Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AP X-press bara blinkar gult, grr!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har i ett par kvällar försökt sätta upp min AP Express men ingen lycka än.
Jag HAR uppkoppling på nätet med kabeln direkt in i PBn.
Jag HAR full signal mellan APn och PBn.
Efter varje genomförd installation säger den Grattis, du har nu AP network, Internet etc bla bla bla, men APn står bara och blinkar gult.
Jag har nollställt APn flera gånger; en sekund, 10 sekunder och intryckt vid uppstart.
Jag har upprättat nya nätverk, konfigurationer ja all jag kan komma på, men inget hjälper; bara gult blink.

Jag blir galen, det var det mest o-mackiga någonsin. Snälla, sig att det bara är en liten xxx som du skall xxx, typ.

Tack på förhand och håller tummarna.

/ kalle.

  • Medlem
  • 2005-11-24 13:54

Vad har du för internetleverantör?

Pröva att dra ur kabelmodemet i en halvtimme och sedan koppla in det. Airporten ska startas om innan kabelmodemet sätts igång. Detta för att vissa leverantörer "låser" till den första apparaten. Därför funkar det med PBn. Att låta kabelmodemet vara avstängt gör att den verkligen kollar upp alla inställninga och inte sparar "i minnet".

Men AP är verkligen inte den mest intuitiva.

Tack för den!
Det står man skall stänga av modemet "ett par minuter", vilket jag provat.
Skall prova med min 30 min när jag kommer hem från jobbet. Hoppas hoppas.
(Jag har UPC och ett THOMSON modem)

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-11-24 14:53

Vet att Expressen kan må bra av en GRUNDLIG omstart när den dummar sig.
Läs manualen om hur du gör exakr. Har för mig att man ska koppla från nätsladden, trycka in en liten knapp med ett gem, penna eller liknande och därefter koppla in strömsladden igen.
Det räddade mig en gång i alla fall.

/Bauer

Jag läste i manualen om denna "grundliga omstart" men var orolig att radera något av det UPC-killarna lagt in.
Det behöver jag alltså inte vara?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-11-24 15:11

Vet inte vad de har lagt in men allt kan ställas in på ett enkelt sätt igen med Airport Inställningsassistent.

/Bauer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-24 15:21
Ursprungligen av Kalle Borch:

Jag läste i manualen om denna "grundliga omstart" men var orolig att radera något av det UPC-killarna lagt in.
Det behöver jag alltså inte vara?

Vad skulle de ha lagt in i din AE? Du resettar inte modemet bara för att du resettar din AE.

Förlåt, läste lite snabbt och uppfattade det som att det gällde modemet.
APn har jag, som det står ovan, startat om på ALLA sätt.
Sedan stod det (i AP manualen tror jag) att det kunde hjälpa att starta om modemet för att få bort gult blink. Hade vidare läst i modemmanualen att den kunde lämnas strämlös i ett par minuter, som jag nu skall förlänga till en halvtimme OCH att den kunde rånollställas på baksidan med ett gem.

Kan jag då gem-nollställa modemet utan att tappa UPC-inställningarna?

Har efter hemkomst och middag åter slitit med APn, och i mitt hår.
Har nollställt på alla vis (allt utom factory-reset på modemet) och i alla kombinationer; den före den, den med och utan den andra inkopplad osv osv.
Har även tittat lite på AirPort Adim Utility men är rädd för att ändra ngt då alla dessa bokstavskombinationer är ren kinesiska för mig.

Som sagt; efter miljonte genomgången AirPort Setup Assistant säger den alltid Grattis, allt är frid och fröjd, du har network och internet genom luften osv osv, men den gula lampan bara blinkar och blinkar.
Finns det något annat som skulle kunna göras, förutom dessa fruktlösa nollställningar?

Det har varit UPC-män i lägenheten och installerat det hela på min PB (internet alltså), men detta var innan jag fick min AP. Kan de ha gjort en inställning som nu skall ändras då det nu skall gå via luften?

(Amber låter ju flott men just nu känns det mer som ett pissgult blink och jag har mest lust att slänga s****n i väggen och köpa en lång sladd i stället. Att man skall ha 5 år på Chalmers för att installera ngt med ett äpple på trodde jag inte. )

/ kalle.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-24 23:34

Kika i dina internetinställningar på macen hur UPC-gubbarna har ställt in det hela. Ställ sedan in likadant i din AP under internetinställningar.

Förlåt en novis men jag har bott i Tjeckien i snart 10 år och internet är ganska nytt här och en hem-uppkoppling är för mig helt nytt.

Snälla, vilka, bokstavligen, två inställningar mener du? Vad heter de ordagrant, helst på engelska? (Jag har nämligen mitt OS på engelska, för kärringenns skull)
Tack för tålamodet, men detta är något jag tyvärr måste ha förklarat som till ett barn!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-25 10:28

Funderar på om det kan vara något fle på Expressen. Jag har också en. Den har funkat hur fint som helst tidigare, men nu vill den inte vara med alls längre.
Dyker upp i AirPort admin då och då. Går att administrera via kabel men utan kabel blir den lynnig igen. Dyker aldrig upp i iTunes. Har reset:at på ALLA sätt.

Kör Bredbandsbolaget (lokalt nät i huset), AirPort Extreme, PB 15" med 10.4.3.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-25 20:47
Ursprungligen av Kalle Borch:

Förlåt en novis men jag har bott i Tjeckien i snart 10 år och internet är ganska nytt här och en hem-uppkoppling är för mig helt nytt.

Snälla, vilka, bokstavligen, två inställningar mener du? Vad heter de ordagrant, helst på engelska? (Jag har nämligen mitt OS på engelska, för kärringenns skull)
Tack för tålamodet, men detta är något jag tyvärr måste ha förklarat som till ett barn!

På macen: Systeminställningar -> Nätverk -> Ehternet (inbyggd)
Kolla hur det ser ut här.

I airport administratörsverktyg -> fliken internet
Ställ in likadant som på macen.

Dra sedan ur modemet, låt det vara frånkopplat någon timme. Koppla i AP i modemet och koppla in modemet. Då borde gröna lampan tändas.

1000 hjärtligt!!
Skall gå å sova nu, försöker det första jag gör imorgon. Hoppas igen...

/ kalle.

1
Bevaka tråden