Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte stänga locket på min powerbook 12"

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-29 03:45

Försökte stänga locket på min powerbook, men märker att det skärmen rent mekaniskt inte vill sitta fast i datorn, eller ja ni fattar säkert. jag kommer inte ihåg om det satt en pigg där uppe på skärmen som ska "låsas" fast mha magneten som sitter under trackpaden. Jag blir tokig på att inte kunna använda mina bärbara dator som bärbar. Gah, har fortfarande garanti kvar, är det något de fixar snabbt på ett serviceställe, någon som har koll?

tack på förhand

Kanske det har kommit något skräp ivägen för piggen?

Den dra fram av en magnet i motstående hål i botten av datron när de två öppningarna kommer nära varandra (tycker jag det verkar som).

  • Oregistrerad
  • 2005-11-29 07:44

Tjaba!!

Hade ungefär samma problem med min 12" are. Ring o prata med Lan Master, tror han heter Ronny du skall prata med, med lite tur så kan dom hjälpa dig via telefon. Det kan vara så att magneten har flytat på sig lite och då hakar inte kroken i som den skall.

/Joakim

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-29 07:58

tack för era tips.. men den lilla piggen "finns" inte.... jag har liksoma inte tappat datorn, råkat komma åt den eller på något sätt råkat komma åt "piggen". datorn har liksom stått på skrivbordet utan att jag rört vid skärmen, magneteffekten har inte så stor verkarn som den hade förut.. men det känns inte heller som att locket och datorn repellerar varandra.

jag ska försöka hinna med att ringa lan master, men är det något som vanligtvis hamnar under garantin eller räknas det som handhavandefel? jag har ju liksom inte klantat till det, som jag annars kan göra.

tack

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-29 15:02

Testa med nåt metallföremål (tesked, gaffel...) om magneten fortfarande finns där den borde finnas.

Min magnet har inga problem att hålla i skaftet på en tesked när jag testar på framkanten av datorn, ovanför där knappen är.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-29 16:36

Magnet verkar fungera bra, testade med ett hårspänne av metall. Däremot tror jag något lossnat från skärmen som gör att den inte "fäster" i ´magnetlåset (jag har aldrig tidigare tänkt på om det suttit någon plupp på skärmen). När jag pratade med kundsupporten på Apple sa dem att jag ska ta den till närmaste serviceställe för inspektion. Får hoppas att det inte tar evigheter att fixa den dock.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-29 16:41

Det finns en krok i springan ovanför skärmen. Magneten drar ner kroken när du fäller ihop datorn, och ser till så den hakar i nåt motstycke i springan bakom musknappen. När du slår upp den igen finns det en fjäder som ser till så kroken försvinner upp i springan igen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-29 22:34

ahh okay.. den kroken verkar inte finnas på min skärm, inte synligt iaf.. finns det en risk för att jag har kunnat bryta av den när den legat i datorväskan? är rätt försiktig med mina prylar annars..

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-30 01:47

Det borde nog vara omöjligt att få sönder kroken, så länge man inte sparkar datorn nerför en trappa eller nåt liknande. Så här ser den ut, cirka 1 mm tjock metall. Den tar upp hela utrymmet i "springan" ovanför skärmen när den ligger invikt... den syns med blotta ögat om du tittar lite noggrannare.

Har du inget i "springan" så har kroken helt enkelt trillat loss... annars kanske den kärvar?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-12-04 02:29

Perc, du är för snäll!

Alltså, jag har nog missuppfattat hela grejen, trodde kroken stack ut... isf är det ingen krok som gått sönder... men den låser sig helt enkelt inte när jag försöker stänga locket. Då måste det ju vara något med magneterna, även om jag med ett hårspänne testade att de funkade, vilket de gjorde.

Får skicka in ett förslag om att undersöka min lägenhet efter övernaturliga spöken som stör magnetismen i Powerböcker till redaktionen på Andarnas makt på TV4+, de kanske har svaret

MVH

Keyhan

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-12-05 13:46

Ibland hatar jag Apple och i synnerhet deras support, speciellt när det ger felaktig information. Jag gick ner på stan för att lämna in Powerbooken på Gothia, vilka enligt Apple är en sk. autoriserad service provider, men när jag kommer fram så visar det sig att de inte alls är en sådan och har inte varit det på flera månader, han sa också att Apple mycket väl var medvetna om det.

Jag känner mig dum åker tillbaks till min lägenhet och ringer upp Apple igen. När jag kommer fram till kundtjänst kör jag en felbeskrivning av datorn igen och frågar hur jag ska göra varav han säger..."I Linköping kan du lämna in den hos Gothia, de är en autoriserad service provider..." Nej, de är de inte, eftersom jag precis varit där och blivit nekad service...

GAH GAH GAH. Så här dåligt får det inte vara!

Nu säger dem på Apple att jag måste ta mig till Norrköping om jag vill få den fixad. Men liksom, ORKA, jag hinner inte och jag vill verkligen ha datorn fixad innan jul.

Finns det ingen som vet OM och i så fall HUR man skulle kunne fixa det här med locket och magnetgrejen själv, jag är väl "ganska" händig om det nu hjälper

1
Bevaka tråden