Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Broadband Tuner 1.0 släppt!

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-29 00:54

The Broadband Tuner allows you to take full advantage of very high speed Internet connections that have a high latency (5 Mbps or greater). The installer tweaks some system parameters. There is an optional uninstaller that can be used to restore the settings that were in effect at the time just before the system parameters were changed.
What does the Broadband Tuner do exactly? The installer increases the default values for the size of the TCP send and receive buffers. With larger buffers more data can be in transit at once. A startup configuration file is also updated so that these changes will persist across restarts. The system parameters are sysctl variables that are set as follows: net.inet.tcp.sendspace: 131072 net.inet.tcp.recvspace: 358400 kern.ipc.maxsockbuf: 512000

This change has a system wide effect and is applied even if the network is not high speed connection with a high latency, with the exception of modem connections for which the system uses small default TCP buffer sizes.

Finns inte i Programuppdateraren när jag skriver detta. Däremot på Versiontracker.com. Systemkrav är Mac OS X 10.4.

Edit: ändrade systemkrav.

Senast redigerat 2005-11-29 21:09
  • Medlem
  • Skara
  • 2005-11-29 01:46

Liknande den funktion man har i cocktail? Är det en bra ide att ha båda påslagna samtidigt?

Bra att det uppmärksammas av Apple.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-11-29 07:17

Tycker nästan att det går långsammare med den installerad

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-29 07:41

Uppdaterat med info om min ADSL lina

Här kommer lite info om min lina jag har sedan några veckor på en 8/0.8 och har varit missnöjd med hastigheten, uppgraderade från en 0.5/0.5 (fast den var mer en 0.9/0.9 efter "vissa" små justeringar av min ISP). Jag bor ute på landet och nästan på max avståndet från stationen för en 8/0.8 max gräns som för min ISP är 3.5 Km och jag ligger på ca 3.15 Km...

Har en ADSL lina via Nocomnetworks (f.d. Arete) de köper in 8/0.8 tjänsten av Skanova, vi var bara en 10 st som ville uppgradera från 0.5 (av de drygt 60 st som sitter på deras 0.5 tjänst med deras egen utrustning i stationen)

TPTest

Testresultat:
-------------

Server: tptest.skanova.com:1641
Test: 302 (Auto)
Tid : 5 s Maxtid: 15 s
Test startad : 2005-11-28 23:42:00
Test avslutad: 2005-11-28 23:44:24

Sändning:

Högsta hastighet TCP: 583.61 kbit/s
Högsta hastighet UDP: 729.91 kbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 80.0 %

Mottagning:

Högsta hastighet TCP: 1.86 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 6.73 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 27.7 %

Efter Apple Broadband Tuner:

Testresultat:
-------------

Server: tptest.skanova.com:1641
Test: 302 (Auto)
Tid : 5 s Maxtid: 15 s
Test startad : 2005-11-29 07:20:24
Test avslutad: 2005-11-29 07:22:27

Sändning:

Högsta hastighet TCP: 497.65 kbit/s
Högsta hastighet UDP: 733.13 kbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 67.9 %

Mottagning:

Högsta hastighet TCP: 3.99 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 6.65 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 60.0 %

Senast redigerat 2005-11-29 09:06
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-11-29 08:00

Det här verkar ju toppen, men är alt man behöver göra att installera den? Inga andra inställningar eller nått? Jag hittar ju inget program där man kör den eller nått.

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-11-29 09:48
Ursprungligen av xtimmyx:

Det här verkar ju toppen, men är alt man behöver göra att installera den? Inga andra inställningar eller nått? Jag hittar ju inget program där man kör den eller nått.

jag hittar ingeting heller... var finns det?

Finns även på http://www.apple.com/support/downloads/broadbandtuner10.html

Den ändrar på följande systemparametrar, och ökar alltså TCP sänd/mottaget buffrarna så att mer data kan sändas/mottagas samtidigt.

net.inet.tcp.sendspace: 131072
net.inet.tcp.recvspace: 358400
kern.ipc.maxsockbuf: 512000

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-11-29 09:09

Och spelar ingen roll för en ADSL-användare väl?..................

