Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billig och bra extern hårrdisk

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den 80 GB stora hårddisken i iMacen börjar kännas som i lite minsta laget. Så istället för att köpa en intern och sitta med en obrukbar 80 GB hårddisk, har jag kommit fram till att en extern är den bästa lösningen.
Jag har kollat runt på lite olika sidor men inte kommit fram till något konkret. Därför undrar jag vad ni rekommenderar för externa diskar. Mina enda krav är att den ska vara billig, hyffsat tyst och ha en lagringskapacitet på minst 250 GB. 300 GB är att föredra.

Så vad rekommenderar ni 99macare?

Senast redigerat 2005-11-21 22:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-21 22:55

LaCie D2 Extreme drive. Den har FireWire 400, 800 och USB2 (dvs framtidssäker - Mac och PC), ser bra ut och funkar ypperligt fint. Låter knappt något alls.

250 GB går på runt 2300 kr (9,2 kr/GB)
300 GB går på runt 2800 kr (9,3 kr/GB)

Erik: Tackar för tipset. Ja det verkar onekligen vara en bra disk. Men finns det något steg under 2000-lappen? Eller är det ingen mening att köpa för billig disk? Med tanke på ljud osv?

Jag kom på att tänka på en annan sak. Var är skillnaden mellan att ha en extern HD med USB eller en med FireWire? Fördelar/Nackdelar?

Hittade den här disken http://se.pricerunner.com/computing/storage/harddrives/204146/prices
1295:- för 250 GB är väldigt billigt. Är enda nackdelen med USB att överföringshastigheten är lägre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-21 23:12

Macoteket har ju deras FireSmart FW400 på 250 GB för c:a 1800 kr. Billigare men okänt märke. I och med att du har en iMac kan du å andra sidan inte ta nytta av ex. FireWire 800 som återfinns på LaCie-disken.

Cupertino säljer deras Desktop Combo för 800 kr. Det är alltså ett FireWire 400/USB-2 Cassi. Lägg till en 250GB disk på det så är du uppe i c:a 2000 kr för 250GB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-21 23:14

USB-1 finns knappt längre på diskar, det är för slött (max c:a 1MB/s)

USB-2 finns och är billigare än FireWire men slöare (max c:a 15-20 MB/s)

FW400 finns och är lite dyrare än USB men avsevärt snabbare (max c:a 30-40 MB/s)

FW800 finns också och är en utveckling på FW400, inte direkt mycket dyrare (max c:a 70-80 MB/)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-12-31 02:22
Ursprungligen av Erik.dv:

USB-1 finns knappt längre på diskar, det är för slött (max c:a 1MB/s)

USB-2 finns och är billigare än FireWire men slöare (max c:a 15-20 MB/s)

FW400 finns och är lite dyrare än USB men avsevärt snabbare (max c:a 30-40 MB/s)

FW800 finns också och är en utveckling på FW400, inte direkt mycket dyrare (max c:a 70-80 MB/)

Humm, jag hade för mig att FW400 stod för 400 mb/s (Megabit/sekund)
och att usb 2 skulle vara på 480 mb/s alltså toretiskt snabbare, jag har dock ingen erfarenhet av vilken prestanda som väl brukar uppnås.

Tackar för föklaringen. USB disken är ju avsevärt mycket billigare. Vad är din egen personliga åsikt? Hade du köpt den billiga disken som jag länkade till eller hade du lagt ut mer pengar för en FireWire-disk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-21 23:34

Jag skulle satsa på FireWire. Men USB-2 funkar så länge du inte gör allt för krävande saker. Prisskillnaden har blivit större än sist jag kolla, damn!

Vad räknas som krävande saker? Hade bara tänkt ha filer på den som jag laddar ner (lagligt ). Duger USB-2 till det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-21 23:43

Har du typ filer, filmer (QuickTime, DivX osv), mp3:or så lär det funka fint.

Börjar du syssla med videoredigering (DV) så är du nog ute på lite djupare vatten.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-22 00:48

bra att veta: om du vill kunna använda den externa disken som startskiva, måste det vara firewire.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-22 01:33

Hej! En vidarefråga.

