Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det bästa jag gjort på väldigt länge...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-27 10:03

Närå, inget kreativt eller nåt, utan ganska trivialt egentligen. Men som jag gått och klämt på flera år utan att komma till skott: Jag köpte en luftfuktare. Inte en modern variant med en kristall som "slår sönder" vattnet, utan en som kokar vattnet för att det inte ska bli en massa bakterier och andra otrevliga sidoeffekter.

Nu har den stått och gått i närmare tre dygn. Lägenheten är på 115m2 och luftfuktigheten har sakta stigit från 28% till 45 och den ska få puttra tills jag kommit upp till 50%. Där ska jag försöka hålla den. Ska även köpa ett gäng såna där enkla behållare man hänger på värmeelementen som extrahjälp.

Otroligt vilken skillnad det blivit redan. Hustrun som alltid haft problem med täppt näsa har blivit avsevärt bättre och gladare. Lilltjejen som har en lätt form av eksem, kliar sig mycket och måste smörjas in med cortisonsalva och fuktighetskrämer med jämna mellanrum har nästan inte behövt klia sig alls. Jag själv upplever är mycket mer behaglig miljö på alla sätt: ingen statisk elekricitet, inget mer damm på de platser som brukar få en tunn hinna bara på nån dag.

Sällan har jag gjort en bättre investering och kände att jag måste rekommendera det här till er alla.

Danne

EDit: Jag köpte den här: http://www.bionaire.com/europe/humidifiers/bwm8305.html
Kostade 1.400 nånting (minns ej riktiga priset eftersom jag fick en rejäl rabatt av kompisen som jobbar i butiken)

Senast redigerat 2005-11-27 10:51

Det där verkar som en bra investering. Gör den mycket väsen av sig?
Jag hade mycket problem med luftvägarna förr men det gick över när jag skaffade akvarium. Ett på 375 l så det är en hyfsad vattenyta. Luftfuktigheten ökade och de positiva effekterna du beskriver kom direkt. Vattnet dunstar olika mycket beroede på hur kallt det är ute. Riktigt kalla vinterdagar så sjunker vattennivån klart snabbare. Det råder dock nedläggningshot på akvariet i och med bristande intresse. Jag kommer nog att skaffa en luftfuktare som ersättande fuktkälla.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-27 10:56
Ursprungligen av Svante S:

Det där verkar som en bra investering. Gör den mycket väsen av sig?

Mjaee... helt tyst är en absolut inte. Den bubblar ungefär som en kastrull med vatten som kokar. Hustrun, som normalt sover som en stock fast man klampar omkring i sovrummet vaknade några gänger under natten som vi hade den placerad därinne. Nu har vi den i vardagsrummet och eftersom vi har en etagelägenhet med vardagsrum därnere och sovrummen däruppe verkar det som om fukten stiger upp och befuktar även övervåningen.

Men om du är van med ett bubblande akvarium, så kanske steget inte är särskilt stort...

Ursprungligen av Danne V:

Mjaee... helt tyst är en absolut inte. Den bubblar ungefär som en kastrull med vatten som kokar. Hustrun, som normalt sover som en stock fast man klampar omkring i sovrummet vaknade några gänger under natten som vi hade den placerad därinne. Nu har vi den i vardagsrummet och eftersom vi har en etagelägenhet med vardagsrum därnere och sovrummen däruppe verkar det som om fukten stiger upp och befuktar även övervåningen.

Men om du är van med ett bubblande akvarium, så kanske steget inte är särskilt stort...

Akvarium bubblar inte idag. Man använder dränkbar pump som endast ger ett lågt brum.
http://www.eheim.com/technik_pumpen.htm

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-27 11:44
Ursprungligen av Svante S:

Akvarium bubblar inte idag. Man använder dränkbar pump som endast ger ett lågt brum.
http://www.eheim.com/technik_pumpen.htm

Ojsan...erkänner att jag inte håller mig uppdaterad om akvarieutvecklingen..

Jo man måste vara rätt kritisk när man läser artiklar om luftfuktare. Det är ju en hälsopryl och flumspöket ruvar bakom hörnet med slagruta och kristaller!

Vilka skötselråd har du fått då det gäller luftfuktaren, ja en potentionell risk för att legionella ska kunna skapas kan faktiskt inte uteslutas. Är det inte också en möjlighet att det i vattnet som du har vid elementena skapas alger eller så.... förstår att alla i erat hem mår bättre med luftfuktare men är nyfiken på OM det finns något som skulle kunna tala emot detta.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-27 11:43
Ursprungligen av Olle@mac:

Vilka skötselråd har du fått då det gäller luftfuktaren, ja en potentionell risk för att legionella ska kunna skapas kan faktiskt inte uteslutas. Är det inte också en möjlighet att det i vattnet som du har vid elementena skapas alger eller så.... förstår att alla i erat hem mår bättre med luftfuktare men är nyfiken på OM det finns något som skulle kunna tala emot detta.

Nja, legionellabakterierna dör ju vid 50 grader eller vad det är, så eftersom vattnet kokar fuktar genom ånga så ska det inte vara nåt hot. Däremot så får man givetvis passa sig för alla andra effekter som fuktigare klimat drar med sig, som t.ex. att andra bakterier och kvalster trivs bättre (har man t.ex. kvalsterallergi är det absolut ingen bra idé med luftfuktare). Men man ska å andra sidan hålla i minnet att det svenska klimatet är extremt torrt, både inomhus och utomhus. I andra länder, bara lite längre ner i Europa, har man högre fuktighet och folk ligger ju inte å dör i drivor av infektioner i Tyskland, Holland och Frankrike precis. Jag har läst en del förståsigpåare som uttalat sig om "den stora faran" med fuktigare luft, men anser att dom helt och hållet tappat perspektiven på tillvaron.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-27 20:56

Sen är väl 50% en relativt låg nivå ändå... ?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-27 23:26
Ursprungligen av Wiberg:

Sen är väl 50% en relativt låg nivå ändå... ?

Visst är det det. Väldigt blygsam nivå, faktiskt, men bättre än vad vi har i våra kåkar.

1
Bevaka tråden