Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grötskallar som gör mig galen

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-30 09:01

Visst, jag kanske är mer vaken i trafiken än de flesta eftersom jag dels var yrkeschaufför flera år (lastbil, långtradare, taxi, limousine) och dels körde tävling på mc (roadracing, 250cc 1975-83). Men trots att jag försöker ha överseende med att folk i allmänhet kanske är lite tröttare än jag själv, så blir jag vansinnig av:

1. Trötte Ture. Han som inte orkar eller bryr sig att peta på en liten spak.
Jag fattar inte att det kan vara så besvärligt att putta till blinkersspaken i god tid innan man ska svänga så att folk vet vart man ämnar ta vägen. Är dom dumma i huvudet, arroganta eller bara glömska? Hur ofta har man inte stått på en sidogata och väntat i evighet på att komma ut på en större gata/väg och skulle ha lyckats om det inte hade varit för att en enda biljävel kommer från vänster och som man måste låta passera. Och så svänger han/hon IN på samma gata där jag står och väntar.

2. Sege Sixten. Han som "inte har så bråttom"
Oftast karlar över 50 "som minsann har lika stor rätt som alla andra att köra som dom vill" och lägger sig mitt i vägen/gatan för att puttra fram i halva tillåtna maxfarten. Förstå mig rätt: Dom har givetvis all rätt i världen att köra långsamt. Men dom ska förbanne mig inte tvinga in alla andra i samma "fart" lika lite som jag ska kunna tvinga dom att hålla min. Varför håller dom inte åt sidan? Varför stannar dom inte till ibland och släpper förbi kön bakom? Njuter dom av att stressa upp folk?

3. Livrädda Lotta. Hon som tror hon ska krocka i varje korsning.
Oftast kvinnligta förare. Står i en obevakad korsning och väntar på att korsa eller köra ut på den korsande gatan/vägen. Törs inte om det inte blir en lucka på minst 500 meter åt varje håll i den korsande trafiken. Hamnar man bakom en sån under rusningstid kan man lika gärna stänga av motorn och plocka fram tidningen.

4. Reaktionslöse Rune. Behöver en halv minut för att lägga in en växel.
Kö vid rödljus. Så blir det röd-gult. Alla i kön sitter redan och slirar på lamellerna med ettan ilagd - utom förste gubben som först nu börjar rota med växelspaken efter rätt läge, vilket tar tid. Sen ska kopplingen släppas upp saaaktaaaa, och sen accelererar han mycket försiktigt från stillastående till 10 km/tim. Så istället för att alla bilar i kön hinner passera trafikljuset, så blir över hälften kvar.

5. Mulle Motorvägskloss. Tror att det är max 50 på påfartssträckan.
Motorvägspåfarterna är till för att accelerera till en hastighet som är lagom. Men det har Mulle inte fattat. Han puttrar lyckligt fram i 45 km/tim och gör ingen ansats att öka farten förrän han slutligen viker in på själva motorvägen. Eftersom han aldrig tittar i backspegeln, så är han totalt ovetande om att han just fått 12 bilar att tvärnita eller gira undan och att han varit en hårsmån från att orsaka en masskollision á la Autobahn. Om någon ger honom fingret eller singalerar, så svär han naturligtvis över alla dessa fartdårar som riskerar folks liv och lem.

Jag har säkert glömt några, så det är bara att fylla på....

Danne

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-30 09:16

6. Ivar von Igel
Brukar dyka upp när man ligger och kör om i ytterfilen på motorvägen. Lägger sig oftast ca 10 cm bakom kofångaren när man kör om, eller råkar ha bilar framför sig. Detta trots att man håller en hastighet på ca 120-130 km/h.

7. Studenten Sture
Lever glada livet på cykeln, helst utan alla nödvändiga reflexer, cykellampor har han aldrig hört talas om. Har han mot förmodan vetskap om lampornas existens är han för snål för att köpa. Eftersom Studenten Sture vet att han är så duktig på att cykla både nykter och berusad så är han oförstående för alla bilister som plötsligt tvärnitar i hans närhet.

8. "Tvålen" som ofta byter fil, snabbt och utan att använda blinkers.