Ursprungligen av Le:

Och spelar ingen roll för en ADSL-användare väl?..................

Det är väl väl precis vads om avses med "The Broadband Tuner allows you to take full advantage of very high speed Internet connections that have a high latency (5 Mbps or greater). The installer tweaks some system parameters", dvs. typ ADSL & VDSL ???

Jag undar lite varför default hastighet är sämre än denna temporära *fix* som tydligen ska ge extra speedbost...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-29 09:23
Ursprungligen av Le:

Och spelar ingen roll för en ADSL-användare väl?..................

Titta på mitt tidigare inlägg ang min 8/0.8 ADSL , ökade min tidigare låga hastighet till nästan det dubbla:
(Den låga hastigheten som jag har är fortfarande felanmäld av min ISP till Skanova)

Före:
Mottagning:

Högsta hastighet TCP: 1.86 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 6.73 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 27.7 %

Efter:
Mottagning:

Högsta hastighet TCP: 3.99 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 6.65 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 60.0 %

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-11-29 22:22
Ursprungligen av Le:

Och spelar ingen roll för en ADSL-användare väl?..................

Telia ADSL 0,5 MBit/s ska väl inte räknas till det som stöds?

Är det möjligt att göra dessa ändringar i terminalen eller möjligen ytterligare lite snabbare... hur gör man då och är det inte risk för att filerna (paketen) kommer fram lite skadade?

Kan någon ge svar på Kalams fråga angående Cocktail?

Ursprungligen av Kalam:

Liknande den funktion man har i cocktail? Är det en bra ide att ha båda påslagna samtidigt?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Kan någon ge svar på Kalams fråga angående Cocktail?

Det är inget som är "påslaget", varken i Cocktail eller Apple Broadband Tuner. Båda programmen går in och ändrar i några nätverksinställningar i OSX. Om du kör det ena programmet så "förstörs" (=ändras) inställningarna som du har gjort med det andra programmet, och vice versa.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är inget som är "påslaget", varken i Cocktail eller Apple Broadband Tuner. Båda programmen går in och ändrar i några nätverksinställningar i OSX. Om du kör det ena programmet så "förstörs" (=ändras) inställningarna som du har gjort med det andra programmet, och vice versa.

Har nu installerat Apples grej för att se vad som händer. Den tog inte bort Cocktails filer i StartupItems. Vad betyder detta vid en omstart?

_

Senast redigerat 2007-05-13 16:10
Ursprungligen av Anders Täpp:

Har nu installerat Apples grej för att se vad som händer. Den tog inte bort Cocktails filer i StartupItems. Vad betyder detta vid en omstart?

Ingen aning. Jag hade inte sett att Cocktail lagrade detta i en egen fil. Jag trodde att Cocktail (liksom Broadband Tuner) gjorde de här ändringarna direkt i någon av systemets inställningsfiler.

Mikael, du skrev "justeringar av min ISP" och att det blev en aningen snabbare, eller så tolkade jag det i alla fall... har du några tips om vad man skulle kunna säga till sin ISP om vilka parametrar som dom skulle kunna finjustera... ja vem har något emot att få ut det där lilla extra om den nu inte är hel omöjligt?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-29 09:49

Sitter på en 768/8064 kbit/s i Köpenhamn. Får bättre mottagning men sämre sändning efter installering.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-29 10:17
Ursprungligen av Olle@mac:

Mikael, du skrev "justeringar av min ISP" och att det blev en aningen snabbare, eller så tolkade jag det i alla fall... har du några tips om vad man skulle kunna säga till sin ISP om vilka parametrar som dom skulle kunna finjustera... ja vem har något emot att få ut det där lilla extra om den nu inte är hel omöjligt?

