Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är dessa webhotell bra?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-23 23:02

Tjenixen!

Funderar på att byta host för min hemsida, dvs webhotell.
Dom jag kollat lite på verkar erbjuda mycket megs och en
massa fria subdomäner, hur många pop3 som helst osv.
Eftersom månadspriset ligger på under 50 sek, 1 sek för
billigaste alternativet, så undar man ju vad som är haken?

Nån som har erfarenhet av något av följade webhotell?

B-One Webhosting http://www.b-one.net
Web10 http://www.web10.se
Cliché http://clichehosting.com/se/

Mvh/Jens

Det enda jag hört om någon av dessa 3 är att B-one funkar bra för en del, men riktigt dligt för andra.

100 kr / år för 5 GB trafik och 350 mb serverutrymme. Kan naturligtvis uppgraderas.

Kan själv rekommendera Manufrog punkt se, som funkar toppen samt har en personlig och närvarande support nästan dygnet runt. Billigt OCH bra. 100 kr / år för 5 GB trafik och 350 mb serverutrymme. Kan naturligtvis uppgraderas.
Dessutom: första månaden gratis! (låter lite lustigt men ganska bra idé eftersom det finns många bluffmakare där ute i billiga webhotell-svängen).

  • Medlem
  • 2005-11-24 02:02

Ett bra alternativ som funkat fint för mig hittills.

http://www.proinet.se

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-24 07:08

Givetvis beror det på hur viktig webbplatsen är för dig. Är den privat så kanske det inte gör något om den ligger nere nån dag eller så.

Men om det är en kommersiell webbplats med epostserver som måste funka och SNABB 24/7-support så ska du ha ett bra, seriöst hotell. Och man kan helt enkelt inte driva ett sådant och ta 25 spänn i månaden för 2-300Mb och 1-2Gb om man inte kompromissar någonstans. Normalt brukar det vara att man istället ger dålig, långsam support eller låter alltför många sajter slåss om utgående bandbredden.

Ska du ha en kommersiell webbplats rullande bör du räkna med åtminstone 150 spänn/månad (för minsta alternativen) och uppåt. Kom ihåg: Man får vad man betalar för....

  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 08:44

b-one har fungerat bra...

Hej,

tänkte bara kort meddela att B-one fungerat bra som web-hotell får både privata hem sidor men även för små företag. Valde att använda unix/php/mysql-versionen då jag ville installera både bild-galleri och blog-system som krävde mysql och php. För den som hellre använder frontpage/ASP osv ska detta fungera bra (har testat frontpage men inte ASP).

Vad gäller support så funkar deras live-support bra. De finns ofta tillgängliga (men vanligen endast på engelska) och har hittills gjort ett hel ok intryck och de gågnger de direkt inte kunnat svara på min fråga (främst gällande olika installerade grafikbibliotek m.m. för PHP/Mysql) har de kunnat fråga någon och återkommit till support-chatten inom ett par minuter.

Den enda begränsning som jag har upplevt är egentligen att safemode för php är på. I övrit rullar de på bra.

Observera att jag inte lovar eller hävdar att B-one är bäst...utan bara att de fungerar bra och utvecklar sina tjänster kontinuerligt. Samtidigt så har de många användare i flera olika länder vilket gör att man kan anta att de kommer att finnas kvar ett tag och inte slå ihop butiken nästa vecka vilket kan vara tryggt.

just my 2c,

Gulan

Måste man inte ha pc för att fullt kunna ha glädje av B-one's wergränsnitt? Safari är ju som vanligt uteslutet och med Firefox funkar det till viss del.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-24 13:59

Har kollat runt lite till på t.ex ProInet och Wopsa.
Verkar som cPanel verkar vara standard för många webhotell.
Nån som vet hur den diggar Mac och Safari?

Ursprungligen av souljens:

Har kollat runt lite till på t.ex ProInet och Wopsa.
Verkar som cPanel verkar vara standard för många webhotell.
Nån som vet hur den diggar Mac och Safari?