9. "Den ambivalente omköraren" som bara måste förbi men sen saktar ner för att kila in sig i högerfilen. (vad är vitsen?)

Angående nummer 7 så känns det som en tidsfråga innan man har en sån stackare på huven. Men ärligt talat; är det inte bättre med en snara om halsen om man nu är så trött på livet?

10. Turbo Tomas
Antingen nybliven körkortsinnehavare eller person med bristande självförtroende. Lägger enorm prestige i att hela tiden köra om och utnyttjar varje tillfälle oavsett konsekvenser för honom själv eller andra. "Halt. Kurva. Möte. Perfekt för omkörning!". Kör ofta Saab eller Volvo Turbo av äldre modell med grovtavgasrör. Svar till: "Det är jag som blinkar med helhjuset trots att du kör 150km/h på 90-sträcka"

11. Erik EPA-traktor
Vaf*n ska han ut på vägarna att göra? Kan han inte hålla sig till moped som alla andra och vänta på att han blir 18 och får ta körkort för en bil som går snabbare än 30 km/h...

12. Turbo-ambivalente Tvål-Tomas - snow 'n rain special edition
En kombination av nr 8, 9 och 10, men i regn eller snö. Personen saknar ofta förmåga att kunna sätta sig in i andras situation, och svänger således in 5 meter framför bilen han just kört om, för att stänka ner vindrutan för denne i ca 2 minuter, trots vidöppen motorväg i vänsterfilen.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-11-30 12:16

13. Pratar-Preben

Finns det öht långtradarchaffisar som inte konstant pratar i mobiltelefonen?

Det finns bara två typer av bilförare...
De som åker bil och de som kör bil.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det finns bara två typer av bilförare...
De som åker bil och de som kör bil.

...och sen de som tror att de kör bil.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-11-30 14:29

Nummer 5 retar jag mig rejält på. Accelarationssträckan har fått sitt namn av en anledning...

Finns flera jag retar mig på ordentligt och träffar på nästan dagligen. Här i trakterna har vi många Ture, som allt för ofta kör i rondeller. Ivar har som det låter allt som oftast antingen tyska skyltar eller tysk bil. Och Mulle kör jag ikapp varje gång jag ska upp på motorvägen.
Men att köra på vajerväg med endast en fil i sin riktning och ligga bakom Sixten är inte roligt. Inte heller att ha Ivar bakom sig då.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-30 15:41

Jag glömde tillägga en ganska viktig grej:

Jag bor i Karlstad och är uppväxt här. Men bodde i Stockholm 9 år (där jag bl.a. körde taxi och limousine på helger och kvällar flera år). Min bestämda uppfattning är att Stockholmsbilisterna är fan så mycket vaknare, generellt sett, än dom på landsorten (i alla fall här i Karlstad).

Jag tror det beror på två saker:

1. Dels att den tätare och mer intensiva trafiken i Stockholm helt enkelt fostrar bättre förare.

2. I Karlstad måste mer eller mindre alla köra bil om dom vill komma längre bort än det egna kvarteret eftersom den kommunala trafiken är ganska dålig. I Stockholm kan man faktiskt strunta i att skaffa bil och tar sig runt hyfsat smidigt ändå. Under mina 9 år där, så ägde jag en bil under 8 månader bara. Det gör att de som känner sig osäkra i trafiken faktiskt kan sk**a i att sätta sig bakom ratten...

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-11-30 19:29

14. Självlysande Sven/Sara

Som tror att dom syns jättebra utan reflexer. Även jag tillhör denna kategori ibland, då jag inte tänker på att det kan vara mörkt man kommer hem då man gått ut när det varit ljust. Man skulle ju förstås ha en reflex på varje jacka.
Finns det inga med Apple eller 99Mac på? Då skulle jag köpa upp ett lager så att jag har.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-11-30 19:49

15. Högersvängs-Sune

Står och väntar på grönt ljus i en korsning där ljuset avser trafik som skall rakt fram. Hade denne bara vridit på huvudet till höger hade han/hon sett att där står en väjningsskylt och inte en stolpe med rött ljus.

