Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad hände med tråden "Album cover till iTunes" från 051125

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Där fanns ju flera inlägg, så den som skapar tråden kan väl inte själv ta bort hela tråden, eller? Så det måste väl vara någon moderator som har tagit bort den. Varför gjorde ni det?

Jag såg fram emot att han som hade gjort ett nytt "cover-art-program" i RealBasic skulle komma med nya versioner och att tråden kanske skulle följa utvecklingen av det programmet. Jag hann inte ens ladda ner hans program och prova det...

Här är länken till den försvunna tråden: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=89527

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Där fanns ju flera inlägg, så den som skapar tråden kan väl inte själv ta bort hela tråden, eller?

Jo, och nu kan du testa själv

Ursprungligen av TZW:

Jo, och nu kan du testa själv

Nej, det vill jag inte, för jag tycker att den funktionen inte borde finnas.

Är det verkligen så, att den som har skapat tråden kan ta bort den, oavsett hur lång den är. I en lång tråd kan det ju finnas jättemycket "nyttig information" som någon annan kan ha användning för någon gång.

Den aktuella tråden var ju inte så lång, kanske 5-6 inlägg, men jag tycker det är fel att trådskaparen ska få lov att radera andra personers inlägg.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-26 19:19

Det går alldeles utmärkt att radera en tråd man själv startat genom att gå in via Redigera för första inlägget.

jag håller helt och hållet med.

Jag är kluven. Ibland kunde det ju vara skönt om man kunde få moderera sina egna trådar så man slipper sånt som går emot syften med tråden vilket bara trådskaparen själv kan känna till, men å andra sidan så kan ju det leda till våldsamt ensidiga diskussioner samt att man kan plocka bort inlägg som nån jobbat länge på bara för att man själv inte höll med om nåt i det.

Jag har raderat massor med trådar som jag själv skapat på 99mac. Det är bra att kunna städa efter sig på nätet...

Ursprungligen av TZW:

...Det är bra att kunna städa efter sig på nätet...

Ja, men ska du också ha rätt att städa efter alla andra som har delat med sig av sin kunskap, eller letat upp information, och skrivit om det i en tråd? Ett forum ska väl inte bara vara till för dem som en gång ställde en fråga? Jag tycker att informationen, frågorna och svaren som finns i en tråd, ska finnas kvar för framtida sökningar när någon annan vill ställa samma eller en liknande fråga.

Naturligtvis kan det bero lite på vad tråden handlar om. Det kan ju vara något väldigt specifikt som ingen någonsin kommer att ha nytta av fler gånger i framtiden... Men jag tycker att det kvittar - trådarna ska ändå få finnas kvar.

Och OM det nu ska vara tillåtet att radera en hel tråd, så tycker jag att det åtminstone bör finnas kvar någon "referens" eller "länk" till tråden, där det står något i stil med "Tråden raderad på begäran av XXXX pga XXXX".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och OM det nu ska vara tillåtet att radera en hel tråd, så tycker jag att det åtminstone bör finnas kvar någon "referens" eller "länk" till tråden, där det står något i stil med "Tråden raderad på begäran av XXXX pga XXXX".

Det vore en bra funktion.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-27 16:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och OM det nu ska vara tillåtet att radera en hel tråd, så tycker jag att det åtminstone bör finnas kvar någon "referens" eller "länk" till tråden, där det står något i stil med "Tråden raderad på begäran av XXXX pga XXXX".

Håller absolut med! Detta borde vara en självklarhet på ett seriöst forum.
Likaså borde det synas ett meddelande att ett inlägg är borttaget under en tråd.

Ganska många forum på nätet gör på ovanstående sätt.

Vad säger de som bestämmer här?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-11-27 07:23

Håller med. Det är ju inte alltid det är i första inlägget "det händer"!

Den som skapat en tråd kan radera den genom att radera det första inlägget. I det här fallet raderades den av upphovsmannen själv.

Kan också berätta, vilket har nämnts tidigare, att en raderad tråd inte är raderad, den är osynlig. Så har ni en gång skrivit det, finns det kvar i databasen och är efter radering bara synligt för admins. Det gäller både trådar och enstaka inlägg.

Ursprungligen av [email protected]:

Kan också berätta, vilket har nämnts tidigare, att en raderad tråd inte är raderad, den är osynlig. Så har ni en gång skrivit det, finns det kvar i databasen och är efter radering bara synligt för admins. Det gäller både trådar och enstaka inlägg.

Kul att veta... Men vad spelar det för roll att den inte är raderad, utan "bara" är osynlig? Den vanlige forum-användaren kan ju ändå inte dra nytta av den information som eventuellt finns i de osynliga trådarna...

