Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac.com endast för Mac guru:s?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag skulle vilja bredda användarbasen för 99mac.com något. Professionella användare är basen för vår verksamhet, men det betyder inte att vi begränsar oss till de mest tekniskt sakkunniga, s k Gurus.

Det finns tusentals pro användare av Mac på reklamybyråer osv som inte är intresserade tekniskt av Macen men däremot som arbetsverktyg.

Det vore intressant att fånga dessa användare i vårt forum. Kommentera

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-05 09:49

jag har gjort det mesta som går att göra med en mac utan lödkolv.. men är dock inte en guru.. vi reklambyrå folk är väldigt självkritiska på den punkten.. för vi tycker bara vi kan det nödvändigaste.. men then again tror jag inte det är så mycket svårare med något.. vad mer behöver man kunna än:
byta logickort
byta minne
byta hd
byta processor
byta zip cd dvd grafikkort nätverkskort scsi kort..
och ställa in allt så allt funkar..

detta är ju vardagsmat för alla mac användare.. sånt man kan bara.. eller?

På den byrå där du arbetar finns det säkert en hel del folk som litar på att du fixar det där. För dom är det du som är Guru:n.

Du är här. Jag vill ha hit dom andra också...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-05 10:49

nej tyvärr på min byrå kan alla som har mac "som valt att ha mac" det där jag just sa.. det är som sagt vardags mat..

  • Oregistrerad
  • 2001-06-05 10:51

En gurubyrå! Martin - åk dit och gör reportage!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-05 10:54

men sen e det ju klart.. jag har en extern scsi hd.. som inte vill mounta på min blåvita g3:a.. det är för mig ett mysterium.. hemmer vill den inte starta datorn.. när den är ikopplad.. och det är ingen scsikrock.. så om jag vart en guru skulle jag klarat det där.. så nje not a guru

Martin Björnström skrev:

Det finns tusentals pro användare av Mac på reklamybyråer osv som inte är intresserade tekniskt av Macen men däremot som arbetsverktyg. Det vore intressant att fånga dessa användare i vårt forum.

Jag tycker Martins förslag är alldeles utmärkt! Jag har på professionell basis jobbat mycket och länge med Macar. Dock utan att intressera mig för de mer tekniska delar av verktyget. Däremot har jag stor... fel, mycket stor glädje av att delta i de diskussioner som datagurus för i detta forum. I sanningsens namn har jag förmodligen mer glädje av det än vad ni andra har.
Samtidigt ser jag sannolikt det hela från en helt annan synvinkel. Kort sagt: Bra förslag!

[ 05 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Hela idén med Mac är ju att man inte ska behöva bekymra sig så mycket om vad som finns under huven på Macen. Huvudsaken är att det funkar, speciellt om man har ett pressat schema och måste komma ut med sitt material i tid (själv jobbar jag på tidning).

Jag tror att mitt intresse för Mac har växt med åren då jag förstår mer och mer. Jag har också varit tvungen att lära mig då de datatekniker vi haft på jobbet inte varit intresserad av Macen. Jag har fått fungera som Mac-Guru på jobbet, undervisa mina medarbetare hur systemet och diverse program fungerar. Jag har också hjälpt till med felsökning då ovan nämnda datatekniker inte vetat vart de ska börja.

Jag tror dock inte att de flesta av mina arbetskamrater som använder Macen 8 timmar om dagen på jobbet är intresserade av ett forum, mycket därför att deras Mac på jobbet funkar som den ska och därför finns det ingen anledning heller att lära sig mer. Trist men sant.

Kanske de börjar intressera sig mer om de börjar bli mer intresserad av datorer mer generellt. Dvs de köper en dator hem och därför inte kan kalla på en Mac-guru på jobbet för att få den att funka om det dyker upp några problem. När de måste fixa felen själv tror jag de blir mer intresserad av hur det funkar under huven.

Jag vill slippa alla lama frågor om hur man ställer in fjärranslutningar o mail o sånt skit....

så tycker jag.

Håller helt med Daniel i förra inlägget.

Detta ska vara ett Pro forum - men det borde gå att dela upp det på ett vettigt sätt.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Håller helt med Daniel i förra inlägget.

Detta ska vara ett Pro forum - men det borde gå att dela upp det på ett vettigt sätt.

