Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

X11 remote anslutning :Value error insufficient system resource

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-28 14:52

Hej!

Jag jobbar med ABAQUS v6.5 på ett linux kluster. Dvs jag kör via ssh hemmifrån med kommandot

xhost +
ssh -X -C -l user host

därefter vill jag dra igång prgm. genom att helt enkelt skriva: abaqus cae
det som händer är att den kollar liscensen vilket är ok, men avslutar sedan med rapporten

Valuerror insufficient system resource

Jag har tidigare haft det att funka perfekt på en G3, varför jag tycker det hela är oväntat.
Min utrustning är 10.4.3, PG G4 1.67 hz helt nyinstallerat med senaste uppdateringarna
Linux klustret har Mandrake 10.x

Är det någon som har erfarenhet av abaqus eller kan förstå vad som sker eller vad som skiljer sig mot G3 (10.3.9)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-28 15:20
Ursprungligen av macjon:

Hej!

Jag jobbar med ABAQUS v6.5 på ett linux kluster. Dvs jag kör via ssh hemmifrån med kommandot

xhost +
ssh -X -C -l user host

därefter vill jag dra igång prgm. genom att helt enkelt skriva: abaqus cae
det som händer är att den kollar liscensen vilket är ok, men avslutar sedan med rapporten

Valuerror insufficient system resource

Jag har tidigare haft det att funka perfekt på en G3, varför jag tycker det hela är oväntat.
Min utrustning är 10.4.3, PG G4 1.67 hz helt nyinstallerat med senaste uppdateringarna
Linux klustret har Mandrake 10.x

Är det någon som har erfarenhet av abaqus eller kan förstå vad som sker eller vad som skiljer sig mot G3 (10.3.9)

Om du jobbar från macen pröva ssh -Y istället för ssh -X ...

Vad jobbar du med i Abaqus? (bara nyfiken)

/Kalle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-28 18:06

Kalle::

Hej, jag jobbar med att modellera bucklingsinducerad skadetillväxt vid kompressiv belastning av sandwichpanel. Låter kanske mer resonligt på eng. . Buckling induced dentgrowth of compressed sandwich panel. Det är ett exjobb på inst. för eronautics på Imperial college london.. Soft , men jag är inte elt hemma på Abaqus så det går ganska långsamt, ch dessutom när man stöter på såna här problem .. smolk i bägaren när man kirrat en ny PB :(---
andra tips välkommnas..

ps är du hemma i abaqus ? ds

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-28 23:48
Ursprungligen av macjon:

Kalle::

Hej, jag jobbar med att modellera bucklingsinducerad skadetillväxt vid kompressiv belastning av sandwichpanel. Låter kanske mer resonligt på eng. . Buckling induced dentgrowth of compressed sandwich panel. Det är ett exjobb på inst. för eronautics på Imperial college london.. Soft , men jag är inte elt hemma på Abaqus så det går ganska långsamt, ch dessutom när man stöter på såna här problem .. smolk i bägaren när man kirrat en ny PB :(---
andra tips välkommnas..

ps är du hemma i abaqus ? ds

Testade du att byta ut -X mot -Y?

Låter intressant! Själv går jag sista året på KTH med inriktning lättkonstruktion så fiberkompositer är både frukost, lunch och middag....

Vad gäller Abaqus är jag gröning, vi använder det just nu för att göra analyser i vårt design(läs HK)-projekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-29 09:30
Ursprungligen av kalleh:

Testade du att byta ut -X mot -Y?

Låter intressant! Själv går jag sista året på KTH med inriktning lättkonstruktion så fiberkompositer är både frukost, lunch och middag....

Vad gäller Abaqus är jag gröning, vi använder det just nu för att göra analyser i vårt design(läs HK)-projekt.

Aha, jo jag testade , oh det funkar att köra prgm som xfig eller annat smått, dock inte Matlab tex då den klagar på att den inte kan öppna huvudfönstret
Inte heller Abaqus funkade då den totalvägrar och X11 crashar.. puhf.
Själv är jag hållfare också från KTH.... just det fibrer ... det är för sjukt med lager o skit... hehe jag gick faktiskt Fiber II kursen-- den var ju soft---
Mr dan zenkert.. Let's crunch some numbers..
oki ,, vi hörs

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 15:30

Resultat:

Det visar sig att apple bytt OpenSSH version från panther till tiger, samt en hel del versionsbyten på initieringsfiler till X11 såsom .Xresources och övriga..
Men i sshd samt ssh har man också bytt rutiner över säkerheten:
sshd: x11forwarding bör vara yes
ssh: både forward och trusted bör vara yes
jag har inte hundra koll , men i panther var defaulten no och i tiger yes.. hmmm

har också kört med X och Y och det visar sig att olika prgm reagerar olika på dessa kommandon
ex, så funkar xfig inte på X men på Y dessamma med matlab och opera

(Allt körs från ett Mandrake 10.x cluster)

har doc inte vågat prova med abaqus eftersom jag är påloggad från panther burken.

Jag har också kollat runt i X11/lib där det visar sig att libexpat har nedgraderat sitt version nummer .. jag har lagt till 1.0 versionen från panther men vet ej om detta har någon effekt ännu.

hmmm.. en hel del läsande på nätet osså.. macosx.com / macosxhints.com / openssh.com? / developer.apple.com // osv osv ..

just det , jag har tagit bort ~/.xinitrc också.. den gillade inte det..

jaha hoppas nån blir glad för detta

// JOn

glömde at söga att det visst finns någon post ute på nätet om några som rapporterat samma problem under 10.4.2 dvs ssh till linux och sen köra abaqus
jojo..

1
Bevaka tråden