Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fixa internetanslutning här?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-20 23:05

En iBook-användare med 700 MHz 14", (ej AP/BT) har svårt att hitta alternativ att koppla upp sig till Internet.
Det inbyggda modemet verkar kasst, det bara klickar till, ringer inte upp, kan ibland ringa några toner. Prövat med reset PMU, bytt telekabel, jack, plugg, nätverkskonfiguration, modemdrivrutin, användarkonto. (Modemet blev så efter ett åskväder…). Jag har svårt med alternativen här och skulle behöva nåt tips. Som jag ser det:

ALTERNATIV MED BREDBAND:
• Telia kan inte leverera ADSL till telestationen. Ingen utbyggnad planerad.
• Bor i fristående hus; ComHem-alternativet kan avskrivas.
• Mobilt Bredband finns på orten men datorn saknar PC Cardplats. (MB går bara via PC Card tror jag)
– Elller finns det externa PC-Cardläsare att köpa????

ALTERNATIV MED EXTERNT MODEM:
1. Zoom USB-modem 56K V90 för MacOS har jag hittat för 869 kr (MacForum). Rätt så dyrt.
2. Vikings USB Externt 56K modem, 200 spänn drygt. På deras hemsida finns bara drivers till Mac OS 9. – Betyder det att modemet inte kan köras i Mac OS X?

Vad kan bästa lösningen vara? Om USB-modem är det bästa är jag naturligtvis intresserad av ett billigt begagnat som funkar i OS X.

flytta.

Ursprungligen av Pär Johansson:

• Mobilt Bredband finns på orten men datorn saknar PC Cardplats. (MB går bara via PC Card tror jag)
– Elller finns det externa PC-Cardläsare att köpa????

Vad är "Mobilt Bredband" mer exakt? Är det "vanligt" trådlöst kan det eventuellt finnas någon annan typ av mottagare man kan använda - kontrollera med tjänsteleverantören. I annat fall finns det USB-PCMCIA-läsare.

Ett annat alternativ kan kanske vara att byta till eller skaffa ett 3G-abonnemang. Där har man lite högre hastigheter än med ett vanligt telefonmodem, och det finns abonnemangsformer där det inte är farligt dyrt dessutom.

/Joakim

USB-Pccard-adaptrar har jag också sett, men frågan är hur bra de funkar. Tänker man på att pccard är rätt så lågnivå och usb är lite högre så krockar det...

Men "mobilt bredband" låter som ett wlan tycker jag. Vi har det där jag bor, och då går det ju att ansluta med vilket wlankort som helst. Usb-varianter finns från 300 kr.

Det finns också bt-adaptrar från ungefär 250 kr om man vill köra via nån mobil.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-23 22:55

Adaptrar förbinder PCCard med USB

Tjänsten Mobilt Bredband kan vara en kombination av wlan och 3G. Har man trådlöst i datorn behöver man bara ha 3G-funktion på kortet, i annat fall får man ha både trådlös och 3G-funktion på kortet. Två olika kort att välja mellan alltså.

I Telias fall köper man den ena typen av kort och tecknar två dataabonnemang, Telia Connect för trafik via 3G / gsm samt Telia HomeRun för trafik via WLAN.

Ur deras info: "Finns WLAN där du befinner dig väljer Telia Connect att koppla upp sig mot det. Då surfar du med bredbandsfart via Telia HomeRun – upp till 11 Mbit/s på utvalda platser som flygplatser, hotell, caféer och vägkrogar. Med Telia Connect surfar du via 3G och får då upp till 384 kbit/s i överföringshastighet. … Finns inte 3G-täckning övergår du till att surfa i gsm-nätet."

Tillbaka till min ursprungsfråga ifall det gick att använda på en bärbar dator utan PC Cardplats. Svar: Ja, det verkar så. Har nu hittat ett sätt att koppla ihop ett dylikt PC Card med en iBook utan PC Cardplats, åtminstone i teorin (…). Först en kortläsare till datorns USB-port, i den sätter man "Compact Flash to PCMCIA Adapter Converter" (zebramedia.com) och ytterst 3G-kortet.

För stor osäkerhetsfaktor för att göra iordning en sådan abbrovinsch åt någon annan än mig själv, dock, så jag är fortfarande intresserad av att köpa ett begagnat USB-modem, fungerande i OS X. Alternativt vill jag ha ett fungerande modem från en avliden/slaktad iBook 700 MHz el liknande.

Ursprungligen av Pär Johansson:

Tjänsten Mobilt Bredband kan vara en kombination av wlan och 3G. Har man trådlöst i datorn behöver man bara ha 3G-funktion på kortet, i annat fall får man ha både trådlös och 3G-funktion på kortet. Två olika kort att välja mellan alltså.

I Telias fall köper man den ena typen av kort och tecknar två dataabonnemang, Telia Connect för trafik via 3G / gsm samt Telia HomeRun för trafik via WLAN.

Ur deras info: "Finns WLAN där du befinner dig väljer Telia Connect att koppla upp sig mot det. Då surfar du med bredbandsfart via Telia HomeRun – upp till 11 Mbit/s på utvalda platser som flygplatser, hotell, caféer och vägkrogar. Med Telia Connect surfar du via 3G och får då upp till 384 kbit/s i överföringshastighet. … Finns inte 3G-täckning övergår du till att surfa i gsm-nätet."

Tillbaka till min ursprungsfråga ifall det gick att använda på en bärbar dator utan PC Cardplats. Svar: Ja, det verkar så. Har nu hittat ett sätt att koppla ihop ett dylikt PC Card med en iBook utan PC Cardplats, åtminstone i teorin (…). Först en kortläsare till datorns USB-port, i den sätter man "Compact Flash to PCMCIA Adapter Converter" (zebramedia.com) och ytterst 3G-kortet.

För stor osäkerhetsfaktor för att göra iordning en sådan abbrovinsch åt någon annan än mig själv, dock, så jag är fortfarande intresserad av att köpa ett begagnat USB-modem, fungerande i OS X. Alternativt vill jag ha ett fungerande modem från en avliden/slaktad iBook 700 MHz el liknande.

Usb>compact flash funkar inte till annat än minneskort vad jag vet, annars så hade det varit en helt ok lösning!

Om inte det interna modemet fungerar kanske det här är den enklaste lösningen:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLearnMore=MA034

Ursprungligen av johan_tanying:

Om inte det interna modemet fungerar kanske det här är den enklaste lösningen:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLearnMore=MA034

Varför står det "Systemkrav: Macintosh-dator med inbyggt modem"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-24 17:08
Ursprungligen av Nilsanders:

Varför står det "Systemkrav: Macintosh-dator med inbyggt modem"?

Ha ha...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-23 23:08

Man kan ju faktiskt använda sin parabol för internet. Om ditt fristående hus nu har en sån.
Kolla in t.ex http://www.swepet.com/canaldigital eller http://www.canaldigital.se
http://www.basiqnetworks.se/ samt http://www.skyport.se/

Iofs ganska dyrt men helt klart ett alternativ.

Nedladdning sker via satellitmodemet medan uppladdning sker via analogt modem.
Om jag förstått allt rätt så är satellit och analogt modem inbyggda i samma externa burk.

Mvh/Jens

Senast redigerat 2005-11-23 23:22

Ett 56K modem kommer med största sannolikhet att funka i OSX - oavsett vad det är för märke idag. Det finns ett gäng drivrutiner i systemet som man kan ställa in.
Annars skulle jag föreslå någon form av riktantenn.

1
Bevaka tråden