Skapa en ny site... 99%lam

[QUOTE]Skapades ursprungligen av: pewe:
jag har gjort det mesta som går att göra med en mac utan lödkolv.. men är dock inte en guru.. vi reklambyrå folk är väldigt självkritiska på den punkten.. för vi tycker bara vi kan det nödvändigaste.. men then again tror jag inte det är så mycket svårare med något.. vad mer behöver man kunna än:
byta logickort
byta minne
byta hd
byta processor
byta zip cd dvd grafikkort nätverkskort scsi kort..
och ställa in allt så allt funkar..

detta är ju vardagsmat för alla mac användare.. sånt man kan bara.. eller?

[/QUOTE

Jag har då inte stött på nån reklamare, eller annan mac-användare för den delen heller, som kan dom där prylarna iaf

Är det inte så att om man kan zappa pramet så kan man lösa alla problem med sin mac

gurus up my ass. vad är för platt diskussion ni håller på med. vad gör det om det ramlar in några inlägg från blåbärsskogen. varen ödmjuka gurus och dela med er av era kunskaper.

håller med pewe. det finns många macanvändare i den grafiska branschen som har varit tvungna att lära sig allt ifrån färgstyrning till att byta hårddiskar o dyl och samtidigt vara duktiga på att producera, utan att för den skull sätta sig på folk och tro sig vara förmer än någon annan.
/Anders K

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2001-06-08 09:52
Citat:

Skapades ursprungligen av: D Damlin:

Jag har då inte stött på nån reklamare, eller annan mac-användare för den delen heller, som kan dom där prylarna iaf

Men det har jag, och den inställning som du har, DDamlin, är inte trevlig.
Jag har jobat många år med Mac, främst som användare men bara för att jag använder Macen till det den är tänkt så innebär det ju inte att jag inte kan den andra sidan också. Har gjort det mesta man kan göra, även med lödkolv, och inte bara i datorer

[ 08 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: MatsOlov ]

  • Oregistrerad
  • 2001-06-12 01:31

Och jag har bl a jobbat på Telia Internet å hjälpt gamla senila gubbar med massor av Mac-frågor, det är faktiskt kul att hjälpa till - tycker det är larvigt med att enbart omge mig med folk som tycker att "jag är bäst & jag kan minsann"; dessa gamla senila gubbar har gott om något man själv saknar rätt hårt som 30-åring och det är riktig livserfarenhet, roliga gamla stories från förr & andra värden här i livet än att kunna allt om en maskin. Så det är givande att kommunicera med alla typer av människor & inte bara besserwissertypen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-12 08:39

sitter man därimot på pc är man tvungen att kunna joxa med sin dator annars har man sevice kostnader som över stiger datorns värde innom kort..

ok får la kalla mig guru då.. men hallå.. en guru skall inte behöva fråga folk om hur saker ligger till eller.. då så.. då är jag ingen guru.. bara.. simpel reklamare.. men lite mactech i bakfickan..

Citat:

Skapades ursprungligen av: MatsOlov:
Men det har jag, och den inställning som du har, DDamlin, är inte trevlig.
Jag har jobat många år med Mac, främst som användare men bara för att jag använder Macen till det den är tänkt så innebär det ju inte att jag inte kan den andra sidan också. Har gjort det mesta man kan göra, även med lödkolv, och inte bara i datorer

[ 08 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: MatsOlov ]

Jag har inget emot att hjälpa folk, men jag tycker bara att det vore skönt att ha ett ställe där man slipper såna simpla frågor.
Jag får nog av dom i mitt jobb och av mina polare.
That´s it.

D Damlin:

Om man delar upp forumet i "Pro" och "Easy" så är det ju ingen som tvingar dig till att läsa trådarna i "Easy"-delen. Du låter ju som en rätt erfaren kille så du kan nog bidra med en hel del i "Pro"-delen. Och då slipper du svara på alla "lama" frågor. Precis som att du inte är tvingad till att titta på antikrundan eller 120 minuter jämtländsk knypplingshistoria på tv:n. Det är ju bara att byta kanal.

Visst det här är ett "Pro"-baserat forum. Men glöm inte, vi var alla någon gång nybörjare och ytterst tacksamma för den hjälp vi kunde få. Varför inte återgälda denna gåva? Och ett "Easy"-forum skulle nog rulla på av sig själv. Det finns nog tillräckligt med icke-Pro:s som har tillräckligt med kunskap för att finna lösningar till de problem som eventuellt skulle kunna dyka upp där.

5 down. 95 to go - Steve Jobs

[ 18 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-18 11:41

jag tycker inte att det är negativt att det kommer lama frågor i det här forumet.. tycker det är kul att hjälpa till där jag kan om det fanns en easy avdelning skulle jag mer än gärna svara på frågor där.. allt för att mac sidan skall stå på starka fötter..

