Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boota med hjälp av annan dator?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-28 15:13

Min PB:s HDD har troligtvis pajjat, jag har funderat på att testa datron via en FW-disk, men jag har ej tillgång till en sådan. Jag har dock en vän som har en mac mini. Nu till min fråga:

Kan man boota en PB med hjälp av ex. en Mac mini? Altså, man sätter i en firewire mellan datornerna och låter PB:en boota från minins OS X? Blir det komplikationer datorerna emellan, pajjar man inställningar på minin, etc. ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-28 16:20

Det skall nog fungera. Starta minin i "target mode" genom att hålla ner T när den startar. När det är klart och sladden är kopplad kan du starta PBn. Om den interna hårddisken har gått sönder borde PBn försöka starta från den andra enheten (minin) automatiskt. Annars har jag för mig att man kan hålla nere alt, för att välja startskiva.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-28 16:21

Du kan ju också göra tvärtom och starta PBn i target och sedan testa disken med lämpligt program när den dyker upp i minin.

Eftersom man kan boota från en fwdisk, och man kan starta upp macar i fwdiskläge, så borde det gå...

Men som du säger, man pajar nog inställningar och så vidare...

Ett alternativ om du bara vill pröva själva datorn är ju att starta från en cd med linux på... Fast då kommer du ju inte åt hårddisken om den skulle fungera.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-28 16:31

Grejjen är att vi har tänkt o testa o köra hans OS X på min dator en stund, för att liksom föräkra oss på att det verkligen är hårddisken i min dator som e kajk, o inte ramminnet eller något annat skumt.
PB kommer inte att ändra inställningarna i minins OS X då? Jag är lite rädd att jag förstör hans mini om jag börjar pilla med sånt här, är inte speciellt haj på mac egentligen.

Det går altså att boota upp en PB med ett OS X från en mini, utan några komplikationer på minin i fråga?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-28 16:36

HDD:n fungerar, kanske. Saken är den att efter jag installerat uppdateringar och lite program så slutar den helt plötslit att boota upp. Jag har kört techtool, den rapporterar 70 klusterfel, vilker jag anser inte är speciellt mycket, eller?

Som sagt, jag misstänker att HDD:n är lite skum, den har låtit konstigt ett par gånger. FSCK rapporterade också fel, som den påstod sig laga, men datorn vill inte boota i alla fall.

Min teori är att det är ett område på disken som är knas, och att uppdateringar lägger sig där och skevar till hela situationen. Har jag fel?

Mycket på en gång nu...

1
Bevaka tråden