Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför ingen DVI

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet varför iMacen inte har någon DVI, jag menar varför ge Mac Mini DVI men inte iMac?
Är det bara för att dom tror att man hellre köper en iMac än en PowerMac om den har DVI?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-27 13:49

Det är väl så att iMacen redan har bildskärm men det har inte Minin:)

Ja, det har du ju ifs rätt i, men tänk om man vill köpa till en stor Dell skärm sedan med upplösning 1600x1200 till 1920x1080(eller nåt sånt) och vill ha bra och skarp bild, då så måste ma nju köpa en PowerM......jaaaaaaaa, nu fattar jag

Instämmer med apple4ever, jag är på gång att köpa en iMac och vill i ett senare skede köpa en Cinema Display till den. Typiskt!

Säkert att det inte finns ett sätt att konvertera VGA till DVI? Har läst någonstans att det finns FireWire eller USB som kan konverteras till DVI men hittar det inte just nu. Kan någon hjälpa kanske?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Instämmer med apple4ever, jag är på gång att köpa en iMac och vill i ett senare skede köpa en Cinema Display till den. Typiskt!

Säkert att det inte finns ett sätt att konvertera VGA till DVI? Har läst någonstans att det finns FireWire eller USB som kan konverteras till DVI men hittar det inte just nu. Kan någon hjälpa kanske?

Det finns sätt att konvertera VGA till DVI, men det blir ganska dyrt...

http://www.gefen.com/kvm/product.jsp?prod_id=1310

Aha, ja, det var ju inte billigt. Jag som förälskat mig i Apples Cinema Display... Blir nog att köpa en VGA-skärm då.

En VGA till DVI hjälper ju väl inte bildkvalitén eftersom det ändå sänds ut analogt från datorn?

Ursprungligen av apple4ever:

En VGA till DVI hjälper ju väl inte bildkvalitén eftersom det ändå sänds ut analogt från datorn?

Ska man koppla en iMac som bara har VGA-utgång till en DVI-utrustad skärm, t.ex. Cinema Display, behöver man ju en adapter.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-28 00:48

Köper man en iMac så är väl inte meningen att man ska ha en extra skärm som är större/bättre än den inbyggda. Vill man ha bra extra skärmar så köper man en PowerMac istället.

Jobbigt att dom då suktar en med att skriva "VGA-utgång för skärmsbildsdubblering på extern bildskärm..."

(Lite sur är jag, men detta är ju inte hela världen).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-28 07:58

Dubblering

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jobbigt att dom då suktar en med att skriva "VGA-utgång för skärmsbildsdubblering på extern bildskärm..."

(Lite sur är jag, men detta är ju inte hela världen).

Förmodligen för att man ska kunna koppla in en projektor eller liknande...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-28 08:51
Ursprungligen av smodin:

Förmodligen för att man ska kunna koppla in en projektor eller liknande...

Ja så är det.

Ursprungligen av smodin:

Förmodligen för att man ska kunna koppla in en projektor eller liknande...

För att vara exakt: "VGA-utgång för skärmsbildsdubblering på extern bildskärm eller med projektor" (http://www.apple.com/se/imac/specs.html)

  • Oregistrerad
  • 2005-11-28 17:53

Hur som helst får du inte ut mer än 1024x768 där så. Och det är bara en spegling av huvudskärmen, om du inte kör screen spanning doctor.

Ursprungligen av JonesH:

Hur som helst får du inte ut mer än 1024x768 där så. Och det är bara en spegling av huvudskärmen, om du inte kör screen spanning doctor.

Jo, jag hade tänkt köra Screen Spanning. Anledningen är prisskillnaden.

PowerMac 20 295 kr
2 x 20 tum Cinema Display 15 590 kr
Summa: 35 885 kr

iMac 13 495 kr
20 tum Cinema Display 7 795 kr
Screen Spanning Doctor 50 kr (donerat till utvecklaren)
Summa: 21 340 kr

Blir en ganska rejäl skillnad. Medveten om att PowerMacen är snabbare och skärmarna blir lite bättre, men för mig hade det varit guld värt att slippa drygt 14 000 kr och ändå få en högkvalitativ dator och bra skärmar.

Äh, jag ska nog sluta klaga på artificiella begränsningar och bita i det sura äpplet, köpa min iMac och sen lägga ut lite pengar på en inte lika bra och inte lika snygg VGA-skärm som inte är från Apple...

1
Bevaka tråden