Det var en vänligt person på deras support som justerade inställningarna på min dåvarande ADSL port i stationen och som skruvade upp min hastighet något högre än vad som var standard. Vi satt i telefon och testade bättre-sämre-bättre-bäst (kan vi låta det vara så? OK!)

Detta är något som är enklare att göra om du har en mindre ISP och som använder egen utrustning i stationen (försök att få Skanova att göra detta så får du se....

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-11-29 09:51

Tyvärr vet jag inget om Cocktail-grejen. Jag uppdaterade min dator hemma som har 24/Mbit ADSL via jobbet och Remote Desktop. Så jag har alltså inte suttit framför den uppdaterade datorn än, men Remote Desktop verkar faktiskt en aning snabbare nu efter uppdateringen på datorn därhemma. Drömmer jag, eller är det så att datorn därhemma kanske "sänder" lite snabbare nu?

Broadband Optimizer http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12591 och Cocktail gör i princip samma sak som Apples program. Skillnaden är väl att Apples program gör permanenta ändringar. Dock så kan man göra det själv via terminalen och sudo.

/usr/sbin/sysctl -w net.inet.tcp.rfc1323=0 > /dev/null
/usr/sbin/sysctl -w net.inet.tcp.sendspace=65535 > /dev/null
/usr/sbin/sysctl -w net.inet.tcp.recvspace=65536 > /dev/null
/usr/sbin/sysctl -w kern.ipc.maxsockbuf=524288 > /dev/null
/usr/sbin/sysctl -w net.inet.tcp.delayed_ack=1 > /dev/null
/usr/sbin/sysctl -w net.inet.udp.recvspace=73728 > /dev/null
/usr/sbin/sysctl -w net.inet.udp.maxdgram=57344 > /dev/null
/usr/sbin/sysctl -w net.local.stream.recvspace=65535 > /dev/null
/usr/sbin/sysctl -w net.local.stream.sendspace=65535 > /dev/null

Det här är ett exempel som du kanske måste justera, OSX default värde är 32768 vilket är det lägsta du bör pröva.

Du kan även kolla dina inställingar med sudo /usr/sbin/sysctl -a | grep net.local.stream.sendspace etc.

Ändra inte på något som du inte vet vad det är. Du kan skruva sönder ditt system rätt bra.

  • Medlem
  • 2005-11-29 11:16
Ursprungligen av acke:

Systemkrav är Mac OS X 10.3 och senare.

Fast det är nog felskrivet på Versiontracker? På Apples site står det 10.4 och den vill inte installera på min 10.3.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-11-29 11:35
Ursprungligen av Giggs:

Fast det är nog felskrivet på Versiontracker? På Apples site står det 10.4 och den vill inte installera på min 10.3.

Samma här!

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-11-29 19:54
Ursprungligen av Giggs:

Fast det är nog felskrivet på Versiontracker? På Apples site står det 10.4 och den vill inte installera på min 10.3.

Tänkte prova att installera men såg att det nu även står 10.4 på Versiontracker. Så det var nog felskrivet där.

Jag tog bort filerna manuellt och kör på Apples grunka ett tag så får jag se vad jag får ut av det.

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-11-29 14:03
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag tog bort filerna manuellt och kör på Apples grunka ett tag så får jag se vad jag får ut av det.

Samma här...

Funkar det bara i Tiger?

(Nedgraderade till Panther nyligen....)

Uppkopplingar med "high latency" avser förmodligen uppkoppling via satellit. Vi har diskuterat Apples Broadband Tuner och olika värden i buffrarna för TCP i den här tråden: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=88302&page=1&pp=25

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-29 14:49

Det blev stor skillnad på TCP mottagningen.
Förr:
Högsta hastighet TCP: 3.26 Mbit/s

Nu:
Högsta hastighet TCP: 5.07 Mbit/s

Inte så stor skillnad på sändningen eller UDP mottagningen.

Bevaka tråden