Om det är samma cpanel som finns på Oderland.se så funkar den fint med mac och safari. Jag håller på vänja mig vid den och gillar den mer och mer. Dessutom finns det alternativa grafiska gränssnitt så man slipper den där gräsliga XP/fisherprice-looken om man nu skulle ha smak.

  • Medlem
  • 2005-11-24 15:28

Proinet funkar smaskens med mac, både Safari och Camino som jag kör

Ursprungligen av souljens:

Eftersom månadspriset ligger på under 50 sek, 1 sek för
billigaste alternativet, så undar man ju vad som är haken?

Det brukar oftast handla om begränsad support och att de trycker in väldigt många konton på samma burk. Det är lite "du får vad du betalar för", men har man inte så höga krav kan det gå bra ändå.

Ursprungligen av souljens:

Nån som har erfarenhet av något av följade webhotell?

B-One Webhosting http://www.b-one.net
Web10 http://www.web10.se
Cliché http://clichehosting.com/se/

B-One har diskuterats rätt mycket här, det finns hela trådar om det, en sökning ger dig snabbt svar (t.ex. Varning för B-one!). Cliché är också rätt diskuterat, Web10 inte lika mycket.

  • Medlem
  • 2005-11-25 13:36

I mitt fall, NEJ inte alls. Jättelågt pris men mycket bättre support än webhotellet jag kontrakterat åt företaget. Lika snabbt, inte fler avbrott osv... kan variera det där. Man kan inte generalisera hur mycket som helst. Jag pratar fortfaranade om Proinet.se

  • Oregistrerad
  • 2005-11-25 13:46

B-One: sist jag kollade kunde man inte ha .nu domäner hos dem...

Web10: erbjuder inte SSL & IMAP, annars tycker jag de fungerade bra när jag testade dem. (Inte många som faktiskt erbjuder detta, men det är ett krav flör mig. Vem vill ha sitt emailkonto/lösen sniffat vid första bästa publika accesspunkt?)

Cliche: Tog längre tid än 1 månad innan de upptäckte att jag ville vara kund. Hade hittat annan hosting så pass. Tog dem minst ett halvår att sluta skicka påminnelser om att jag måste betala innan kontot öppnades, trots att jag var på dem! Därefter har jag i minst 3 år år varit med på någon mailinglista som jag unsubscribat på varje gång (man blir automatisk tillagd igen om man är kund - vilket jag ju aldrig varit)... Senast fick jag tag i en person som lovade att se till att jag blev rensad från listan. Får se om några månader...

Jag rekommenderar starkt GeekISP, pålitligt, ligger dock i New York, har allt jag behövt och har bra personlig service. www.geekisp.com

/Asker

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-25 14:28

Som det ser ut nu så luter det åt ProInet eller Wopsa.
Har tesat Wopsas 10-dagars testkonto och allt funkar
fin fint inkl. cPanel. Lite seg överföring ibland. Servrarna
verkar ligga i USA. Det talar för ProInet som har sina
servers i Kista. Deras sidor laddas därmed mycket snabbare
vid min lilla test.

ProInet liksom Wopsa svarade väldigt snabbt på supportrelaterade
mail vilket är bra. Telefonsupporten verkar vara seriös hos ProInet.
Wopsas tfn-support är nedkopplad. Lite kasst. Däremot erbjuder
Wopsa telnet-inloggning vilket inte ProInet gör. Iofs inget problem
för t.ex script-ändringar. Bara ladda ner med FTP och ändra lokalt.
Även chmod förändringar för skript som kräver det kan ju göras
med t.ex Transmit.

Har börjat välja bort de hotell som erbjuder fri trafik eftersom det
mest verkar vara en marknadsföringsgrej. Trafiken är ju det som
kostar mest för leverantörerna.

Jaja, får forska vidare lite till...

  • Medlem
  • 2005-11-25 17:01

Ja akta dig för dem som erbjuder fri trafik, för som många andra sagt tidigare finns det en smärtgräns hos alla. Finns historier om folk som blivit avstängda för att de haft för "hög" trafik, trots den skall vara fri enligt kontraktet.

