Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverkskrivaren har slutat skriva ut

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2005-11-24 17:05

Hej alla!

Plötsligt går det inte längre att skriva ut från den ena macen i närverket. Jag har kollat alla
inställningar, att skrivaren delas ut osv. Det verkar som att skrivaren inte får kontakt med IP.
Kan brandväggen plötsligt fått fnatt, eller? Har startat om hela nätverket men inte heller det
hjälper. Den dator som skrivare är kopplad till går det att skriva ut via men inte den andra.

Någon som kan tipsa mig hur jag kan felsöka?

/Iréne

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-24 17:18

Kolla så att fildelningen är öppen på burken som är kopplad till skrivaren.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2005-11-24 19:56

Skrivardelningen är på. Använder Panther.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-24 20:16

Brandväggen kan väl inte ha med det att göra, man behöver väl ingen brandvägg i ett lokalt nätverk.
Testa om den här grejen kan vara till nytta:
http://versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21738

En korkad undran; datorn som är värd till skrivaren vilar väl inte?

Sorry... men...svårt att förstå vad du menar...
Går du via Rendezvous , Ethernet eller ...?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-24 23:39

Jag har ett liknande ställrage, en PB som kan skriva ut via en PM som i sin tur är kopplad till en USB-skrivare. PB:n går via Airport til en router som sedan i sin tur är ansluten till PM:en med sladd. Det fungerar klanderfritt. Fast om PM:en råkar sova så går det inte, då får man väcka den och då fungerar det.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2005-11-25 06:27

Nej, datorn med skrivaren vilar inte.

Använder Ethernet, om nu frågan var till mig.

Tack för tipset med Printer Setup Repair. Ska testa.

/Iréne

Har du kollat att AppleTalk är aktiverat?

("Blå äpplet" - "Systeminställningar" - "Nätverk" - Välj vid Visa: "Ethernet(inbyggt)" - Klicka knappen "AppleTalk"- Sätt en bock i rutan "Aktivera Appletalk")

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2005-11-25 10:21

Apple Talk är aktiverat på båda datorerna.

Har kört Printer Setup Repair på båda datorerna utan den hitttade några fel eller fick utskriften att fungera. Slängde drivrutirna på den Mac som inte är kopplad till skrivaren, installerade dem på nytt men nu går det inte att lägga till någon skrivare alls.

Vad jag minns så dök tidigare den utdelade skrivaren upp utan problem...

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2005-11-29 19:43

Det visade sig att det trots allt att felet låg i brandväggen. Knäppte av och på den och då fungerar det att skriva ut igen. Har ingen aning om vad som var det egentliga felet men har lärt mig att datorer ibland är allt annat än rationella.

/Iréne

1
Bevaka tråden