Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bara 3 av 4 datorer går att köra trådlöst med lösenord.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Precis som rubriken säger så funkar det trådlösa nätet bara med tre av datorerna när ett lösenord är angett i routern. Kör jag utan lösenord fungerar alla fyra datorerna (iMac 20", Cube, iBook och en PC). Det är Cuben som inte svarar på lösenordet och jag fattar inte hur det kan vara så. Det är samma Macosx på alla Macar. Det enda som skiljer är att Cuben har ett 11 mbit-kort och de andra 54 mbit. Men som sagt, utan lösenord går alla fyra galant.
All hjälp mottas med tacksamhet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-30 19:09

När du säger lösenord, vad menar du då? WEP, WPA, WPA2 Personal, WPA2 Corporate etc.

Jag misstänker WPA eller WPA2 Personal, vilket jag inte tror att de gamla 11 Mbit-korten klarar.

Jag tror att det är WEP ASCII 40/128. Det finns i valet när datorn frågar efter lösenord. Det ska vara fem tecken långt. Kan det ha med kortet att göra över huvud taget? Är det inte routern?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-30 20:09

Både routern och kortet måste prata samma språk.

Förresten, slog det mig, min router kan ställas i 11 Mbit only, 54 Mbit only eller mixed. Det är inte så att du ställt din router på 54 Mbit only?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-11-30 20:59

Det har jag svårt att tro, med tanke på att det fungerar utmärkt när routern inte är lösenordsskyddad. Mycket märkligt!

Låter som om det är lösenordet/protokollet (WEP, WPA, etc) som är orsaken till att det inte fungerar?

Jag skulle trippelkolla det om jag var du.

Jag har faktiskt trippelkollat både kors och tvärs och provat med inloggningen på de olika krypteringsalternativen. Men det går f-n inte. Gärna fler idéer, tack. Jag vill inte slita sönder min kalufs för mycket.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-01 00:23

Jag tippar på att 11-mbit kortet är den felande länken... klarar den verkligen av säkerhetsstandarden som du använder dig av?

Har tyvärr ingen koll på vad det kortet är för något eller vad det klarar av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-01 00:37

Känner igen det där. Får du också upp ett felmeddelande i stilen med: "Ett anslutningsfel har intäffat".
Har tyvärr ingen lösning. Men som sagt, verkar ju vara någor med 11mbit kortet, även fast det funkar utan lösenord.
Tyvärr inte mycket hjälp att komma med men nu vet du att du inte är ensam att vara i den situationen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-01 07:03

Vad har cuben för kort? Är det ett apple-kort? Är det uppdaterat till den senaste firmwaren?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-01 10:28

Har samma problem mot en NetGear accesspunkt, alla mac klienter 11mbit eller 54mbit kan inte ansluta med lösenord utan måste ange en hex sträng för att ansluta krypterad.
Tror att sånt där ligger i hur accesspunkten/routern tolkar lösenord osv.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-04 13:43
Ursprungligen av nubbe:

Har samma problem mot en NetGear accesspunkt, alla mac klienter 11mbit eller 54mbit kan inte ansluta med lösenord utan måste ange en hex sträng för att ansluta krypterad.
Tror att sånt där ligger i hur accesspunkten/routern tolkar lösenord osv.

Mja, snarare så WEP-standarden fungrar, den textsträng du kan ange är oftast användarspecifik för att förenkla för användare av samma märke.

Vad ska man välja för typ av kryptering för att det ska fungera med 11 mbits-kort? Routern är ju tänkt att fungera med både 11 och 54 mbit – och gör det när det inte är något lösenordsskydd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-03 23:21

Vad är det för router?

Cuben har ett standradApplekort 11 mbit. Routern är en D-Link DI-524. Jo, det blir ett anslutningsfel oavsett vilken säkerhet jag använder. Däremot går det bra att komma in på nätet om det inte finns ett lösenordsskydd. Med min gamla 11 mbits AP basstation gick det utmärkt med lösenord. Konstigt!

1
Bevaka tråden