Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.2.4 släppt

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mac OS X 10.2.4 släppt

Ikväll släppte Apple den fjärde uppgraderingen till Mac OS 10.2 (Jaguar). Apple redogör i sin beskrivning, se citatet nedan, att förbättringar av flera viktiga funktioner i operativsystemet skett. 10.2.4 som också benämns "Jaguar Pink", väger 40,9MB.

10.2.4-uppdateringen ger förbättrad funktionalitet och ökad pålitlighet för följande program, tjänster, verktygsprogram och tekniker: Adressbok, Classic-kompatibilitet, Finder, FireWire, grafik, OpenGL och Sherlock. Den ger också förbättringar för AFP och filhantering för Windows, liksom för ljud, skivinspelning, grafik och utskrifter.

Mer information om den här uppdateringen hittar du på http://www.info.apple.com/kbnum/n107362

Uppdateringen finns att ladda ner via den inbyggda programuppdateraren i MacOS X, eller via Versiontracker.

[ 14. februari 2003, 13:43: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Kul och bra.
Men en liten fråga bara; Sitter du som en liten kärrhök och kollar om det kommer något via "Programuppdatering" hela tiden?
För det var tammefan inte mer än 5 minuter sedan jag kollade där innan du la ut nyheten.

*Håller på att tanka hem*

Vi är nog lite dumma i huvudet, eller

Jag har nog kollat 5-10 ggr/dag senste veckorna, är det normalt?

I en annan tråd var det en kille som postade ytterligare fem minuter före Martin

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-13 23:25

Oj vad många förbättringar !
Jag håller på att ladda ner och hoppas OSX är snabbare.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Vi är nog lite dumma i huvudet, eller

Jag har nog kollat 5-10 ggr/dag senste veckorna, är det normalt?

Nej, det är perverst.
Jag kollade av en ren händelse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-13 23:31

Jesus alltså? Stakars den som inte har bredband och som kör OSX - det har på 6 mån kommit ut uppdatering som väger med än 100MB.

Gick iofs på klick för min del (BREDBANDSBOLAGET). Wooohooo

[ 13. februari 2003, 23:33: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Vi är nog lite dumma i huvudet, eller

Jag har nog kollat 5-10 ggr/dag senste veckorna, är det normalt?

Nej, det är perverst.
Jag kollade av en ren händelse.

Den som har VersionTracker.Widget får nyheten serverad direkt på skrivbordet, det är väl inte perverst...

  • Oregistrerad
  • 2003-02-13 23:36

Någon som vet om man kan hoppa över 10.2.3 uppdatering och installera 10.2.4 på 10.2.(1 eller kanske 2)??

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Vi är nog lite dumma i huvudet, eller

Jag har nog kollat 5-10 ggr/dag senste veckorna, är det normalt?

Jag kanske överdrev lite, men i perioder av rykten om att uppdateringar ska släppas kollar jag ganska ofta. Som när iLife-uppgraderingarna släpptes var jag tätt inte och tittade. Safari v60, var som Nurell skrev, en ren slump att jag såg just när den släpptes.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: PalleLindq:
Någon som vet om man kan hoppa över 10.2.3 uppdatering och installera 10.2.4 på 10.2.(1 eller kanske 2)??

Det brukar släppas "Combo updates", som fixar det. Men det dröjer säkert några dagar...

Varför hänga i Software Uppdatern eller hos Versiontracker fär jämnan, när 99mac levererar nyheterna först?

Det tar som synes inte många minuter innan vi postar nyheter om uppdaterade hård och mjukvaror. Vill man hålla sig uppdaterad med det senaste så räcker det att kolla in 99mac med andra ord.

Någon som provat 10.2.4? Några märkbara förbättringar? Tidigare uppdateringar känndes snärtigare än deras föregångare, hur är det med Jaguar Pink, har Apple lyckats snabba upp det hela ytterligare?

/M

  • Oregistrerad
  • 2003-02-13 23:54

Denna uppdatering heter ju Kombinerad uppdatering så jag antar att det fungerar ... det lär man ju märka. Någon som fått hem och testat uppdateringen?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: PalleLindq:
Någon som vet om man kan hoppa över 10.2.3 uppdatering och installera 10.2.4 på 10.2.(1 eller kanske 2)??

