Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stendöd Pismo

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-25 09:51

Jag skulle byta ut hårddisken i min Pismo. Sagt och gjort, skaffade en ESD-matta, handledsband och kopplade in till jordat uttag och började skruva. Enkel operation - trycker på startknappen - nada. Händer absolut ingenting, inte ens ett litet fläktljud. Provar att sätta in den gamla hårddisken igen med samma resultat. Zappar PRAM, tar ut backup-batteri, håller inne startknappen i en minut, kollar kablar, tror jag skruvat isär och ihop tio gånger nu men den visar fortfarande inga livstecken. Hur kan det bli så här?! Har någon några tips? *sörjer min avlidna Pismo*

Har också en Pismo som vägrar starta, men det är när batteriet är helt urladdat. Så kanske det räcker med att ladda batteriet en stund?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-25 10:22

Batteriet är fullt enligt lysdioderna. Och datorn ska väl gå att köra på bara nätström?

Det var ju trist. Jag brukar inte ens trassla med mattor och handledsband, jag bara jordar mig mot datorns jord, och jag har bytt hårddisk många gånger i både Pismo och annat. En enda gång har vi haft sönder en knädator, en kontakt på moderkortet brast, men just den knädatorn var ändå defekt.

Men en knädator innehåller många delar, små och klena delar som kan gå sönder, så det är inte konstigt. Snarare är det fantastiskt att det alls går att plocka isär och sätta ihop och den fortsätter fungera.

Jag skulle envisas, speciellt kolla att alla kontakter sitter i så att det inte är nåt som skakat loss, men kanske den behöver pusslas ihop med en annan Pismo för att rulla igen. Risken finns att den hastigt reducerades till reservdelsmaskin.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-25 12:28

Jag tror så är fallet tyvärr. Har i alla fall sålt av den del delar nu. Har kvar skärm, en ny 80GB-hårddisk och smådelar som inverterkort, modem osv. Tror jag lägger ut en annons på det här.

1
Bevaka tråden