Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lacie BigDisk slutat fungera!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-28 11:22

Hej,

Jag har en Lacie 500Gb BigDisk som av okänd anledning slutat fungera. Den blåa lampan på framsidan står nu bara och blinkar och den syns inte ens i Apples Disk Utilities eller system info. Jag har försökt koppla den med både Firewire 400 och 800 men det hjälper inte. Disk Warrior kan heller inte se den och då undrar man om disken är stendöd?!?

Finns det någon här som vet vad man kan göra i ett sådant läge för att rädda vad som räddas kan?

Ta ur HD´n och koppla in i en annan maskin?

Edit: Förtydligar, ta ur HD´n ur Lacie-kabinettet och koppla in i en annan maskin för att senare kopiera över de viktiga filerna.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-28 14:07

Ligger där inte 2 diskar i den som är raidat på något sätt?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-11-28 14:17

Jo...de de 0-RAID på dom diskarna...eller gäller det bara 1TB och uppåt?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-28 14:43

När jag tittar in igenom fläkthålet så ser det nästan ut som 2 diskar därinne. Problemet är bara att om man öppnar kabinettet så ryker garantin, det finns nämligen en klisterlapp för ena skruven.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-29 08:42

Jag har en likadan disk, den började också bete sig underligt, den liksom varvade upp fläktarna och sedan klonkade det till i den. Ett tag mountade den inte alls. Jag lät datorn stå på ett bra tag och efter en lång stund hade den mountats och jag kunde då backupa. Riktigt irriterande, den låser dessutom upp findern helt när den håller på sådär. Nu är den ivägskickad till Lacie (vilket var ett projekt i sig) på garantiärende.

Som sagt testa att bara låta datorn stå ett bra tag och låt den försöka, kanske funkar det till slut som för mig? Testa med en annan dator. Funkar inget av detta så får du göra en avvägning, om innehållet på disken är väldigt värdefullt för dig, typ 10000 privata foton osv överväg att demontera disken och köra diskarna i ett löst kabinett för att kolla om du kan backupa (kolla först om detta går, jag vet inte hur RAID 0 funkar, om filerna splittas mellan de fysiska diskarna osv). Lacie säger uttryckligen att alla data kommer att försvinna från disken vid ett reparationsärende. Är det "oviktiga" saker skicka in den om du fortfarande har garanti. Kan ju vara nätdelen i kabinettet som ballat ur och själva diskarna är som de ska. Går fläktarna osv?

Ursäkta att det blev lite långt, lycka till i alla fall!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-29 15:36

Fytusan, det låter ju inte bra! Fläkten går igång som vanligt, lampan blinkar frenetiskt men disken mountas aldrig. Den har fått stå på som mest över lunchen (45-60 minuter) men den dyker likförbannat aldrig upp. Jag har även provat med en annan dator, som kör 10.3.9, samma trista resultat!

Ursprungligen av jsalo:

Jag har en likadan disk, den började också bete sig underligt, den liksom varvade upp fläktarna och sedan klonkade det till i den. Ett tag mountade den inte alls. Jag lät datorn stå på ett bra tag och efter en lång stund hade den mountats och jag kunde då backupa. Riktigt irriterande, den låser dessutom upp findern helt när den håller på sådär. Nu är den ivägskickad till Lacie (vilket var ett projekt i sig) på garantiärende.

Som sagt testa att bara låta datorn stå ett bra tag och låt den försöka, kanske funkar det till slut som för mig? Testa med en annan dator. Funkar inget av detta så får du göra en avvägning, om innehållet på disken är väldigt värdefullt för dig, typ 10000 privata foton osv överväg att demontera disken och köra diskarna i ett löst kabinett för att kolla om du kan backupa (kolla först om detta går, jag vet inte hur RAID 0 funkar, om filerna splittas mellan de fysiska diskarna osv). Lacie säger uttryckligen att alla data kommer att försvinna från disken vid ett reparationsärende. Är det "oviktiga" saker skicka in den om du fortfarande har garanti. Kan ju vara nätdelen i kabinettet som ballat ur och själva diskarna är som de ska. Går fläktarna osv?

Ursäkta att det blev lite långt, lycka till i alla fall!

Det är synkningen av hårddiskarna gissar jag - mycket vanligt på LaCie Big Disk enligt exempelvis Macforum och Provectum. Värt att tänka på när man köper RAID-lösningar: dör en disk dör båda och du tappar all information.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-29 15:42

Det låter ju onekligen som om att diskarna har pajjat. Tänkte först införskaffa mig ett par WiebeTech ComboDock IDE->FireWire adapter från Macoteket, plocka ur diskarna för att därför koppla in dem via adapterna och på så sätt komma åt dem, men det blir ju en ganska så dyr historia

Ursprungligen av Björnström:

Det är synkningen av hårddiskarna gissar jag - mycket vanligt på LaCie Big Disk enligt exempelvis Macforum och Provectum. Värt att tänka på när man köper RAID-lösningar: dör en disk dör båda och du tappar all information.

Vad jag vet kör Lacie med JBOD. Vet inte xakt hur det fungerar bara det att lacie själva inte kan utvinna data från diskarna om en pajjar eller liknande.

1
Bevaka tråden