Citat:

Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
D Damlin:

Om man delar upp forumet i "Pro" och "Easy" så är det ju ingen som tvingar dig till att läsa trådarna i "Easy"-delen. Du låter ju som en rätt erfaren kille så du kan nog bidra med en hel del i "Pro"-delen. Och då slipper du svara på alla "lama" frågor. Precis som att du inte är tvingad till att titta på antikrundan eller 120 minuter jämtländsk knypplingshistoria på tv:n. Det är ju bara att byta kanal.

Visst det här är ett "Pro"-baserat forum. Men glöm inte, vi var alla någon gång nybörjare och ytterst tacksamma för den hjälp vi kunde få. Varför inte återgälda denna gåva? Och ett "Easy"-forum skulle nog rulla på av sig själv. Det finns nog tillräckligt med icke-Pro:s som har tillräckligt med kunskap för att finna lösningar till de problem som eventuellt skulle kunna dyka upp där.

5 down. 95 to go - Steve Jobs

[ 18 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Helt OK med en uppdelning.

  • Medlem
  • 2001-06-18 12:11

Om man splittar upp forumet i fler och fler underavdelningar, är det inte risk att det blir väldigt anemiskt? Det är väl inte så att trycket är för hårt på det nuvarande forumet, liksom.

Och hur bestämmer man vad som är Pro eller Easy? Själv kanske man tycker allt är jättesvårt medan nästa person är superprogrammerare som kan *allt* om systemet och alla funktioner.

[ 18 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: tott ]

Faktum är att jag tycker att det är bra som det är just nu eftersom det finns ett dedikerat Support-forum.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-19 08:30

jag tycker inte det behövs nån uppdelning.. om folk vill ha hjälp med att döpa om hårddisken.. så är det ju inget som kommer ta för mycket av våran tid eller är det värligt svårt att förklara detta för en easy användare

"men det betyder inte att vi begränsar oss till de mest tekniskt sakkunniga, s k Gurus."

Själv tycker jag att det är rätt trist att inte "platsa" i bransch-forum. Naturligtvis finner jag mig i att Ni bestämmer vilka som är "mest tekniskt sakkunniga här", men skulle i enlighet med Rotary-standard i alla fall rekommendera både Petra Holmström och Nils Holmlöv för denna titel. Jag tror också att det vore av rent allmänintresse att veta vilka kriterier Ni använder för att separera en sk "guru" ifrån en "medlem" i detta forum?

MVH Mattias

Roligt att se att Sigge lärt sig att man kan lösa i stort sett allt genom att zappa PRAM:en. Tyvärr tror jag inte det hjälper längre på din döda 4400
Men fram till den dog så gick det ju bara starta den om man zappade PRAM:en en gång och lät den starta upp

Snacka om klassisk felsökning

//D

Hehe, jag tvivlade ett tag på att alla problemen gick att lösa med Pram zappning, tills du ledde in mig på den rätta vägen Atrus

Kan dock meddela att ett nytt batteri gjorde susen för den gamla burken.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Atrus:
Roligt att se att Sigge lärt sig att man kan lösa i stort sett allt genom att zappa PRAM:en. Tyvärr tror jag inte det hjälper längre på din döda 4400
Men fram till den dog så gick det ju bara starta den om man zappade PRAM:en en gång och lät den starta upp

Snacka om klassisk felsökning

//D

Min 4400 dog också för ett tag sen, och som den GURU jag är (: så antog jag direkt (ja, nästan) att det var batteriet till PRAM-minnet som var slut.

Byt ut det (ring Macoteket eller lämna hellre in datorn, det är lite krångligt att komma åt) och så funkar det igen...magiskt. Mac.

/Oskar

Rackarns va roligt att 4400 fortfarande lever, men fick för mig att Noben sa att du slagit på stort och köpt den nya iBooken. Kan det stämma?

Isåfall...zappa PRAM:en funkar även på den

Själv tycker jag att det är rätt trist att inte "platsa" i bransch-forum.

Branschforumet är inte ett forum för dom tekniskt med sakkunniga! (var har du fått det ifrån?)

Branschforumet behandlar typiska återförsäljarproblem som kreditförluster, marginaler, tips & råd, marknadsföringsfrågor etc. Det är ett sätt för återförsäljare att diskutera gemensamma problem.

Bevaka tråden