Själv har jag ganska mycket besök på min lilla privata sida och använder mailen så att familjemedlemmar mm kan få egen mail. Har inte hittills lyckats förbruka mer än 20 Mb av de 10 Gb per månad som jag har på mitt konto.

Skriver man ett mail till supporten får man svar inom en halvtimme, ibland snabbare, och detta är dygnet runt. Tror inte servrarna ligger i Kista utan i nånstans i norrland, men det ligger ett större webhotell bakom Proinet så det funkar fint.

Har haft avbrott vad jag vet en gång. Det var en fredag eller lördag kväll mellan halv nio och nio på kvällen.....annars inget. Tycker jag är acceptabelt. Driver ju inte någon kommersiell webaffär med hög beläggning;)

Ursprungligen av souljens:

Som det ser ut nu så luter det åt ProInet eller Wopsa.
Har tesat Wopsas 10-dagars testkonto och allt funkar
fin fint inkl. cPanel. Lite seg överföring ibland. Servrarna
verkar ligga i USA. Det talar för ProInet som har sina
servers i Kista. Deras sidor laddas därmed mycket snabbare
vid min lilla test.

ProInet liksom Wopsa svarade väldigt snabbt på supportrelaterade
mail vilket är bra. Telefonsupporten verkar vara seriös hos ProInet.
Wopsas tfn-support är nedkopplad. Lite kasst. Däremot erbjuder
Wopsa telnet-inloggning vilket inte ProInet gör. Iofs inget problem
för t.ex script-ändringar. Bara ladda ner med FTP och ändra lokalt.
Även chmod förändringar för skript som kräver det kan ju göras
med t.ex Transmit.

Har börjat välja bort de hotell som erbjuder fri trafik eftersom det
mest verkar vara en marknadsföringsgrej. Trafiken är ju det som
kostar mest för leverantörerna.

Jaja, får forska vidare lite till...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-25 19:31
Ursprungligen av Korsriddaren:

Tror inte servrarna ligger i Kista utan i nånstans i norrland, men det ligger ett större webhotell bakom Proinet så det funkar fint.

Mailade ProInet och frågade om detta. Deras webhotell finns i Östersund och Stockholm (Kista).
I Stockholm har de co-location hos Dependit.

Känns bättre med en svensk leverantör med servers i Sverige. Lättare att klaga om nått
skulle strula.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-11-27 11:54
Ursprungligen av asker:


Cliche: Tog längre tid än 1 månad innan de upptäckte att jag ville vara kund. Hade hittat annan hosting så pass. Tog dem minst ett halvår att sluta skicka påminnelser om att jag måste betala innan kontot öppnades, trots att jag var på dem! Därefter har jag i minst 3 år år varit med på någon mailinglista som jag unsubscribat på varje gång (man blir automatisk tillagd igen om man är kund - vilket jag ju aldrig varit)... Senast fick jag tag i en person som lovade att se till att jag blev rensad från listan. Får se om några månader...

/Asker

Jag har helt andra erfarenheter av Cliché. Jag har sedan något år tre små sajter där. Fungerar alldeles utmärkt. Inga avbrott eller andra problem. Kom igång snabbt. Billigt är det också. Jag känner inte heller igen det där med mailinglistan. Har inte fått ett enda mejl från cliché efter introduktionen med det obligatoriska "Välkommen till…" etc. Vore intressant att veta om det är Askers eller mina erfarenheter som är typiska för Cliché.

Oderland är oroväckande billiga men har alltid svarat snabbt och direkt på supportfrågor både på telefon och mail. Driftstörningarna har snarare varirt färre en de som jag, väldigt sällan, drabbades av på det betydligt dyrare Levonline som väl får anses som en av landets riktigt seriösa aktörer.

