Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strulande CD/DVD i min G5:a

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har under sista tiden inte kunnat använda min interna CD/DVD-läsare i min G5:a
Har den första versionen av dubbla 2GHz PowerPC G5 som kom för två år sedan.
Kör 10.4.2.

Den reagerar när jag matar ut släden och stänger, men sedan gör den ingenting!
Kan inte läsa några skivor alls, eller bränna något.

Finns det några program som kan kolla statusen på läsaren/brännaren? Finns det några uppdateringar?

Informationen som står att läsa om den i systeminformationen:

PIONEER DVD-RW DVR-106D:

Revision av fast programvara: A606
Sammankoppling: ATAPI
Stöd för bränning: Ja (levererad/stöds av Apple)
Cache: 2000 K
Läser DVD: Ja
Skriver CD: -R, -RW
Skriver DVD: -R, -RW, +R, +RW
CD med buffertskydd: Ja
DVD med buffertskydd: Ja
Skrivstrategier: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw, DVD-DAO
Medier: Nej

Det konstiga är att den reagerar på DVD-skivor har jag märkt. Det är bara CD-delen som varken funkar att läsa eller bränna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-08 18:45

Har nästan samma problem med min DVR-106D.
Kan läsa DVD & CD-r, men inte CD-RW. Ytterst märkligt beteende.
Detta problem har uppstått ganska nyligen, men inte i någon direkt anslutning till systemuppdatering eller liknande.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 22:22

Ingen som har en idé om vad det kan vara.
Jag har nästan samma problem på två G5 1,8 Dual. Dom har helt plötsligt slutat att läsa dvd-skivor. Den ena fixar det ibland,den andra vägrar totalt. Inga uppdateringar är gjorda i samband med att problemet kom.
Det är 10.3.9 på bägge.

Tacksam för alla tips.

/C

106D Patch

Ni kan testa att "flasha" era 106:or med patchen på denna sida:

http://hem.sheab.net/~geefourman/

OBS! på egen risk (jag har dock flashat ett flertal utan problem)

Den gör 106 regfri

Ursprungligen av GeeFourMan:

OBS! på egen risk (jag har dock flashat ett flertal utan problem)

På egen risk???
Vad menas med det? Kan den göra hela datorn obrukbar, eller vad då? Vad är riskerna?

Ursprungligen av jakoby:

På egen risk???
Vad menas med det? Kan den göra hela datorn obrukbar, eller vad då? Vad är riskerna?

nej nej påverkar bara din 106:a...men den strular ju ändå så det är väl värt en chansning.

Jag flashade min Pioneer 117 till 108 Dual Layer...funkar klockrent!

Patchen är en regfri flash...den flashar firmware i 106:an...kan även fixa andra problem som t.ex svårigheter att läsa vissa märken av CD/DVD skivor

Ursprungligen av GeeFourMan:

nej nej påverkar bara din 106:a...men den strular ju ändå så det är väl värt en chansning.

Jag flashade min Pioneer 117 till 108 Dual Layer...funkar klockrent!

Patchen är en regfri flash...den flashar firmware i 106:an...kan även fixa andra problem som t.ex svårigheter att läsa vissa märken av CD/DVD skivor

Låter bra, ska nog testa....

Min kollega har någon månad gammal iMac G5 20". Han kan t ex bara läsa CD/DVD-skivor som har gul färg på undersidan... De blåa modellerna är helt oläsliga i hans burk.... Skivbrännarmodellen i hans burk heter Pioneer DVR-K04L. Finns det patch för den också?

Jag har ingen patch för den modellen...

jag hittade detta:

http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-41025.html

OBS! garantin på brännaren upphör att gälla om man patchar (så längen patchen inte kommer från Apple)

I vissa fall kan avläsningsproblem bero på trasslig laser. Pioneer brukar åtminstone i stationära DVD-spelare ha dubbla lasrar (en för CD, en för DVD) och om enheten kan läsa det ena men inte det andra KAN orsaken vara lasern.

Så det behöver alltså inte lösa sig p.g.a ny FW utan risken finns att enheten faktiskt lider av ett laserproblem. Om symptomen kvarstår är det säkrast att försöka få en ny enhet.

1
Bevaka tråden