Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.2.4 släppt

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-02-14 16:57

Om jag har genie-effekten på och köttar ner ett fönster i dockan så går det mycket snabbare på min ibook 600. Plus att förut så kraschade alltid iTunes vid uppstart vilket det inte gör nu.

  • Medlem
  • 2003-02-14 18:04

Jag får meddelandet "Ingen av de markerade uppdateringarna installerades korrekt" strax efter att jag startar uppdateringen nu kl 18 på fredag kväll.

Kan det vara så att trafiken är för stark till Apple nedladdningssite?

/ulams

  • Medlem
  • 2003-02-14 18:21
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ulf A:
Jag får meddelandet "Ingen av de markerade uppdateringarna installerades korrekt" strax efter att jag startar uppdateringen nu kl 18 på fredag kväll.

Kan det vara så att trafiken är för stark till Apple nedladdningssite?

/ulams

Tjena mors alla, installerade 10.2.4 utan några problem. Ville bara säga det. Peace

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rasmus:
[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Olof Forsberg:
]Batteriet på min PowerBook G3 tar slut på en halvtimme. Har varit så sista månaderna, har inte tänkt att den kunde bero på mjukvaran.

Innan 10.2.4 släpptes var det rykten om förbättringar för gamla PowerBooks. Det rykten har man hört förrut. Blev det av denna gång?

[/quote]Jag märkte stor skillnad. Fick min PowerBook levererad med 10.2.1 och körde den någon dag innan jag uppdaterade till 10.2.3

Det märktes stor skillnad mellan de två versionerna! Med 10.2.1 höll batteriet i ca fyra timmar. Med 10.2.3 var det ungefär tre timmar.

Uppdateringskostnad:

1 timmes batteridrift mot 2 uppdateringspaket. LOL

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-14 19:51

The computer sleeps as expected if certain Ethernet cards are installed but the network port configuration is turned off in Network preferences.

Godis!

  • Medlem
  • 2003-02-15 00:43

Tycker 10.2.4 känns instabil. Många program som "Oväntat avslutats".

Hmm, här är det stabilt som bara den. Inga problem alls efter en arbetsdag med många program igång.

Efter uppg. 10.2.4 kraschar min iTunes när jag drar ur USB-sladden till mina soundsticks och subben.

Ngn annan med likande problem?

Nu fungerar presentationen av telefonnummer i adressboken när någon ringer till min T68i. Tidigare har det bara fungerat fult ut när man tog i mot SMS.

Trevligt.

  • Medlem
  • 2003-02-15 11:58

Fungerar det verkligen att klicka return när man skapat en ny mapp från save-menyn ( i något program), jag får fortfarande bara varningsljudet...

I vissa program, funkar det. Märkligt.

[ 15. februari 2003, 13:31: Meddelandet ändrat av: eQ ]

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-15 14:07
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: eQ:
I vissa program, funkar det. Märkligt.

Kan det bero på Carbon alt. Cocoa? Vilka program funkar det i/inte i?

Rent generellt känns 10.2.4 kvickare, bl a när man scrollar i diverse program. Framförallt i Safari, men visst, det kan bero på nya versionen av Safari också.

Att inte Volumes-mappen dyker upp gör bara det att OS X känns dubbelt så bra.

Kräsen, vad är det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-15 17:03
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Och vilka fyra saker var det?
*nyfiken som fan*

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Här vore det på plats att du lite kort beskriver dina 4 problem som uppdateringen fixat. Sådant där är ju mycket intressant.

Here goes:

Further improves an enhancement introduced with Mac OS X 10.2.3, in which files and folders specific to Mac OS file systems are no longer copied to the disc when burning a CD.

Address Book remains open after closing all of its window

The computer sleeps as expected if certain Ethernet cards are installed but the network port configuration is turned off in Network preferences.

Addresses an issue in which the computer may not sleep when idle after disconnecting a FireWire or USB device.

Allt info finns som sagt här.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Ser nu att datumen på filer i Finder skrivs med amerikanska inställningar. Går in i Syst prefs men språket står fortfarande på svenska. Fipplar runt lite där men inget biter. Får se efter nästa utloggning hurdet ser ut.