Min Lacie 250GB som börjar ha två år på nacken har börjat tjuta mer om fläkten. Ett illa visslande högresonant brus-ljud. Saken är den att den har transporterats ibland och det känns som att det är det som skadat den. Firewire800-sladden har gått sönder den. Nu kanske även 400-sladden (som följde med) eftersom det alltmer frekvent uppstår svårigheter att "hitta" Laciedisken. Den frustar och har sig och lever lite sitt eget liv. Detta gjorde den inte från början.

Ska poängtera att den inte åkit och farit särskilt mycket Den har varit ordentligt nerpackad i vadderad väska! Men frågan är: håller dessa hårddiskar ens för de lilla vibrationer en hårddisk utsätts för en dag i veckan upp och ner för trappan ut till bilen och iväg över några fartgupp?
Känns inte så.

Jag vet att det fanns hårddiskar som tålde betydligt mer stötar, då när jag köpte denna, men det var mycket dyrare för MYCKET mindre GB. Hur är det nu?

Är det någon som har tips på bra, dugliga, tåliga och mobila diskar på cirka 500 GB? Finns det?
Eller någon som haft samma problem med LAcie-diskar?

HÄLSAR
VÄNLIGT
ANDERS

Senast redigerat 2005-11-22 01:46

Firewire alla gånger. Tycker att det känns kvickare och stabilare när man drar över bamsiga filer. Dessutom drar FW mindre kraft från processorn jämfört med USB.

Satsa dessutom på FW800. Så fort du stöter på en G5 eller PB med FW800, och era filer vill ha en tätatät, kommer du aldrig att ångra dig.

Ursprungligen av Erlandsson:

Min Lacie 250GB som börjar ha två år på nacken har börjat tjuta mer om fläkten. Ett illa visslande högresonant brus-ljud. Saken är den att den har transporterats ibland och det känns som att det är det som skadat den. Firewire800-sladden har gått sönder den. Nu kanske även 400-sladden (som följde med) eftersom det alltmer frekvent uppstår svårigheter att "hitta" Laciedisken. Den frustar och har sig och lever lite sitt eget liv. Detta gjorde den inte från början.

Jag har skrivit det förr här på forumet: Har en d2 Extreme 250 GB (FW400/800 m fläkt, alltså inte den nästan ljudlösa nyare modellen) som åkt till och från jobbet i cykelkorg 2x40 min flera gånger i veckan i snart två år nu. Ja, den har legat i vadderad väska men ändå.

Vad gäller dålig kontakt: Byt sladd! FW-sladdar har en tendens att "åldras" (egentligen nötas ut när man böjer dem).

Vad gäller fläkten: Ibland har jag resonans från skalet - prova att klämma lite över ryggen på disken och se om det hjälper.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-22 07:12

Dustin har en LaCie Ds FW800 på 160 Gb för 1700. Jag har haft en sådan i några dagar och den verkar mycket bra.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-11-25 11:32

Kan rekomendera Iomega Silverline 250gb USB2 runt 1300kr betalade jag för min inkl frakten. Funkar hur fint som helst, är tyst och blir inte så varm vid hög belastning.

Ursprungligen av The_JJ:

Kan rekomendera Iomega Silverline 250gb USB2 runt 1300kr betalade jag för min inkl frakten. Funkar hur fint som helst, är tyst och blir inte så varm vid hög belastning.

Var köpte du den till det priset?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-11-25 11:58

Hos computercity - www.computercity.se , för 1359kr om man ska vara exakt,+ köpte med kreditkortet så man slapp nån avgift.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-19 18:47

Iomega

Ursprungligen av The_JJ:

Hos computercity - www.computercity.se , för 1359kr om man ska vara exakt,+ köpte med kreditkortet så man slapp nån avgift.

Jag köpte en för 1290kr på Computercity i GBG.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-12-19 18:50
Ursprungligen av cbmac:

Jag köpte en för 1290kr på Computercity i GBG.

lägg till frakten så

  • Medlem
  • 2005-11-25 13:25

Jag har en LaCie Porsche 250GB USB2. Kostar 1300 på inet data.

Har just lagt över alla musik-CD och tycker att hastigheten är helt ok. Har i och för sig inget att jämföra med, det beror väl också på hur man kommer använda den. Själv kommer jag inte byta ut datan utan bara läsa in den en gång och då blir ju hastigheten inte lika avgörande.

