Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kinesiska tecken i mail till Windows

Tråden skapades och har fått 105 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Två av mina e-postkontakter (av ett 50-tal) får vissa tecken utbytta mot bl.a kinesiska(?)

T.ex ordet "för" blir "f(kinesiskt)tt"

Om jag skickar med en annan tecken-kodning, t.ex UTF-8 blir det rätt. Går det att ställa in Mail så en annan kodning alltd används?

Har något ett bra tips på lösning jag kan ge mottagarna (antar att "felet" ligger där).

//Magnus

  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 10:27

Felet ligger hos Apple, de har klantat till det ordentligt och det är en ganska stor och jobbig bugg i Mail. För att åtgärda det kan du skriva en rad i Terminalen som gör att Unicode alltid är förvalt när du skriver mail:

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8"

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-30 06:59
Ursprungligen av Macvarg:

Felet ligger hos Apple, de har klantat till det ordentligt och det är en ganska stor och jobbig bugg i Mail. För att åtgärda det kan du skriva en rad i Terminalen som gör att Unicode alltid är förvalt när du skriver mail:

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8"

Att släppa ett mailprogram med ett sånt fel är ungefär lika proffsigt som att göra en bil med två hjul och sen säga "Ojsan".
Det är så dåligt att man baxnar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-15 10:57

Se till och avsluta Mail först.

Å ja som va säker på att "de andra" gjorde fel. :rolleyes:

Tack för hjälpen.

//Magnus

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-03 17:31

Jag skickar mycket mail till olika företag å shit. Hur ställer man in Mail så att det Garanterat blir läsbart på alla tänkbara OS och Mail-Apps? (Har gjort ovanstående terminal-grej)

  • Oregistrerad
  • 2005-11-03 17:34

Om du har uppdaterat till senaste Tigern så verkar detta problem vara löst och det ska tydligen bli rätt tecken till alla. Om du inte har det, får du helt enkelt hoppas på att Terminaltricket fungerar bra, det gör det för de flesta.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-03 17:36

Innan jag gjorde terminaltricket så gjorde jag om ett (viktigt) mail till ren text. Tror ni att det räcker?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-03 17:37

Förhoppningvis, för att vara riktigt säker kan du också manuellt välja "UTF-8" i Character Encoding-menyn.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-03 17:39

Men om jag redan skickat det där viktiga mailet? Tror ni de kan läsa det på alla deras konstiga configs?

Jag gjorde UTF-8 kommandot i 10.4.2 utan någon förbättring och nu när jag uppdaterade till 10.4.3 så var samma problem kvar. Fick då göra en "revers engineering" och skriva

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"

i Terminalen och nu verkar det äntligen fungera för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-03 17:47
Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Jag gjorde UTF-8 kommandot i 10.4.2 utan någon förbättring och nu när jag uppdaterade till 10.4.3 så var samma problem kvar. Fick då göra en "revers engineering" och skriva

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"

i Terminalen och nu verkar det äntligen fungera för mig.

Så i 10.4.2 så ska man köra UTF-8-tricket, men i 10.4.3 så måste man byta tillbaka till ISO-8859-1? Kan man inte köra terminaltricket med ISO-8859-1 i 10.4.2???

  • Oregistrerad
  • 2005-11-03 17:42

Omöjligt att säga men troligtvis så, ja... Du får fråga dem eller skicka det igen med de åtgärder som föreslagits.

Nej, eftersom det som är fel i 10.4.2 är ISO-8859-1, och man byter till UTF-8 för att de ska fungera.. ISO-8859-1 är alltså standard-encoding.

Eftersom jag bytte i 10.4.2 till UTF-8 var jag tvungen att byta tillbaka till ISO i 10.4.3.
Har man ej gjort detta i 10.4.2 eller har en helt färsk installering av 10.4.3 så behöver man inte röra något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-04 14:58

Jag har senaste OSX 10. 4. 3.

Testade att skicka till mitt Gmail-konto i textkodningsläget "automatisk".
"ÅÄÖ" blev konstiga tecken.

Om jag däremot ändrade till "västerländsk (ISO Latin 1)" blev det korrekt.

Tyvärr återgår Mail till "automatiskt" läge, så vill man skicka i nån annan textkodning måste man ändra igen...?!

Behöver jag göra terminal-kommandot

"defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"

som det snackas om i tråden? Är det lösningen?

Japp. Då blir "automatisk" ISO-8859-1

  • Oregistrerad
  • 2005-11-10 09:46

Jag hade problem med textkodningen i 10.4.2, mottagere med Outlook (tror jag) och fick oläsliga mejl, och jag tror att även webbaserad mejl, typ Hotmail, också fick konstiga tecken. Detta uppmärksammade jag dagarna kring att uppdateringen till 10.4.3 släpptes.

Jag vet att Hotmail fick konstiga tecken efter att jag uppdaterat till 10.4.3, i början av november, och samtidigt hittade jag tipset om Terminal-tricket till UTF-8. Så jag gjorde det, i 10.4.3, och allt fungerade kanon med Outlook-användarna. Men webbaserad mejl var fortfarande konstig.

