Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera G3 (beige) desktop!!!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en standard G3 Beige Desktop som jag FÅTT gratis...

TROOOR det är en 233:a, och minnet är på 64mb (plus 65mb virtuellt)...

Hårddisk på 4gb...

Inga pci-kort (såvitt jag vet :rolleyes: )...

MEN... Den har OS 8.6 installerat men den går j*****t slött!!!

Nu vill jag uppgradera den SÅ BILLIGT SOM MÖJLIGT men så att den blir åtminstone "acceptabel" att använda (MYCKET gärna BEGAGNAT)!!!

Men VAR ska man börja (kontrollerkort/minne/hårddisk/processorkort osv. osv. osv) ???

Ska man kanske gå ner till OS 8.0 eller det är bara dumt att degradera sig så???

Tacksam för svar!!!

  • Medlem
  • 2005-11-29 23:09

Du vill inte köra OSX på mindre än 512MB... Men OS9 borde flyta på bra med 64MB. Har du prövat att ominstallera 8.6? Inget kul system, men borde definitivt rulla på bra.

Annars är en ny HD att rekommendera - men kolla vilken revision det är. Använd söken, det finns massor med info om gamla G3:or.

Processor och/eller grafikkort är det ingen idé att spendera några större summor på.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-11-29 23:36

Min minsta kille kör 9.2.2 på min gamla beiga...
Den har visserligen 192Mb RAM, och är "byglad" till 400Mhz. Men den knallar på utan problem.

Prova att göra som lime föreslår... Formatera HD:n och installera om systemet. Borde rulla...
Lite mer RAM vore kanske inte så dumt att investera i, trots allt. Kolla på ex. tradera efter billiga PC100-minnen.

Att betala stora summor på processor och grafik, är som redan nämnt, overkill...

Kolla på www.xlr8yourmac.com om hur man byglar om datorn för högre klockhastighet. OS 8.5 och uppåt har bra stöd för USB och det kan vara bra att ha. Annars skulle jag inte spila något krut på en så gammal dator.

Visst går det att sätta in IDE kort, snabbare PCI grafik (ATI 9200) snabbare CPU mer RAM etc men då börjar det kosta som en MacMini och ändå vara mycket sämmre :eek:

Jag skulle ha den som speldator för gamla classic spel! macgamefiles.com har en hel del
Unreal, Sin Gold Marathon och så vidare

Mina kottar brukade köra Galactic Battlegrounds och mycket annat på min gamla G3/266, och även en del 3D-spel av lite äldre datum (Bugdom, Nanosaur), och det var min favoritdator för "classic"-spel innan de tog över den. Slött? Inte för ett ögonblick, det är en pigg burk. Enda anledningen att barnen inte spelar på den längre är att de fått datorförbud av sociala skäl.

Minne och hårddisk är billigt, och hårddisken har stor chans att gå vidare till en senare maskin en dag. Mer VRAM vill den gärna ha, tricket är att hitta det billigt. Bättre grafikkort, ja, det handlar ju om begagnat i så fall. Själv kör jag med originalgrafik plus extra VRAM, rejält utbyggt minne och en snabb 120Gb-hårddisk. OSX ska man inte tro att man kan köra med glädje, om alls, men 8.1 och 8.6 går bra. Antagligen 9.nånting också (9.0.4?) men jag ser ingen poäng med att gå över 8.6.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-12-02 09:55
Ursprungligen av martinalexander:

Har en standard G3 Beige Desktop som jag FÅTT gratis...

TROOOR det är en 233:a, och minnet är på 64mb (plus 65mb virtuellt)...

Minska ner det virtuella minnet till 1 MB. Köp mer RAM-minne ifall du vill ha mer arbetsminne i datorn.
System 9.2 går bra att använda, liksom Mac OS X 10.2 jaguar ifall du uppgraderar minnet.

Senast redigerat 2005-12-02 13:59
  • Medlem
  • 2005-12-02 11:09

Klart att du ska ha OS 9 i någon version, då kan du ju köra iTunes!! Lite mer minne vore bra som redan sagts, samt kanske ett USB-kort i en av PCI-platserna. Alla kort som är OHCI-kompatibla ska funka (dvs du kan köpa ett hos vilken PC-firma som helst för max 200:-), men drivisarna i system 8.6 kan vara lite gamla, därför är det säkrare med system 9.1 med moderna drivrutiner, eller med OS 9.2 med ännu modernare USB-kortsstöd.