En person som har skapat en tråd brukar väldigt sällan (aldrig kanske) radera trådar där denne har fått nyttiga och kloka och hjälpsamma och artiga svar som deltagarna har lagt tid och möda på. Därför upplever vi som admins det inte som ett problem att hela trådar raderas om första inlägget raderas av upphovsmannen/kvinnan, för det händer väldigt sällan (troligen aldrig).

Sedan är det ur en teknisk synpunkt omöjligt att ha olika graderingar på raderade trådar och din synpunkt, att raderade trådar skall alltid finnas kvar, är inte riktigt tillämpliga på trådar som tex innehåller personangrepp, uppmaningar till brott, rasism, hets mot folkgrupp, osakligheter, lögner eller som helt avviker från ämnet eller som är fulla med otrevligheter.

Så mellan flera onda alternativ tycker vi nog att detta är en bra medelväg. Dvs en upphovsman och en admin kan radera en hel tråd, varje enskild medlem kan radera sina egna inlägg i tråden, och effekten av detta är att dessa trådar och inlägg blir osynliga för vanliga medlemmar, men synliga för admins.

Vill inte uttala mig på ett sådant sätt att jag gör en tolkning av vad någon annan tycker, det kan personen ifråga svara på själv. Men i det här fallet håller jag det för troligt att upphovsmannen ansåg att det inte fanns några inlägg värda att bevara i denna tråd, så därför raderades den, av honom själv.

Din fråga borde alltså vara besvarad nu.

Ursprungligen av [email protected]:

Sedan är det ur en teknisk synpunkt omöjligt att ha olika graderingar på raderade trådar och din synpunkt, att raderade trådar skall alltid finnas kvar, är inte riktigt tillämpliga på trådar som tex innehåller personangrepp, uppmaningar till brott, rasism, hets mot folkgrupp, osakligheter, lögner eller som helt avviker från ämnet eller som är fulla med otrevligheter.

Om det finns den typen av innehåll, så ska det naturligtvis raderas. MEN, det är bara innehållet i inlägget som ska raderas. Själva inlägget ska finnas kvar, med texten utbytt mot en kommentar av typen "Inlägget raderat av XXXX pga XXXX", eller "Tråden raderad av XXXX pga XXXX". Detta finns i många andra forum.

Som det är nu, så blir det ibland väldigt konstigt när någon raderar ett inlägg. T.ex citat som inte verkar ha något ursprung, eller svar som inte verkar vara kopplat till någon fråga.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-27 20:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Som det är nu, så blir det ibland väldigt konstigt när någon raderar ett inlägg. T.ex citat som inte verkar ha något ursprung, eller svar som inte verkar vara kopplat till någon fråga.

Håller med till fullo, Jesper!

Det verkar dock inte som helpdesk förstår den egentliga frågan...?
Alltså, det borde MARKERAS eller UPPLYSAS OM att inlägg är borttagna (kolla exempelvis idg.se hur de tar bort inlägg och visar att de är borta)!

Ok, jag gör ett nytt försök att svara på din fråga Jesper:

Du vill att när en tråd raderas så skall trådens rubrik finnas kvar, men innehållet skall ersättas med en rad som förklarar att tråden är raderad.

Något liknande skall gälla inlägg som raderas, dvs eventuell rubrik skall behållas, men innehållet skall ersättas med en rad som förklarar att inlägget är raderat.

I båda fallen skall en motivering göras så att man kan se vem som raderat tråden och varför.

1. Vad jag vet saknas funktionen helt och hållet att göra detta i forumprogramvaran.

2. Man skulle kunna ålägga våra admins att när inlägg raderas, istället ändra i inlägget och skriva en rad om att det är gjort, istället för att som nu använda forumprogramvarans inbyggda funktioner för detta (dvs välj ett alternativ i en meny för att antingen radera ett inlägg eller radera en tråd). Detta behöver inte ta så många extra hangrepp per radering.

3. Detta under förutsättningen att otrevligheterna (samlingsnamn för de saker jag skrev tidigare) inte förekommer i ämnesraden i tråden. I så fall skulle man kunna ålägga admins att istället ändra i ämnesraden i tråden.

4. Vi skulle även kunna ålägga admins att aldrig radera hela trådar, utan alla enskilda inlägg istället på det sätt som jag beskriver i punkt 2, dvs en hel tråd om tex 20 inlägg som behöver raderas, fordrar då 20 enskilda redigeringar. I så fall kvarstår rubriken i forumet och det finns en motivering.

