Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-11-29 18:45

Hej!

Jag köpte nyligen en extern USB SATA låda tillsammans med en 250gb sata disk, anledningen till att jag valde denna konfigurationen var för att jag ville ha möjligheten att sätta in disken i min stationära pc.
Disken: http://komplett.se/k/ki.asp?sku=307913&cks=ACC
Chassit: http://komplett.se/k/ki.asp?sku=311654&cks=PRL

Jag sätter in disken i chassit, kopplar in i minin, hittar inte disken.
Efter lite googlande kommer jag fram till att jag måste bygla disken till SATA hastighet 1.5Gbps istället för 3Gbps.
Allt funkar fint, hittar disken och partitionerar upp.
Sen börjar jag lägga in filer på disken, och efter ett tag stannar programmen som skrev till disken helt och hållet, går inte att tvångsavsluta. Enda lösningen är att koppla ur disken och då kommer programmen igång igen.
Detta händer alltid, när jag har använt hårddisken ca 15 minuter så stannar programmen som skriver till disken upp helt (t.ex. Transmit, Transmission, Finder m.m).

Vad kan det vara för fel?
Tack på förhand.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-29 21:39

Vad är det för USB-chip i lådan? Jag har ett vanligt USB-ATA chassi med ett Genesys Logic chip och det fungerar inte tillförlitligt utan extra drivrutin (OSX 10.3.9). Linux gillar inte heller det chipet.

Infon om tillverkare hittar du under:
"Om den här datorn" -> "Mer info" -> "USB" där ska du se ett "Mass Storage Device" när disken är inkopplad.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-11-29 21:48

Verkar vara något chip från jmicron, har googlat endel och inte hittat mycket. På emagics sida står det att lådan ska funka i OSX utan extra drivrutiner.

JM20338 SATA, USB Combo:

Kapacitet: 232.89 GB
Borttagbart medium: Ja
Borttagbar enhet: Ja
BSD-namn: disk2
Version: 1.00
Busström (mA): 500
Hastighet: Upp till 480 Mbit/sek
Tillverkare: JMicron
OS 9-drivrutiner: Nej
Produkt-ID: 0x2338
Serienummer: 80988108A530
S.M.A.R.T.-status: Stöds inte
Tillverkar-ID: 0x152d
Enheter:
goding:
Kapacitet: 232.76 GB
Tillgängligt: 230.74 GB
Skrivbar: Ja
Filsystem: Journaled HFS+
BSD-namn: disk2s3
Plats: /Volumes/goding

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-29 22:37

Genesys Logic ska också fungera utan drivrutiner, och det gör den...en stund. Sen råhänger sig datorn och tvångsomstart är det enda som gäller. Efter installation av tredjepartsdrivrutin (som inte var lätt att hitta) så fungerar den ok för mig. Men jag vet iaf en med en PM G5 som inte fick det att fungera alls trots installation av extra drivrutin.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, hoppas du hittar något som löser ditt problem.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-11-29 22:40

Okej, knivigt. Ska leta vidare!
Tack!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-11-30 17:27

Har varit i kontakt med eMagic nu och fick detta som svar:

After checking with the chipset company & Samsung, Samsung SATA HDD is for internal use, not for external case. When using with the external case, the HDD is not stable. We are pushing Samsung HDD to solve the problem and also our chipset company is working on fixing the problem. But so far , there is no idea when it can be fixed. Anyway, we'll keep you informed if there is any progress.

Synd, samsung som gör så bra diskar.

1
Bevaka tråden