Akta dig för att lägga ut för mycket pengar på den så länge det inte är grejor du köper som du kan ta med dig till en modernare dator, som exv en modernare hårddisk och diverse PCI-kort (USB?, FW?, ATA?). Det är lätt att det springer iväg... :rolleyes:

Jag hade installerat 9.2 om jag hittat det billigt, köpt lite mer begagnat minne samt avvaktat ett tag och utvärderat för att se om det var idé att gå vidare med den burken eller om det var läge att skaffa nåt bättre (med OS X).

Ursprungligen av Giggs:

Jag hade installerat 9.2 om jag hittat det billigt

Det kan köpas för 280 (? - sök på forumet i en ganska ny tråd) direkt från Apple. Men ring till AppleStore OS9 knappast står med i nätbutiken. Annars kanske någon du känner har en gammal kartong som han eller hon inte längre behöver?

Jag hoppade direkt från OS 7.6.1 till OS 9.0.4 så jag har aldrig använt OS 8. Vad jag har förstått måste man ha 8.6 för att få USB-stöd. Fördelen med OS 9 är att man inte behlver speciella drivrutiner för majoriteten av hårdvaran - det finns inbyggt i systemet. OS 9 kräver dock lite mer minne än OS 8. 64 MB är väl minimum och vad som levererades med de första G4orna. Men PC100 i 64 eller 128 MB-moduler måste man väl kunna rycka i princip gratis från skrotade PC!? Kolla kompisarna igen!

En ny hårddisk är inte fel. Bestämmer du dig för att skrota G3an är det bara att peta in den i ett externt FW- eller USB-kabinett. Köp inte större än 120GB - det är nog det största som kan formateras och adresseras av en G3 (och tidiga G4).

  • Medlem
  • 2005-12-02 11:51
Ursprungligen av johan_tanying:

Det kan köpas för 280 (? - sök på forumet i en ganska ny tråd) direkt från Apple. Men ring till AppleStore OS9 knappast står med i nätbutiken.

Just det, det stämmer! Bara att ringa. Har för mig att i de 280:- ingår frakten också.

minne

Hmmm... jag FÖRSÖKER uppgradera (eller försöker planera iaf ), men minnet/minnena skulle visst vara "low profile" för att vissa minnen ej passar!!!

Nu har jag ju ej öppnat datorn än, men på tradera hittar jag ju BARA 100mhz-minnen av SAMMA storlek, dvs. lite "högre", men bör inte sådana passa trots allt ???

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-12-02 23:24

Nä, för då går det inte att vika ner plåtschabraket med nätdelen och CD-ROM:en.

hmmm... bummer...

Jag tror jag har både 100MHz och 133MHz minnen i min beige 333MHz.
Den funkar helfint med OSX och 512 MB minne.
Du kan få igång senare versioner av OSX med hjälp av XPostFacto eller vad det nu hette ...

  • Medlem
  • 2005-12-03 01:25

Jag kör med "vanliga minnen" - visst får man trycka läskigt hårt för att maskinen ska kunna stängas, men visst går det (eller så har jag haft tur...). Men mer VRAM är vad du verkligen vill ha - för att kunna köra hyfsad upplösning, färger och hastighet på fönsterupdateringen.

Med XpostFacto kan du köra t.o.m. Tiger, men Panter är att föredra. Observera att du måste kolla revisionen på maskinen innan du börjar lattja för mycket med hårddiskar etc. Använd söken!

Var beredd på att lägga en dag på att få allt att rulla om du gör en "heluppdatering".

Lycka till

WHOOOAH, så 133mhz FUNKAR alltså i maskinen :eek: ??? Men... då är det ju otroligt lätt att hitta "low-profile" minnen till datorn då det finns en himla massa på tradera !!!

EDIT: Och VAR hittar man vilken rev det är :rolleyes: ??? Försökte kolla efter "klistermärken" på baksidan, men där stod inget !!!

Senast redigerat 2005-12-03 09:36
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-12-03 09:37
Ursprungligen av martinalexander:

WHOOOAH, så 133mhz FUNKAR alltså i maskinen :eek: ??? Men... då är det ju otroligt lätt att hitta "low-profile" minnen till datorn då det finns en himla massa på tradera !!!

Se till att du köper rätt sort bara! Alla pc-133 minnen fungerar inte.
Läs tråden: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=87882

Gjorde själv den missen, nämligen...

1
Bevaka tråden