Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart iBook-skärm

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har min skärm lagt av totalt eller rättare sagt ljuset är borta.
Lyser jag på skärmen så kan jag se bilden svagt.
Extraskärm funkar finfint.

Nån som har en teori?
För övrigt när jag skulle lämna in den på Gothia här i Linköping så
hade dom på egen begäran upphört som auktoriserad macverkstad.
Det var trist, nu finns det alltså ingen i Sveriges femte stad som tar sig an
Macar!

mvh
Sventa

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-11-28 12:22

Dum fråga, men du har väl kollat ljusstyrkan? F1 F2

DSStore finns i Norrköping.

Queux , jo jag har testat det också!

Brokewind , tack för den infon.
Är dom auktoriserade?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-28 20:54
Ursprungligen av sventa46:

Är dom auktoriserade?

Det är Dataservice som ligger bakom DS Store, som är deras Apple-butik. De är auktoriserade men verkstan finns på en annan adress än butiken. Kolla länken!

Specificerade rubriken för att inte förvilla diskussionen med den parallella tråden "Svart iBook" som är en ryktestråd om svarta iBookar.

Mod

Ja jag var där idag och lämnade ifrån mig min kära ägodel!
Får hoppas dom fixar det hyfsat snabbt nu för meken var sjuk.
Tyvärr:(

Dött logikkort, samma sak hända för mig med min gamla 12" 1.2GHz iBook. Bara att lämna in och få utbytt.

  • Medlem
  • 2005-11-30 09:06

Det verkar finnas fler trådar på detta, men eftersom jag upplevt likadana symtom och lämnat in min iBook så skriver jag här. Jag Fick också svart skärm men den funkar ändå. Dom konstaterade att sladden till Backlightkontakten behövde bytas. 2500 ink moms... Men det är väl en lättnad, för att byta logikkort går på 7-8000 om jag inte minns fel.

Intressant att notera är att reparationskillen sa att för att förlänga livstiden på iBooken, försök att inte bära den (utsätta för hårt tryck) under datorn, till vänster om styrplattan, det är där några känsliga kretsar sitter. Det är inte något dom pratar högt om på Apple...

Z

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-30 16:16
Ursprungligen av Ziggy:

Det verkar finnas fler trådar på detta, men eftersom jag upplevt likadana symtom och lämnat in min iBook så skriver jag här. Jag Fick också svart skärm men den funkar ändå. Dom konstaterade att sladden till Backlightkontakten behövde bytas. 2500 ink moms... Men det är väl en lättnad, för att byta logikkort går på 7-8000 om jag inte minns fel.

Intressant att notera är att reparationskillen sa att för att förlänga livstiden på iBooken, försök att inte bära den (utsätta för hårt tryck) under datorn, till vänster om styrplattan, det är där några känsliga kretsar sitter. Det är inte något dom pratar högt om på Apple...

Z

Till vänster om styrplattan...där sitter ju hårddisken?

Snackade med verkstan idag.
Det dom tyckte var illavarslande var att datorn startade om när det blev svart.
Men han gissade att det kunde vara inverterkortet vad det nu är.
Jag blir glad om det är backlightkontakten!:))

Men om det vore logikkortet så skulle väl det inte funka med extraskärm heller antar jag.
Så det tror jag inte det är.

Nån som vet vad som gäller med garanti förresten?
Jag fick ju den här G4an i januari som ersättning av Apple för att min gamla G3a bränt av med 3 logikkort!
Förnyas inte garantin då?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-30 19:46
Ursprungligen av sventa46:

Jag fick ju den här G4an i januari som ersättning av Apple för att min gamla G3a bränt av med 3 logikkort!
Förnyas inte garantin då?

Sund logik borde väl säga Nej?

Då hade man ju kunnat ha sönder sin dator varje år och fått en ny hela tiden, garantin gäller från första inköpsdatumet.

Ha sönder sin dator varje år!

