Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook klar inte av viloläge utan batterikapacitet

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-13 22:43

Hej!

Min dryga året gammal iBook dör i sömnen om batteriet är urladdat. Tidigare har den gått i vänteläge men nu, vetefan vad den håller på med. Batteriet har ju en knapp som vid tryck visar hur stark laddning som finns kvar. Nu är den stendöd, inte ett tecken.

Börja batteriet bli gammalt eller vad är det frågan om?

Ju äldre batteriet blir, ju sämre blir kapaciteten. Men det kan också bero på att batteriet inte riktigt är synkroniserat med vad datorn tror om batteriet. En rekonditionerng kan ibland fixa det och få fart på ett gammalt batteri. Ladda först upp batteriet helt så att lampan slår om till grönt. Kör slut på batteriet så att datorn själv lägger sig i viloläge eller stänger av sig. Ladda upp datorn helt igen, gärna ett par timmar extra efter att laman blivit grön. Då ska kretsarna vara synkroniserade med batteriet och det går troligen bättre.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-13 23:45

Ok, låter bra! Ska testa.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-17 22:52

Tyvärr funkade det inte. Har laddat upp datorn och laddat ur minst 5 gånger. Den dör fortfarande efter laddning. Vad kan vara fel!?

Kör du Tiger? Har noterat flera underligheter med batteriet på två iBooks sen det installerades...

Dör den i sömnen? Alltså när den är i vänteläge?

Den drar ju ström även då, jag har "råkat ut för" att ibooken har dött när jag inte har varit snabb nog med att sätta i laddaren.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-19 15:09

jag hade samma problem med en 2-3 månader gammal ibook. den laddade ur en massa när den var i viloläge, annars funkade batteriet bra. lämnade in den och fick batteriet utbytt, nu funkar det bra. batterierna kan tydligen fela, det kan bli kortslutning någonstans.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-20 12:06

Ja har tiger.

Ursprungligen av Jello:

jag hade samma problem med en 2-3 månader gammal ibook. den laddade ur en massa när den var i viloläge, annars funkade batteriet bra. lämnade in den och fick batteriet utbytt, nu funkar det bra. batterierna kan tydligen fela, det kan bli kortslutning någonstans.

ok. Är det något man kan byta ut gratis?
Typiskt att det ska krånga en vecka innan man ska sälja den...

Gälle Apples utbytesprogram för batterier din ibook? https://depot.info.apple.com/batteryexchange/index.html

  • Oregistrerad
  • 2005-11-22 21:16
Ursprungligen av johan_tanying:

Gälle Apples utbytesprogram för batterier din ibook? https://depot.info.apple.com/batteryexchange/index.html

Nej. Det är en annan serie jag har, tyvärr får jag väl säga.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-11-20 14:33

Har jag förstått det här rätt eller handlar denna diskussion om att iBooken dör i sömnen om den inte får batterikapacitet? Det är väl självklart att den dör utan något batteri som drar ström? Var annars ifrån skulle den få ström ifrån, alltså att den kunde vara kvar i sitt viloläge? Min iBook "dör" ju om den inte får någon ström från batteriet och då måste man ladda upp batteriet igen.. Jag förstår inte själva problemet?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-22 21:20
Ursprungligen av dayweed:

Har jag förstått det här rätt eller handlar denna diskussion om att iBooken dör i sömnen om den inte får batterikapacitet? Det är väl självklart att den dör utan något batteri som drar ström? Var annars ifrån skulle den få ström ifrån, alltså att den kunde vara kvar i sitt viloläge? Min iBook "dör" ju om den inte får någon ström från batteriet och då måste man ladda upp batteriet igen.. Jag förstår inte själva problemet?

Problemet är att när batteriet börjar bli urladdat så ska datorn gå i viloläge. Den ska ju spara lite kräm i batteriet för att kunna hålla datorn i viloläge ett tag, men det gör inte min. Först får jag upp texten att batteriet går på "reservkraft" och det är 10 minuter kvar. Sen går det kanske två minuter och batteriet är helt urladdat och kan inte längre försätta datorn i vila, allt man hållt på med går förlorat. Ganska irriterande.

Ursprungligen av KoTTeN:

Problemet är att när batteriet börjar bli urladdat så ska datorn gå i viloläge. Den ska ju spara lite kräm i batteriet för att kunna hålla datorn i viloläge ett tag, men det gör inte min. Först får jag upp texten att batteriet går på "reservkraft" och det är 10 minuter kvar. Sen går det kanske två minuter och batteriet är helt urladdat och kan inte längre försätta datorn i vila, allt man hållt på med går förlorat. Ganska irriterande.

Meningen är att man ska börja ladda batteriet eller stänga av datorn när reservkraftsvarningen kommer.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 01:30
Ursprungligen av Simon Templar:

Meningen är att man ska börja ladda batteriet eller stänga av datorn när reservkraftsvarningen kommer.

Men det har ju alltid fungerat förut.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-12-05 03:53

OffTopif:

Min iBook 12" 800 gav mig precis "dator går på reservbat..."-varningen. Ok tänkte jag och stängde ner ett par fönster för att kunna gå och lägga mig. Men attsingens vad lurig den var. Efter att jag stängt ner firefox så ser jag att det är 40% laddning/56 minuter kvar av batteriet. Nån som vet vad det kan komma sig från?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-05 07:30
Ursprungligen av ocap:

OffTopif:

Min iBook 12" 800 gav mig precis "dator går på reservbat..."-varningen. Ok tänkte jag och stängde ner ett par fönster för att kunna gå och lägga mig. Men attsingens vad lurig den var. Efter att jag stängt ner firefox så ser jag att det är 40% laddning/56 minuter kvar av batteriet. Nån som vet vad det kan komma sig från?

Antagligen dålig kalibrering av batteriet. Se inlägg #2 i denna tråd. Eller så var det bara en tillfällig felberäkning

1
Bevaka tråden