När den dyker upp så lär du hitta den här Mac OS X: About the Mac OS X 10.2.4 Update (Combo).

Jag tycker nog att iDisken känns rappare att bläddra i, iAppsen startar snabbare. Ska bli kul att se på jobbet imorgon om det är ngn skillnad i nätverket, koppla bort servarar utan att mata ut dem osv.

Lite rappare inbillar jag mig att det är.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-14 00:00

En nyhet i alla fall: adressboken avslutas inte när man stänger fönstret. Avslutade ofta adressboken av misstag förut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-14 00:03

Aj aj, Apple har slarvat:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-14 00:13

Uppdateringen rättar till åt minstonde fyra saker jag irriterade mig över.
Undrar hur många uppdateringar till det kommer på 10.2?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Aj aj, Apple har slarvat:

På vilket sätt då?
Inte slarvigare än vanligt i så fall...
Du ska inte hålla på och uppskräcka folk i onödan mondo.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
Uppdateringen rättar till åt minstonde fyra saker jag irriterade mig över.
Undrar hur många uppdateringar till det kommer på 10.2?

Och vilka fyra saker var det?
*nyfiken som fan*

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Vi är nog lite dumma i huvudet, eller

Jag har nog kollat 5-10 ggr/dag senste veckorna, är det normalt?

Nej, det är perverst.
Jag kollade av en ren händelse.

Den som har VersionTracker.Widget får nyheten serverad direkt på skrivbordet, det är väl inte perverst...

Jo, det är det, tammefan.

  • Medlem
  • 2003-02-14 00:21

En liten varning bara...som gäller apache

10.2.4 installerar mod_rendezvous_apple.so och ändrade min httpd.conf så jag loosade mina konfigureringar för WebDav och php4 som inte längre fungerar. Apple backupar dock den gamla inställningsfilen men det verkar bli en del manuellt arbete iaf... så var helgen räddad...

Kan vara bra att veta för fler...

/Uffe

  • Medlem
  • 2003-02-14 00:23
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Aj aj, Apple har slarvat:

Varningarna gäller ju bara att man måste starta om, ha adminrättigheter och att vissa haxxor-prylar kan vara inkompatibel... precis som i alla tidigare uppgrades

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
Uppdateringen rättar till åt minstonde fyra saker jag irriterade mig över.
Undrar hur många uppdateringar till det kommer på 10.2?

Här vore det på plats att du lite kort beskriver dina 4 problem som uppdateringen fixat. Sådant där är ju mycket intressant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-14 00:27

Nytt i Verktygsmappen.
Bluetooth Serieportverktyg och Bluetooth Inställningsassistent.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-14 00:43

Problemen med Keynote som skapar kernel panics på iBook 500 verkar vara lösta. Jag blir glad..

/Fredrik

Mitt "Address Book"-program verkar ha pajat i och med OS 10.2.4 uppdateringen. Det har blivit en "vanlig" programsymbol på programmet och när man startar det stängs det kvickt igen.
Kör engelskt språk på systemet i övrigt, men just på mapparna i "Applications" har jag gjort lite egen struktur med svenska mappnamn, men det har ju inte varit någon fara tidigare...

Fick också rensa bort lite frågetecken i Dock. Fellänkade grejor pga min egna mappstruktur antagligen.

I övrigt verkar allt lugnt.

[ 14. februari 2003, 09:03: Meddelandet ändrat av: Ännu en Martin ]

Mina två favoriter från avdelningen problem jag inte visste att jag hade:

· Om mappkommandon aktiveras används inte längre allt större mängder skivutrymme.

· Löser ett problem i den svenska versionen av Kalkylator, där vissa avancerade konverteringar kunde få resultatet noll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-14 01:08

Nej, det jag menade var bara det här:

Kalkylkator-problemet tog vi upp här på 99mac för någon månad sedan om jag inte minns fel. riktigt konstig bugg.

Jaja, ska bli trevligt att prova imorrn på jobbet. Jag har alltid en massa program igång samtidigt, så det blir ett hårt test.

Bevaka tråden