Jag förutsätter att en dator ska hålla mer än ett år.
Har jag fel där?

nu har jag fått besked!
Antagligen inverterkortet plus skärmen.
Ja den höll i nästan 12 månader i alla fall.
Skitkvalitet är vad det är Apples lågprisgrejer.
Har i alla fall fått tillstånd att köpa en ny likadan på
företagets bekostnad!

Men man får vad man betalar för!

Nån som är intresserad av att köpa en trasig Ibook med nästan ny laddare.
Den funkar ju med extraskärm i alla fall!

Ursprungligen av sventa46:

Skitkvalitet är vad det är Apples lågprisgrejer.

Njae, det är snarare ett konstruktionsfel som gör att skärmkabeln nöts av, om jag förstått det rätt. Det är forfarande dåligt, men det är inte pga av lågpriskomponenter. Och som det redan tipsats om så går det att fixa själv ibland. Känner två personer som lyckats förlänga livet i sina iBookar på det viset.

Det rör sig oftast bara om ett enkelt kabelbrott. En av de tunna kablarna som försörjer skärmen med ström till bakgrundsljuset (alternativt styr det) går efter ett tag av. Prova att belysa skärmen genom äpplet på baksidan av skärmen. Då ska du kunna se om skärmen i övrigt fungerar. Gör den det är det förmodligen bara ett kabelbrott.

Det kan du ordna själv genom att skaffa dig små hobbyskruvmejslar, öppna burken. Dokumentera noga skruvarna, för det är en jädra massa. Det gjorde inte jag så jag fick fem skruvart över när allt var klart, men det fungerade ändå.

NÄr du hittar brottet på kabeln lindar du ihop den, byter ut den eller löder ihop den, vilket som. Helt något av de två senare alternativen. Du behöver också lite tejp (eltejp) för mycket grejer inne i datorn är faktiskt fasttejpade. Ja det är sant!

Det finns en beskrivning med bilder på hur man demonterar sin iBook och lagar det här problemet, men jag kan inte hitta länken just nu.

Räkna med att du behöver 5-6 timmar för hela operationen. Det går om man är försiktig och inte har tummen mitt i handen.

/Jens

Jepp , jag kan se skärmen om jag belyser den.
Dessutom sa dom på verkstan att det var en kabel som var på väg att gå av i datorn.
Hur är det möjligt sa jag och då sa dom att det är varje gång man fäller upp skärmen så
drar det i kablarna.
Banne mig alltså , du kan ha rätt!
Tänk om det bara är kabeln som är på väg att gå av?
Och jag som fick firman att hosta upp över 10.000 kr för en ny.
Nu står den och puttrar som webserver i källaren.

Tilläggas kan att den blivit svagare i ljuset då och då.
Då har jag bara dragit lite i skärmen fram och tillbaka och då brukar det bli bättre.
Det talar ju för att det kan va en kabel trots allt

Ja, det är med allra största sannorlikhet en av kablarna som hålle rpå att gå av. Eller gått av redan, men som får kontakt i vissa lägen. Vissa, som jag, kunde få liv i skärmen under en period genom att vippa den i rätt läge. Dock krympte vinkeln allt eftersom kabeln slets mer och mer.

Men åk ner till Clas Ohlson eller liknande och köp en uppsättning hobbymejslar. Du behöver också en MYCKET liten insex-nyckel för att få upp en del av skuvarna. Sedan är det bara att mecka på. Tejp behöver du också samt papper och penna för att dokumentera hur skruvarna satt. Det blår MÅNGA skruvar efter ett tag, så det är omöjligt att hålla det i huvudet.

/Jens

Ja jag håller med om att skitkvalitet är ett överdrivet uttryck.
Det är väl så att det är ett uttryck över min frustration av att datorn pajar.
Och då är det lätt att gå till överdrift.

Jens
Ja vi får se om jag vågar mig på det.
Jag såg en länk till en site där man visade steg för steg hur man ska bära sig åt.
Men jag får suga på det här ett tag!
Just nu funkar den ju fint som webserver!:)

1
Bevaka tråden