Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport vill inte dela ut IP...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-25 22:32

Hej på er. Har ett litet delikat problem. Ska koppla in en Airport på ett Telia 2mbit abbonemang med ett dynamisk IP. Ska alltså köra NAT och DHCP via Airport. Uppkopplingen och Airporten fungerar, det har jag testat. Det är när Airporten ska dela ut IP som det inte vill sig. Datorerna kan koppla in sig på på trådlösa nätverket men får inga IP-nummer. Vad har jag missat?

En annan sak som jag inte riktigt förstått. Vad är det för skillnad på "Dela en enstaka IP-adress..." och "Dela en mängd IP-adresser..." När ska man använda vilket?

Kanske där vi har problemet? Även om jag provat båda.

Tack på förhand.

Ditt nätverk ska sannolikt dela på en adress från operatören och låta Airporten dela ut interna adresser, se bilden från min station.
Det andra alternativet vore att låta operatören dela ut flera adresser, om dom nu gör det. Fast det gör att man får fler öppna ytor mot Internet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-26 00:28

Hej! Har provat som som det ser ut på din bild. Funkar inte, får ett 169-nr. Man får bara ett dynamiskt IP så andra alternativet är alltså inte aktuellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-27 23:29

Host host.

Ursprungligen av acke:

Host host.

Det var ett tag sedan jag admade AP, men vi provar:

Det är väl så att klientdatorerna ska dela på en range IP-adresser, medans routern enbart får en (från Telia?). Har för mig att en flik som pdfades ovan handlar om klienterna och i sådana fall är inställningen fel. Det ska vara en range adresser (radioknapp två). På en annan flik kan du ställa in lite annat smått och gott, bla dns-namn mm. Där ska du ställa in routern på att hämta rubb och stubb via DHCP (eventuellt behöver du skriva i telia.com i dns-namnsrutan...).

Efter detta ska allt funka. Har du någon annan utrustning inkopplade mer än AP-stationen? Laserskrivare? Stationär, trådbunden dator? Jag minns att min HP-laser gick in och DHCP-ade till sig Telias DHCP-adress, vilket gjorde att min AP-station inte fick någon adress tilldelad... Å andra sidan indikerar 169-adressen att det är något tjall med DHCP-utdelningen.

Kan du pdfa dina inställningar, så ska vi nog kunna knäcka denna lilla julenöt.

1
Bevaka tråden