Om det inte fixat sig, kolla Systeminställningar > Internationellt > Datum

Drag and Drop dog efter jag uppdaterade till 10.2.4. Är lite tung att jobba utan det måste jag säga. Någon som har någon idé på vad det kan vara som ställer till det?

Har testat Dragster och Catch Out X efter tips från Apple Discussions men det har inte hjälp något utan snarare ställt till det.

Säg att någon vet.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-15 23:52

Efter uppdatering till 10.2.4 hade allt språkstöd för icke-latinska språk försvunnit för användaren jag installerade med. Fick slänga den användaren, skapa en ny och lägga tillbaka den användarens filer och sen ändra permissions i hela systemet. Mindre katastrof för de som är beroende av de språkstöden och inte har vet hur man återskapar en användare.

Och av klagomål på allehanda forum att döma har många problem med 10.2.4.

Dåligt Apple. Mycket, mycket dåligt.

[Edit: grammatik]

[ 15. februari 2003, 23:53: Meddelandet ändrat av: Kim Ahlström ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: nuzzaci:
Drag and Drop dog efter jag uppdaterade till 10.2.4. Är lite tung att jobba utan det måste jag säga. Någon som har någon idé på vad det kan vara som ställer till det?

Har testat Dragster och Catch Out X efter tips från Apple Discussions men det har inte hjälp något utan snarare ställt till det.

Säg att någon vet.

Har du kört Skivverktyg -> Reparera skivbehörigheter?

Det gick inte att tanka ner med Software Update, det avbröts på grund av nåt fel, testade två gånger. Men att ta ner via Apples site gick bra och allt funkar efter uppdatering. Märker ingen skillnad i hastighet eller så. PowerBook G4/550/512 mb ram.

EDIT: några bokstäver bytte visst plats...

[ 16. februari 2003, 00:10: Meddelandet ändrat av: Mattias A ]

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-02-16 00:15

För mig funkar 10.2.4 klockrent!
Gjorde iofs en helt ny installation av Jaguar och uppdaterade rubbet via Software Update...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: nuzzaci:
Drag and Drop dog efter jag uppdaterade till 10.2.4. Är lite tung att jobba utan det måste jag säga. Någon som har någon idé på vad det kan vara som ställer till det?

Har testat Dragster och Catch Out X efter tips från Apple Discussions men det har inte hjälp något utan snarare ställt till det.

Säg att någon vet.

Har du kört Skivverktyg -> Reparera skivbehörigheter?

Ja det har jag testat. har även testat att skapa en ny användare men samma där.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: nuzzaci:
har även testat att skapa en ny användare men samma där.

Ja, då har du testat det som "ska" fixa det problemet. Du kan ju hålla tummarna och testa att ta bort
/Library/Preferences/.GlobalPreferences.plist

Men innan du gör det så kan du ju köra fsck förstås, om du nu inte har gjort det.

För mig funkar 10.2.4 jättebra.. Tidigare så verkade inte mina DVDmenyer och de filmer som spelas upp där vara accelererade av grafikkortet. Menyerna samt övergångarna hackade men själva filmen spelades bra. Nu fungera allt, menyer som film..
Tack Apple, det var på tiden

jaja.. Hej föresten, är ny här..

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: nuzzaci:
har även testat att skapa en ny användare men samma där.

Ja, då har du testat det som "ska" fixa det problemet. Du kan ju hålla tummarna och testa att ta bort
/Library/Preferences/.GlobalPreferences.plist

Men innan du gör det så kan du ju köra fsck förstås, om du nu inte har gjort det.

hmmm ska testa det. Men jag ska nog ta och göra klart det jag jobbar med nu sen göra en backup på allt. Men när man gör en fsck ska man väll boota up utan aqua? hur gjorde man det? och vad gör egentligen GlobalPreferences.plist?

