Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mystisk airport på minin

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-30 19:53

Nu har jag slagit till och köpt en mini. Kopplade in härligheten i teven igår, men det uppstod problem direkt. Jag får vråldålig täckning med airporten. Skitskumt.

På minin har jag typ två-tre prickar av 15 i Internetanslutning. Och överföringshastigheten ligger på kanske 100k/sek med lite tur.

Men på iBooken som jag ställer bredvid får jag elva prickar och 1,5 MB/sek.

Vad är det här? Vad kan jag göra? Ska det vara så här? Någon med liknande problem?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-30 20:43

Så ska det inte vara, jag är själv imponerad av räckvidden på airporten på min mini.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-30 21:19

Kan det vara TV:n som stör antennen?
Testa att att flytta på minin en bit bort från TV:n!

Ursprungligen av Macus:

Kan det vara TV:n som stör antennen?
Testa att att flytta på minin en bit bort från TV:n!

Och är det nåt som stör kan du väl skifta kanal på routern och se om det gör nån skillnad. Det kan du kanske testa ändå.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-30 21:30

Har provat att byta kanal och andra inställningar på basstationen utan resultat. Och skulle det vara en störning borde väl iBooken också störas?!?

Ska prova att flytta den och ställa den bredvid basstationen få se om det blir någon skillnad. Men med mindre än tio meter mellan basstation och dator tycker jag att det borde vara full fart. Vilket det är på den bärbara...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-01 12:16

Det finns ju något som heter Störningskompensation, men jag har aldrig märkt att det ger någon skillnad.

Om du placerar minin på olika ställen, blir det samma resultat då? Det kan ju vara ett starkt radiofält just där den står, tex nära tvn.

Ett annat tips är att kolla antennsladden. Det kanske är bökigt, men det hände då och då på gamla bärbara att den inte var ordentligt isatt. Alltså sladden mellan logikkortet och airport-kortet.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-01 16:25
Ursprungligen av klas:

Ett annat tips är att kolla antennsladden. Det kanske är bökigt, men det hände då och då på gamla bärbara att den inte var ordentligt isatt. Alltså sladden mellan logikkortet och airport-kortet.

Jag tänkte det med, och öppnade minin. Men det verkar vara riktigt svårt att komma åt AP-kortet i den. Mycket trångt. Men det kanske inte är så svårt när det kommer till kritan. Ska prova igen.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-01 18:37

Ok. Nu har jag öppnat datorn och kollat lite. Var inte alls svårt att komma åt AP-kortet. Med den här kunskapen skulle jag lika gärna kunnat sätta i det själv.

Det var nämligen butiken jag köpte datorn av som monterat det. Och det var antennkabeln som inte var riktigt fasttryckt i kortet. Så nu har jag exakt samma signalstyrka som på iBooken!

1
Bevaka tråden