5. Vad gäller när medlemmar raderar sina egna inlägg så uppmanas de att följa samma instruktioner som våra admins. Detta garanterar dock inte att det gör det, så om någon gör detta på fel sätt, så får admins försöka återställa och fixa detta.

6. Vi skulle också kunna stänga av möjligheten för medlemmar att radera första inlägget i en tråd, men det tror jag måste åstadkommas genom att skriva om forumprogramvaran för att det skall vara möjligt.Det betyder i sin tur att varje gång vi uppgraderar forumprogramvaran måste vi skriva om denna funktion om den kanske har slutat att fungera genom att programmera lite i PHP som forumet är skrivet i.

7. Förhoppningsvis leder alla dessa nya rutiner till att meta-diskussioner inte uppstår. När medlemmar tydligt ser att inlägg och trådar har raderats så kommer de förhoppningsvis inte att kommentera detta eller skapa/skriva långa trådar med många inlägg i för att diskutera varför ett visst inlägg eller tråd har raderat och att det inte var bra att göra så i deras ögon. Förhoppningvis kommer motiveringarna från admins och enskilda medlemmar som har raderat ett inlägg eller tråd också att vara så välskrivna att ingen kommenterar eller diskuterar dessa.

Jag hoppas att min poäng kommer fram här som är denna:

A. Tack för era förslag, de är ambitiösa och uppskattas och vi letar alltid efter goda ideer för att förbättra forumet.

B. Vad gäller de förslag som framkommit i denna tråd så:

* De saknas stöd i forumprogramvaran för att kunna genomföra dem på ett enkelt sätt.

* Vi skulle kunna genomföra förslagen i alla fall, men det på ett sätt som ålägger både våra admins och våra medlemmar mera arbete och det kräver mera tid av dem.

* Eller så skriver vi själva om forumprogramvaran och garanterar oss då ännu mera arbete för varje ny version av den. Men det tar förstås ett antal arbetstimmar det med.

* En metadiskussion - varför inlägg/trådar raderats och huruvida motiveringen för detta är tillräcklig, skulle med all säkerhet uppstå, vilket i sin tur ger våra admins mera arbete. Troligen väldigt mycket.

* Förslagen låter bra till en början med de troliga konsekvenserna av dem är inte önskvärda och sannolikt ökar inte trivseln på 99Mac om de genomförs.

C. Är Jesper, ztaafen, kitesurf, Micke F, uptown intresserade av avsätta några timmar per dag för att radera inlägg och trådar på det rätta sättet, delta i metadiskussioner med arga och upprörda medlemmar som fått sina trådar eller inlägg raderade, eller programmera i PHP, så har vi ungefär 10 extra arbetstimmar per vecka tillgängliga och det kanske skulle räcka för att genomföra en del av de förslag som framkommit i denna tråd. I så fall vet ni vem ni skall kontakta.

Om några frågor kvarstår nu så är det bara att skriva en rad i denna tråd så skall jag försöka besvara dem.

/[email protected]

Hej, jag vill bara flika in med en liten kommentar här...

Vad gäller punkt nummer 1 så finns det just en sådan funktion i programvaran, den är till och med aktiverad på 99mac. Se bifogad fil:

Punkt 2, det borde väl gå att ordna automatiskt, att endast det första inlägget ersätts med anledningen till att det har raderats?

3. Kanske man istället ska kunna låta trådstartaren låsa tråden i väntan på att en admin/moderator kan hjälpa till?

Det blossar då och då upp metadiskussioner på feedback-forumet om moderering och liknande, och dom är aldrig vackra, men på senare tid har det blivit en uppryckning och det märks.

Svar till Niklas:

Punkt 1 - Det är riktigt att det finns en inbyggd funktion där du kan skriva en motivering då du raderar en tråd eller ett inlägg. Den används av våra admins och oftast av medlemmar som raderar egna inlägg och trådar.

Men det är inte automatiskt att detta leder till att rubriken på tråden är kvar och att alla meddelanden i tråden är osynliga och endast motiveringen syns. Vad jag vet just nu.

Punkt 2 - Det kanske skulle gå att ordna automatiskt, om man programmerar om forumprogramvaran, vilket tar några timmar denna gång och sedan kanske några timmar till varje gång man uppdaterar forumprogramvaran. Eller har du något annat förslag på hur man i praktiken åstadkommer detta?

Punkt 3 - Då skulle man alltså låta alla medlemmar låsa trådar de har skapat? Det kanske är en ide men återigen, detta är inte en inbyggd funktion i forumprogramvaran, alltså kräver den programmering, en gång nu, eventuellt en gång till varje gång vi vill uppgradera forumprogramvaran.

1
Bevaka tråden