Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MSN på jobbet

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 12:52

Är nyfiken på vilka sätt det går att stoppa MSN på arbetsplatsen? På mitt jobb går det iaf inte att connecta till MSN, men jag har inga problem alls med att nå vilka sidor jag vill i min vanliga internetbrowser.

Har det något med proxy att göra?
Finns det nåt sätt jag kan komma runt "hindret"?

Jag brukar köra med Webmessenger (http://webmessenger.msn.com/) men den går ju ner stup i kvarten och i dag har den inte funkat på hela dagen.

Är inte så väldigt hemma på det här med nätverk, servrar etc så hav överseende

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-30 12:58

Olika protokoll använder (oftast) olika portar vilket gör det möjligt att helt enklet stänga dessa portar i brandväggen.

MSN skall gå över till att använda port 80 om den inte kan kommunicera den vanliga vägen via port 1863(?), men detta går antagligen också att stoppa med mer avancerade brandväggsregler.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-11-30 13:05

Testa med en MSN-klient som du kan ändra port på kanske? Vet inte om det fungerar men tycker det borde göra det kanske.

Då måste du ju även hitta en MSN-server som lyssnar på annan port än standard? Är inte alla MSN-servrar M$-Property, ja bara gissar nu men ja tror inte de är så lätt att hitta

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-30 13:20
Ursprungligen av Johan S:

Då måste du ju även hitta en MSN-server som lyssnar på annan port än standard? Är inte alla MSN-servrar M$-Property, ja bara gissar nu men ja tror inte de är så lätt att hitta

Kan ju finnas möjlighet att gå via en annan server som vidarebefodrar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 13:47

Tack för alla tips...dock känns det som det redan spårar ur mtp mina ringa kunskaper om just portar resp servrar...

Det går med viss hårdvara spärra vissa applikationer från att kunna användas i nätverket.
Har du tänkt att om det är spärrat får du inte använda det?
Av vilken anledning vet jag inte men så har det varit på ställen där jag konsultat, oftast handlar det om säkerhets saker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 14:49

Jo, det är väl det som jag misstänker. Dock är det förvånande att de flesta av mina bekanta, som har jobb av "säkrare" karaktär så att säga, har mer öppet och kan köra MSN på jobbet.
Tänkte att jag trots allt vill höra mig för - utan att behöva gå till vår it-ansvarige

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 15:35

Prövade att logga in på http://webmessenger.msn.com/ via Virtual PC i min Mac och där funkade det. Men det går fortfarande inte i vanlig Mac-miljö med Safari eller Firefox. Verkar som att nån fått nys om och inte gillar att jag använder MSN på dagtid...torrboll!

Från sidan:

You must have the following to use MSN Web Messenger:

* A web browser: Microsoft Internet Explorer 5.0 or later, Netscape 7.1 or later, or Mozilla 1.6 or later, running in Microsoft Windows.

När du testade Virtual PC, provade du då att logga in med den "vanliga MSN" (alltså inte WebMessenger) också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 15:58

Johan S; Jag har kört Webmessenger i Firefox (Mac) i ett halvår trots att den säger att det inte funkar i den browsern. Problemet är nu att Firefox inte ens hittar adressen http://webmessenger.msn.com/.

Jesper O; Nix, där har vår kära IT-kille sett till att det inte går att ladda ned något.

Storebror ser mig - och han har j***igt stora ögon.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-30 16:03
Ursprungligen av JLJ27:

Johan S; Jag har kört Webmessenger i Firefox (Mac) i ett halvår trots att den säger att det inte funkar i den browsern. Problemet är nu att Firefox inte ens hittar adressen http://webmessenger.msn.com/.

(Nu kan det bli en moralisk diskussion av det här, men jag lämnar alla moraliska ställningstaganden därhän.)

Om det inte går att komma åt en viss URL längre är det antagligen inställt i DNS-servern. Detta kan man komma runt genom att skriva in IP-adressen direkt i stället. Ta reda på IP-adressen till Microsofts webmessenger så borde det fungera som förut.

Vi kan ju hålla på här och spekulera och försöka hitta alternativa lösningar i all evighet...

Så varför inte helt enkelt gå och fråga IT-killen varför de har stängt möjligheten att köra MSN?

Det är kanske inte alls meningen att det ska vara spärrat, och då kan han ju kanske fixa felet.
Och om det är meningen att det ska vara spärrat, så kan du kanske få en bra motivering till varför det är så.

Du skriver ju att du kan surfa vart du vill, och då förstår jag inte varför man skulle stänga just MSN. Det finns väl många andra saker som är "farligare" än MSN. Här på mitt jobb är det tvärtom. De filtrerar bort massor av hemsidor och mejl, men MSN är tillåtet.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-30 16:18

Det absolut bästa vore väl att fråga din chef eller IT-ansvarig varför du inte kan använda MSN-messenger?
Det kan ju vara så att det helt enkelt är hindrat av misstag, eller så kanske de har en annan lösning som gör att du kan göra det du vill.

Om du känner dig tveksam till att fråga så kanske du inte bör använda messenger på jobbet?

I min erfarenhet så spärras MSN Messenger ofta på grund av att anställda börjat prata affärshemligheter via messenger. Och eftersom Messenger skickar varje meddelande över atlanten till Microsofts servrar och sedan till mottagare så är det ett ganska känsligt medie. Därmed inte sagt att det inte finns ännu mer osäkra kommunikationssätt, men varje tilltäppt hål är ju ett hål mindre.

Edit: asch du hann visst före

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 17:24

Frågar jag honom kan det bli ett definitivt "nej...vår policy, bla bla..." och så länge jag inte gjort det spelar jag dum och kör på Virtual PC, där det som sagt funkar. Än så länge kanske bör tilläggas.

Inga affärshemligheter snackas det om, det är bara struntsnack med bekanta.

1
Bevaka tråden