Jag får inte Labels X att fungera med 10.2.4, är jag ensam om det?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-02-16 01:59

Labels X v.1.0 samt OS 10.2.4, fungerar fint för mig.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: nuzzaci:
hmmm ska testa det. Men jag ska nog ta och göra klart det jag jobbar med nu sen göra en backup på allt. Men när man gör en fsck ska man väll boota up utan aqua? hur gjorde man det? och vad gör egentligen GlobalPreferences.plist?

Du kan hålla ned shift när du startar om din maskin så körs fsck och endast vissa .kext aktiveras, det kallas numera för Säker Start.

Vill man göra det "för hand" så startar man om maskinen.

1. Direkt efter startljudet håller du ned kommando (Äpple) och S-tangenterna
2. När texten har rullat förbi och du får en prompt #. Så har du hamnat i single-user-läget. Skriv
/sbin/fsck -y

(Du har nu amerikansk tangentbord så slash / ligger under - tangenten och - ligger vid + tangenten, om jag inte missminner mig.)
3. Tryck retur.
4. Nu körs fsck. Om du får upp texten
**** FILE SYSTEM WAS MODIFIED ****
så kör du det igen, tills den inte dyker upp.
5. skriv
reboot
Så startar maskinen om.

.plist står för propertylist och det är en textfil som innehåller olika inställnigar, om dessa blir korrupta eller har fel rättigher så kan det bli knas.

Du kan öppna den och titta på den med en texteditor.
Om du tar bort den så försvinner förstås de inställningar som den ska hålla iordning på. Systemet skapar en ny om de inte finns.

  • Medlem
  • 2003-02-16 02:45

Får bara en jämnblå skärm, muspekaren rör sig men det finns alltså inget att klicka på. Har testat fsck -y, har kopplat iBooken till min G€ och kört skivverktyg via den, men lik förbajat: blå skärm. Tips?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: orat:
Får bara en jämnblå skärm, muspekaren rör sig men det finns alltså inget att klicka på. Har testat fsck -y, har kopplat iBooken till min G? och kört skivverktyg via den, men lik förbajat: blå skärm. Tips?

Prova att ta bort filen
/Users/Användarnamn/Library/Preferences/com.apple.finder.plist

  • Medlem
  • 2003-02-16 13:01

Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker hårddisken jobbar mer direkt efter jag kommit in i OS X än vad den gjorde innan 10.2.4. Vad är det den gör då, förresten?

/Fredrik

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: nuzzaci:
hmmm ska testa det. Men jag ska nog ta och göra klart det jag jobbar med nu sen göra en backup på allt. Men när man gör en fsck ska man väll boota up utan aqua? hur gjorde man det? och vad gör egentligen GlobalPreferences.plist?

Du kan hålla ned shift när du startar om din maskin så körs fsck och endast vissa .kext aktiveras, det kallas numera för Säker Start.

Vill man göra det "för hand" så startar man om maskinen.

1. Direkt efter startljudet håller du ned kommando (Äpple) och S-tangenterna
2. När texten har rullat förbi och du får en prompt #. Så har du hamnat i single-user-läget. Skriv
/sbin/fsck -y

(Du har nu amerikansk tangentbord så slash / ligger under - tangenten och - ligger vid + tangenten, om jag inte missminner mig.)
3. Tryck retur.
4. Nu körs fsck. Om du får upp texten
**** FILE SYSTEM WAS MODIFIED ****
så kör du det igen, tills den inte dyker upp.
5. skriv
reboot
Så startar maskinen om.

.plist står för propertylist och det är en textfil som innehåller olika inställnigar, om dessa blir korrupta eller har fel rättigher så kan det bli knas.

Du kan öppna den och titta på den med en texteditor.
Om du tar bort den så försvinner förstås de inställningar som den ska hålla iordning på. Systemet skapar en ny om de inte finns.

Jag gjorde fsck igår natt. Fick aldrig **** FILE SYSTEM WAS MODIFIED **** att försvinna. Körde det en massa gånger. Men när jag exit:ade så funkade det finn finnt.

Tackar så mycket för hjälpen thevil. Min lilla theangel

Bevaka tråden