galen i den personligen – mest på grund av konstruktionsfelet som gör att man konstant måste lyfta på vänsterfingret för att kunna högerklicka. Faktumet att alla som jag hittills sett testa musen för första gången misslyckats att högerklicka på grund av att de inte lärt sig "pekfingervalsen" tycker jag är trist. Många potentiella switchers blir säkert irriterade på att Macen ska vara så "konstig".

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=82173

Tacka vet jag MX1000 Laser...

I like it. Trådlös vore dock inte fel.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-11-30 19:47

Jag har använt den i lite över en månad och älskar den. Köpte den främst för att jag ville scrolla i sidled men för det måsta man ha Tiger.
Har inte blivit av att jag köpt detta än.
Så det kan ju bara bli bättre.
Det som vissa tycker är irreterande att man inte kan ha ett finger på vänster knapp när man ska högerklicka, upplever jag inte alls som något problem, då jag aldrig har vilat fingrarna på musen utan alltid hållit dem lite i luften.

Innan hade jag en Logitech First/Pilot Wheel

Ursprungligen av Marco:

Det som vissa tycker är irreterande att man inte kan ha ett finger på vänster knapp när man ska högerklicka, upplever jag inte alls som något problem, då jag aldrig har vilat fingrarna på musen utan alltid hållit dem lite i luften.

Det gör jag ocksa Ska önska mig en MM i julklapp.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-11-30 21:46

Jag har testat den lite. Gillar jag den? Vet inte. Den verkar "okej", men inte mer än så. Om någon på jobbet tröttnar på sin så tar jag den gärna och kör med hemma, men jag skulle nog inte köpa en till mig själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-01 00:06

Avskydde MM till en början, men allt eftersom avtog detta. Kör fortfarande helst min gamla MX510, men MM är ett klart schysst alternativt till den klassiska enknappsmusen. Sidoknapparna (eller "knappen", de styr/triggar samma funktion) känns dock fortfarande halvfärdiga och genererar mer frustration än funktionalitet för mig.

Fick den med min iMac. Har ställt in den så att hela ovensidan är primärknappen och sidoknapparna är avstängde. Jag älskar att ha scrollhjul. Det är det enda jag saknat med en flerknapparsmus, men besväret av att ha en massa onödiga extraknappar har gjort att det inte varit värt det.

Och, ja, jag har testat att ha den inställd på flera knappar (Dels i början och dels för att jag måste ha fler knappar i Maya och brukar glömma att ändra tillbaka det när jag är klar i Maya) och jag blir bara irriterad av att man kommer åt högerknappen hela tiden. Jag brukar scrolla med pekfingret och klicka med långfingret och gillar att byta grepp. Och varför har de satt knappar i grejerna man håller i när man lyfter musen under ett klick-håll?

Jag älskar MightyMouse så länge den körs på standardinställningarna.

Apples katastrofmus fick lite knappar och gick från oanvändbar till dålig. Inte illa pinkat. Ser fram mot nästa "uppgradering".

Den gick snarare från den enda användbara musen på marknaden till lite bättre.

Gillar den inte. Snacka om klassrumsexempel på "design före funktion". Och med funktion menar jag mest ergonomin.

Själv har jag precis köpt en ny Logitech MX 1000, som ersätter min MX510. Mycket najs!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-01 10:13

Tänkte slänga in min syn på nya musen som jag haft sedan den släpptes.
Det tog ett tag att vänja sig i början, men nu kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till enknappsmusen.
Scrollhjulet i 360 grader är kanon för att scrolla i stora bilder eller på webbsidor. Knapparna på sidan är som gjorda för att aktivera Exposé. (När jag sätter mig vid PC:n så sitter jag o klämmer på musen helt förgäves).
Att det skulle vara jobbigt att lyfta på pekfingret för att kunna högerklicka är något man vänjer sig vid rätt snabbt. Inget jag sitter o tänker på iaf...

Visserligen en gammal tråd, men jag måste fråga lite om MM.

Jag har precis bytt från PC (med Logitec MX510) till en flong ny intel-iMac. Allt är ju grymt snyggt och användbart, men den där jäkla musen!. Eftersom jag inte använt mac och deras något udda möss allt för mycket tidigare så blir handleds- och armpositionen fruktansvärt obekväm tycker jag. Vanesak kanske, men jobbigt värre.

Sedan har jag letat febrilt efter en liten petitess, men nog borde man väl kunna använda sidoknapparna på MM som "back-funktion" i safari? Vart hittar jag den inställningen?

Ursprungligen av Tony Englund:

Sedan har jag letat febrilt efter en liten petitess, men nog borde man väl kunna använda sidoknapparna på MM som "back-funktion" i safari? Vart hittar jag den inställningen?

Pröva USB Overdrive, har för mig att det klarar av att ordna det.

Ursprungligen av Tony Englund:

Jag har precis bytt från PC (med Logitec MX510) till en flong ny intel-iMac. Allt är ju grymt snyggt och användbart, men den där jäkla musen!. Eftersom jag inte använt mac och deras något udda möss allt för mycket tidigare så blir handleds- och armpositionen fruktansvärt obekväm tycker jag. Vanesak kanske, men jobbigt värre.

Om Apple-musen är så obekväm, varför inte fortsätta använda Logitech-musen i stället?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-22 11:42

Håller med om att MM är lite skum på många sätt. Bara det att man måste lyfta pekfingret för att högerklicka.

Sen är det något konstigt med min MM. Ibland tappar den bort högerklickfunktionen helt. Den kommer dock tillbaka om man öppnar Mus-inställningspanelen. Någon som känner igen detta?

Intel iMac 20" 1GB RAM 256MB VRAM - Mighty Mouse

Bevaka tråden