Ursprungligen av David Slättne:

Oderland är oroväckande billiga men har alltid svarat snabbt och direkt på supportfrågor både på telefon och mail. Driftstörningarna har snarare varirt färre en de som jag, väldigt sällan, drabbades av på det betydligt dyrare Levonline som väl får anses som en av landets riktigt seriösa aktörer.

Oderland är som sagt bra. Snabba, och svarar alltid snabbt på frågor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-25 17:29

om du inte är rädd för att köra utomlands så blir det ju rätt mycket billigare.
betalar knappt 10 dollar i månaden för 2gb / 30 gb på ultraseriösa mediatemple.net
går att få billigare än så, tex dreamhost.com som funnits så länge jag haft internet och har många goda omdömen

  • Medlem
  • 2005-11-26 01:30

Helt rätt my friend

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-26 02:36

Kan ju tipsa om hotellet jag använder, http://www.scorpiondata.com/ Ganska litet företag vad jag förstått, men väldigt bra service. Svarar snabbt på email. Nackdelen är väl deras egna kontrollpanel som inte är lika avancerad som andra. Vilket gör att många ärenden får gå via mail istället...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-26 11:14

jag håller inte med, för de pengart som du får konto på ett enmansföretag i sverige får du på ett riktigt stort o seriöst hotell i utlandet. mediatemple har t.ex. 24x7 telefonsupport

Jag har typ 5 domäner hos B-one. Det funkar fint. Mycket bra upptid och hyfsat snabb lina. Vi stötte på patrull när vi skulle installera ett CMS som byggerpå PHP. Man kan inte konfigurera PHP hur man vill hos B-one. Nu fanns det en workaround så vi fick det att funka ändå. I övrigt har de funkat klockrent.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-26 11:52

Jag kan rekommendera www.aleborg.se. Erbjuder både Linux- och Windows-servrar och har riktigt bra support.

Jag använder aleborg och terabyte just nu men söker efter annat.

Aleborg är för dyr per MB lagringsutrymme
Terabyte har krångligare admin-gränssnitt och slöare servrar.

Funderar på Oderland... Behöver 250-500 MB och vill helst inte betala mer än 500/år.

Ursprungligen av David Molarin:

Jag använder aleborg och terabyte just nu men söker efter annat.

Aleborg är för dyr per MB lagringsutrymme
Terabyte har krångligare admin-gränssnitt och slöare servrar.

Funderar på Oderland... Behöver 250-500 MB och vill helst inte betala mer än 500/år.

rekomenderar!

  • Medlem
  • 2005-11-26 16:59

Jag har Oderland och har haft en svacka på ett par dagar (!) för snart två år sedan. (Eller var det ett år...?) Bra i övrigt. Webbmailen är inte direkt lysande, men det gör mindre.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-11-27 14:29

B-one har konstigt uppsägningsförfarande

Jag har min privata sida på B-one. Alltid fått bra support. Enda tekniska nackdelen, som varit ganska allvarlig för min del, är att jag inte fåt konfigurera PHP som jag vill.
En stor nackdel är att uppsägningen av abonemanget msåte ske skriftligen, 3 månader i förväg.

Jag har Cliche och Oderland. Cliche är minimalistiskt, deras struntprat om "masor av lyx" är just struntprat. Du får utrymme på servern och i princip inget mer. Ingen Cpanel, inga förinstallerade scripts. Inte ens subdomäner. Funkar? Jodå. Supporten svarar men kan inte göra någonting som är värt namnet, utom att byta lösenord om det blivit knäckt (hur nu det gick till).

Oderland ger mindre diskutrymme för pengarna men betydligt mer i övrigt. Supporten är snabb och har känts hjälpsam. Hyfsat med förinstallerade scripts, två domäner på ett abonnemang plus subdomäner.

Så Cliche duger bra för att lägga upp en massa filer, medan Oderland är bättre på det mesta annat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-26 20:38
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Så Cliche duger bra för att lägga upp en massa filer, medan Oderland är bättre på det mesta annat.

Det står i Cliches avtal att man inte får använda deras webbhotell som filserver. Men detta kanske alla hotell säger?

Bevaka tråden