16. Rondell-Rebecka
Måste vänta tills heeela rondellen (då främst sådana av mindre typ) är tom på bilar innan hon kör in i den. Att bilkön bakom växer sig längre och längre spelar inte den minsta roll.

  • Medlem
  • 2006-01-24 00:39

17. Palle-Placering
Skall köra ut på t ex landsväg -ställer sig till vänster, ibland i mitten, för att sedan resolut köra höger.
Samma person har jag mött i stora rondeller här i Lund. Ligger i innerfil med vänsterblinkers påslagen, för att sedan helt överaskande ta höger utan någon som helst förvarning. Är det bara jag som är nitisk eller är infödda Lundabor (vilket jag inte är) patologiskt oförmögna att köra bil?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-01-24 07:21

18. Ego-Edward

Vanligt förekommande bl a på större trafikleder ut ur Göteborg i rusningstid. Favoritsysselsättningen är att så länge som möjligt ligga högerfil, dvs filen för nästa avfart, trots att man inte skall ta av där. Farten är företrädesvis hög, och alla liggande till vänster på vägen skall obönhörligen köras om på insidan. Strax innan avfarten kastar man sig ut till den tättrafikerade filen närmast till vänster, varpå bilarna där måste bromsa ordentligt........med följden att bromseffekten i letar sig bakåt i filen. När bilar i vänsterfilen fortfarande håller på att fortplanta bromsningen långt bak, har den första bromsaren för länge sedan gasat vidare. Ego-Edward kör oftast bilar av märket Mercedes eller BMW, men vissa avvikelser finns. Han har en ärthjärna som aldrig har begripit varför det blir köer i första svängen på Vasaloppet, och har han funderat på det har slutsatsen blivit att köerna aldrig skulle uppstått om alla skulle försöka passerat den trånga passagen samtidigt.....Han har inte heller någon som helst förståelse för trängselavgifter, eftersom vi ju lever i ett fritt land där det är fullt legitimt att bara tänka på sig själv, och fullkomligt skita i alla andra.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-24 21:53

19. Dimljus-Daniel

Halvljuset duger inte. Man ska gärna ha två 55-wattare tre centimeter ovanför asfalten också. Korrekt inställda dimljus ska lysa nån meter framför bilen, och som vi egentligen vet är det totalt värdelöst att ha ett par ljus som bara belyser det området. Därför justerar Daniel upp dem så mycket det går. Nu har han tuffa ljus som dels bländar mötande på håll eftersom dom är riktade uppåt från horisontalplanet, och dessutom gör han sig själv en björntjänst eftersom han bländas av den starkt upplysta vägbanan framför bilen, vilket gör att det är svårare att koncentrera blicken där den ska vara. När han hinner uppfatta nåt av det hans fina dimljus har lyst upp han han redan passerat eller kört över detta.

Vissa exemplar av arten Daniel begriper att dimljus inte gör nån nytta när det är finväder, men dom åker på så fort metereologerna på TV tar fram regnmolnen. Han lever tydligen i tron att hans halvljus inte gör honom synlig nog i regn, utan han vill vara extra trafiksäker och tänder dimljusen som pga den regnvåta och blanka asfalten nu bländar ÄNNU mera.

Det är såna som Daniel som får mig att vilja sätta tre obscent stora 100 watts extraljus på Volvon. Jag har för vana att ge tillbaks med samma mynt när jag möter nån av dessa otaliga Danielar, men en bils standardhelljus räcker inte så långt som jag skulle vilja.

En extra känga går till biltillverkarna som i vissa fall har gjort det omöjligt att ha bakdimljuset tänt utan att ha terroristljusen framme tända också.

20. Svängrädde Stig

Han har inte fattat att hans bil är utrustad med gummihjul, en finess som gör att man kan svänga även i lite tvärare kurvor i stadstrafik utan att bromsa ner till cykelfart först.

21. Låga Leffe

Fjädringsväg är till för att användas men det begriper inte denne person. Han lever i tron att hans Fiat Punto egentligen är en sänkt Ferrari och forcerar därför farthinder på ettans växel med slirande koppling. Allt detta till förtret för bilkön bakom som måste bromsa, oftast helt i onödan.

1
Bevaka tråden