Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Mail hantera kvitton på att mail har kommit fram?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ibland får jag utländska mail där jag får klicka för att bekräfta att jag mottagit mailet.
Det tycker jag är en ypperlig funktion som jag skulle vilja ha själv till extremt viktiga mail.

Men finns den funktionen nånstans i mail?
Jag kan inte hitta den!

mvh
sventa

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-28 12:53

Det där är väl bara Outlook Express som har.
Men om du skickar extremt viktiga meddelanden som kräver mottagarbevis, så är det nog bättre med snigelpost, faktiskt. Då skriver dom ju på ett kvitto.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-11-28 13:14
Ursprungligen av Danne V:

Det där är väl bara Outlook Express som har.

Outlook och Thunderbird har den också...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-11-28 13:11

Jag använder Mail Appetizer och Mail Priority som insticksprogram, och tycker det ger ett klart mervärde. I Mail Priority finns tillvalet "Request Reciept" !!!

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-11-28 13:14

Enligt ett tips på Macosxhints kan man fixa det, läs här:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050512155856402

Men om det funkar eller inte beror på vad mottagaren har för epostprogram, tex med outlook på mac så bortser programmet helt från att mottagaren vill ha ett kvitto och skickar inte tillbaka. Däremot så funakr det bra med dom som kör outlook på PC. Har inte själv testat för Mail eftersom jag kör Entourage.

Edit: Mail priority verkar vara ett enklare sätt.

Tack för det tipset Mattias
I min värld är jag ganska ensam om att köra mac så det borde funka.
Fast det såg djäkligt krångligt ut:(

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-11-28 21:15

Eudora har det dessutom.

Finns Eudora för Mac?

Ursprungligen av sventa46:

Finns Eudora för Mac?

Ha ha, du skojar va? Det var ett av de riktigt första epostprogrammen överhuvudtaget och har funnits till mac sedan slutet av åttiotalet då macens operativsystem hette "System 6".

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-11-28 23:12

Japp eudora finns för mac: http://www.eudora.com/download/

Men eftersom du kör Apples Mail är det ju bara att installera Mail priority: http://home.tiscalinet.ch/david.frank/projects/mailpriority/
Då får du den funktionen som ett menyval i Mail.

Ursprungligen av Mattias L:

...
Men eftersom du kör Apples Mail är det ju bara att installera Mail priority: ...
Då får du den funktionen som ett menyval i Mail.

Fast - bara för Jaguar och Panther - inte Tigger.

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-11-29 09:11
Ursprungligen av leonardo:

Fast - bara för Jaguar och Panther - inte Tigger.

Ah, se där, slarvigt läst....

Hursomhelst så fungerar det i Entourage.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-22 17:27
Ursprungligen av Mattias L:

Ah, se där, slarvigt läst....

Hursomhelst så fungerar det i Entourage.

Ehh, hur gör jag för att få det i Entourage??

Yes!!

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-12-22 22:26
Ursprungligen av Yes:

Ehh, hur gör jag för att få det i Entourage??

Yes!!

Här kommer en engelsk beskrivning, jag har ingen kolla på vad alternativen heter i svenskt Entourage.

Citat:

Return receipt from Entourage, go to Tools/Accounts, and select the account from which you want to request the return receipt. Click the "options" tab. Under "Additional Headers" type "Disposition-Notification-To" (without quotes) under "Header" and your email address under "Value." That's all there is to it. Keep in mind that some people find it annoying, because in most cases, the reader of your email gets a dialog box asking them to confirm sending a return receipt. That depends on their settings...some email clients allow you to block that function.

/Mattias

Det var ju synd att det inte funkade i Tiger!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-22 22:39

Thanks...

Yes!!

Väcker tråden.

Fortfarande ingen kvittofunktion i Mail. Det tycker jag är skralt av Apple.

MailPriority är numea avsomnat, fungerar bara för Jaguar och Panther - inte Tiger eller Leopard.

Entourage, Eudora och Thunderbird har funktionen, men använder inte Apple Adressbok, varför insamlade adresser inte synkar men iSync till SE 990i och därmed blir de mindre intressanta att använda.

Finns det någon lösning - Vad mailprogrammet heter är egalt, bara det fungerar med Adressboken och har kvittofunktion.

Det är inte Mails fel att man inte kan få kvitton, alltså är det inte skralt av Apple.

Det finns alltså ingen funktion i SMTP-protokollet att skicka kvitton till avsändaren, eller i POP-protokollet, det två protokoll som mail på internet bygger på.

Vad Outlook Express på PC gör är att då det pratar med en Exchange-server (också från Microsoft) så skickar de med lite extra headers i mailet, som klienten (Outlook Express) läser och då svarar den automatiskt om användaren väljer att göra det.

Men du får alltså inget kvitto om något i "kedjan" inte är från Microsoft, dvs mailklientent avsändare > mailserver > mailserver > mailklient mottagare. Skickar du från Mailklient Outlook på PC till någon Macanvändare som inte har sin mail på en Exchange-server, eller använder en annan mailklient, så får avsändaren alltså inget kvitto.

Tack för det uttömmande svaret - det är alltid lika gôtt att få reda på "sanningen".

Jag är dock lite tveksam till det tvärsäkra svaret, särskilt som jag har ett gott exempel i en mailklient som inte skrivits av MS, som kommunicerar via en postserver som inte skrivits av MS, men en annan postserver som heller inte skrivits av MS och skickar till en klient som inte skrivits av MS. Enligt "sanningen" ska det inte gå att överföra ett "kvitto", som föresten inte finns, så hur jag kan överföra mail och få "kvitto" mellan mina två konton, vet jag i sanning inte.

Harrisburg?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-08 17:25

Ja lite lustigt är det allt att det inte funkar, När jag använde Macos 7.5 -> 9.2 så jobbade jag i Netscape mail, eller communicator (eller vad det hette då) Då fungerade kvitto ypperligt både till och från MS-sfären, även inom mac-sfären.

Trots Leopard, så fanns det prylar som var bättre förr...

http://www.99.se/images/smilies/glad.png

/mangan

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-17 16:26
Ursprungligen av mangan:

Ja lite lustigt är det allt att det inte funkar, När jag använde Macos 7.5 -> 9.2 så jobbade jag i Netscape mail, eller communicator (eller vad det hette då) Då fungerade kvitto ypperligt både till och från MS-sfären, även inom mac-sfären.

Trots Leopard, så fanns det prylar som var bättre förr...

http://www.99.se/images/smilies/glad.png

/mangan

Det fungerar fortfarande med SeaMonkey och Thunderbird men precis som förklaras ovan så är denna funktion ingenting som egentligen ingår i protokollet och standarden - alltså heller ingenting som har med Mail och/eller Leopard att göra.

Nu är ju funktionen såpass etablerad, och i mina ögon rätt värdefull, så att Apple borde ha lagt in den oavsett vilket.

1
Bevaka tråden