Efter att ha läst den här tråden, om att Apple skulle ha fixat textkodningsproblemet i och med uppdateringen till 10.4.3, så Terminalade jag "tillbaka" till ISO-8859-1. Frid och fröjd med Hotmailen men Outlookarna får återigen konstiga tecken (om än inte lika oläsligt som i 10.4.2).

Knepigt värre! Vad skall jag göra? Kan jag ha "förstört" något i och med mitt Terminalande? Varför är det en bugg överhuvudtaget? Varför fungerade det perfekt i Panther, och vad är det som gör att det strular i Tiger?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 00:23

ja, det är irriterande...

Är väl ingen nyhet att apples prioriteter för oss svenska användare inte är speciellt hög?

Nu fick jag rätt på allt i Tiger 10.4.3

Denna raden funkar med: Hotmail, Gmail och Outlook express (PC)

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"

Senast redigerat 2005-12-03 23:58

Hej,

Någon som kan förklara - pedagogiskt - för en novis vad terminaltricket är för något? Vad gör man steg för steg med [defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"]

Kjell

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-12 21:08
Ursprungligen av kjellingvar:

Hej,

Någon som kan förklara - pedagogiskt - för en novis vad terminaltricket är för något? Vad gör man steg för steg med [defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"]

Kjell

Jag går inte in på vad tricket gör eller varför, men så här utför du det:
1. Starta Terminal (finns i Program/Vertygsprogram)
2. Skriv eller klistra in
defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"
3. Tryck på enter

Nu tror jag att Mail använder ISO-8859 som standard när du skriver nya mail.

Glöm inte att avsluta Mail innan du gör ändringarna i Terminalen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-01-20 12:56

Kanske lit OT men jag får samma problem när jag är inne på en FTP med Cyberduck. De kataloger som innehåller åäö går inte att öppna för tecknen är utbytta mot "?". Skulle man kunna göra om strängen

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"

till något som liknar (tar gärna emot hjälp här...)

defaults write com.sshtools.cyberduck NSPreferredFTPCharset "ISO-8859-1"

Vad tror ni? Kan det funka?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-01-20 16:18

UTF-8 är "rätt" dessutom, iso-8859-1 är ondska (för att inte tala om windows ansi), så kör på utf-8

Ingen som vet...?

Måste man köra denna raden efter en omstart eller hänger den med efter att man en gång kört den?

Senast redigerat 2006-01-25 17:43

Fortfarande ingen ordning på detta från applessida...

Ingen som vet om man med ngt script kan byta till den rätta kodningen automatiskt vid omstart?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-28 20:45

Jag har Mac OS X 10.4.4.

Jag skickar mejl från Apple Mail till mitt Hotmail-konto. Menyn "Brev->Textkodning" är satt till "Automatiskt".

När jag kollar mitt Hotmail-konto med Safari, så kommer åäö fram som de ska.

Betyder det att felet är fixat i 10.4.4? Eller finns det andra mejlklienter som det blir fel i?

åäö i Mail igen

Så här hade jag anledning att skriva i höstas:

Mottagare med PC (Windows XP) får efter vad jag kan förstå min e-post från Mail utan bilagor med en okorrumperad text avseende åäö m.fl. Men bifogar jag en fil (xls, doc eller pdf), så blir åäö i brevets text förvandlade till skräptecken (åtminstone i en inledande version av texten). I mottagande PC:s Outlook Express blir man upplyst om att brevet använder Unicode (UTF-8). Ser man i det avsända brevet på Textkodning (menyn Brev), är Automatiskt förbockat. Om jag innan jag skickar mitt brev sätter Textkodning till en Latin-variant, fungerar åäö i mottagarens text.

Efter en del omvägar har det blivit så här:
När jag i Terminal gjort kommandot
defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"
försvinner möjligheterna att välja alternativ under Brev>Textkodning i Mail. Det är bara "Automatiskt" kvar, förbockat.
Brev med bilagor får PC-mottagare fortfarande med korrumperad brevtext (egentligen först en felaktig och nedanför den en korrekt), åtminstone när de använder Outlook Express eller Eudora, medan webmail tycks gå bra.

Kan denna egenhet hos Mail hänga samman med att jag inte kan ta emot brev med bilagor, vars namn innehåller å, ä, ö, Å, Ä eller Ö (åtminstone mestadels)? Mail fastnar då på tomgång och jag får tvångsavsluta Mail, gå till min PC och hämta hem brevet där, gå till Telia Webmail och ta bort brevet, och sedan kan jag använda Mac för mejl tills nästa åäö-bilaga kommer. (Ni på Apple: skäms ni inte över att jag skall behöva en PC som livlina för att kunna använda min Mac?)

Tips och referenser mottages tacksamt. Enklare UNIX-terminalhantering klarar jag, men jag har ännu inte hunnit sätta mig in i Applescript.

Bevaka tråden