Vibrationerna mot bordet ger lite ljud, men om man lägger något inunder låter den inte mycket.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-12-19 21:19

Kan ju inflika att FireWire inte belastar processorn, vilket USB dessvärre gör. Så FireWire har fler fördelar än hastigheten.

Själv kör jag med en 250 Gb Maxtor via FireWire. Fungerar suveränt och är tyst, snygg (aluminium) och snabb. Minns dessvärre inte priset, men det var nog runt 2kkr.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-12-23 22:27

Hej!
En till här - som inte kan bestämma sig. På Macoteket finns en ganska billig extern med USB & FW(400) för 1396,- (ex moms), fläktlös och tyst enligt dem.
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46343&product_id=837674

Jo, om man vill bygga själv (jag kan inte) så går det att köpa bara lådan för 596,-+moms:
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=60023&product_id=786823

En enkel kalkyl visar att de, egentligen, säljer hårddisken för 800,-+moms. Kollar man på deras hemsida så finns det Hitachi och Samsung diskar för ungefär de pengarna.

Min slutsats är att de skruvar själva ihop denna "GigaSmart" externa hårddiskar och det verkar vara ett bra erbjudande.

Frågan är i fall att det sitter mycket bättre hårddiskar i Lacie, Maxtor eller iOmega. Det senaste har en som är menad till Mac Mini och som jag är lite svag för:
http://www.iomega-europe.com/eu/products.aspx?productId=MiniMax_160GB

Deras flaggskepp kostar en tusing mer:
http://www.iomega-europe.com/eu/products.aspx?productId=HD_300GB_USB_FW_Triple_Ext_HiSpeed

Maxtor?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310772&view=detailed
Den finns (enl. Pricerunner) billigare på Datorhandel.com men där står att samma model har FW400. De har kanske en tidigare modell som de säljer billigt nu?

På Apple Store:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91306/wo/it2uxW1bQRNA2ZARuud1rkrugoU/3.SLID?mco=16A25CCD&nplm=T8882

Tja, a true jungle out there, ain't it?

Jag funderar fortfarande. Julafton är imorgon och det kanske blir någon mellandagsrea på hårddiskar någonstans? Hm...

God Jul alla!

Senast redigerat 2005-12-23 22:40
  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-12-24 00:28

LaCie.. hmm.. Bra diskar, men deras nätagg lämnar mycket att önska vad pålitlighet. Ett par st har rasat för mig. :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-25 09:13

Jag undrar angående FW 800: Hur fort levererar själva hårddisken data? Riskerar inte själva hårddisken att bli flaskhalsen?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-25 11:25

Undrar också angående La Cie's D2 diskar, som jag förstår har två harddiskar i dem sammankopplade med RAID (0, tror jag).

(Har en sådan själv, som fungerar ypperligt och är av skulpturell skönhet)

Vad händer om den ena disken slutar fungera? Förlorar man allt? Altså, blir datan på den andra disken otillgänglig?

...oroar mig lite om detta ibland, då sannolikheten att en av två diskar går ner är aningen större än bara en disk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-03 11:56
Ursprungligen av Ylan:

Jag undrar angående FW 800: Hur fort levererar själva hårddisken data? Riskerar inte själva hårddisken att bli flaskhalsen?

Vänligen, Ylan

Citerar och bumpar mig själv.

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2006-02-25 18:15
Ursprungligen av filuren:

LaCie.. hmm.. Bra diskar, men deras nätagg lämnar mycket att önska vad pålitlighet. Ett par st har rasat för mig. :/

Vad händer när nätagget "rasar"? Får den helt plötsligt ingen ström alls?

Äsch, jag är bara i desperat jakt på vad min hårddisk drabbats av.. Den har efter en tids opålitlighet helt slutat mounta.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-03-27 14:09
Ursprungligen av jonny R:

Vad händer när nätagget "rasar"? Får den helt plötsligt ingen ström alls?

Äsch, jag är bara i desperat jakt på vad min hårddisk drabbats av.. Den har efter en tids opålitlighet helt slutat mounta.

Tydligen är det på det viset att nätagget ger två spänningar, en stark och en svag (oklart varför och vilka spänningar det handlar om). Om en av dessa lägger av så funkar inget.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-12-31 01:32

Slutfunderat för min del:
Iomega 250 GB Desktop USB/FireWire 400/800 Hard Drive

Beställd på Apple Store igår.
Gott Nytt!

Bevaka tråden