Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min ibook, har den kraschat?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-11-23 17:43

Hej!

Min ibook som är ca 2 år (G4: 933 mzh, 640MB) har idag uppträtt väldigt knepigt.

Jag upplevde som den varit seg och att "regnbågssnurrande"-hjulet varit uppe och visats sig lite väl mycket och länge. Och så gick jag ner och såg på film, när jag kom tillbaka rullade regnbågshjulet fortfarande och stog massa galen text på skärmen (rakt över skrivbordet och de öppna rutorna).

Blev skraj, så höll in POWER och startade om. De tog en stund för datorn att komma igång, men sedan funka den utan större problem. Kanske uppplevde den lite seg som tidigare.

Och så nu, öppnade jag photoshop och samtidigt la över lite bilder från min kortläsare (tunga, RAW-format.) då började den sega och vägrade starta photoshop och sedan låste sig bilden och massa text kom upp igen.

Jag läste inte så noga, men står typ något med med CPU. Jag stängde av datorn och startade den igen, men nu verkar de inte som den vill starta. Den ligger i start moden med hjälpte å rullande hjulet i typ 5 minuter...

VIRUS?!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-23 17:50

Det är nog inte virus.

Har du installerat nytt minne i den?

du har fått en kernelpanic

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-11-23 20:07
Ursprungligen av Kellogs:

du har fått en kernelpanic

Jaha, och vad är det och hur löser man det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-23 20:38

Pröva att söka lite på forumet, det finns en hel del trådar om orsaker och till viss del lösningar till kernel panics

/thomas

Du kan ev. starta på flera sätt. Jag tror att det är så här:
– Med MacOsx-cdn
– Genom att hålla nere shift-tangenten.
– Genom att hålla nere s-knappen.

Du kan zappa p-ramet genom att hålla nere Äppletangenten + Alt under uppstart.

Om du får igång den bör du reparera permissionerna och köra en hårddiskkontroll. Detta hittar du i Skivkontroll i Verktygsprogram i Program på hårddisken. Finns även på Macosx-cdn och måste vara från en anna skiva om du måste reparera hdn. Kolla går dock.

Det finns nog fler grjor man kan göra om inte detta fungerar.

Lycka till!

  • Medlem
  • 2005-11-23 21:28

Kolla i loggarna, och skriv av texten som dyker upp om den får panik igen. Kan framstå som grekiska, men ofta kan man få ett hum om vad det är som gått snett.

Kolla ditt serienummer och läs här: http://www.apple.com/support/ibook/faq/

Min pappas iBook, tre år gammal, bröt ihop nyss. Det började med Kernel Panic, men blev värre och värre. Till slut fungerade ingenting. Det var logikkortet som behövde bytas ut, men det gick på förlängda garantin.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-11-24 06:31

Jag körde hårdvaru test skivan och enligt den var inget hårdvaru paj. Kan man lita på den?

En del utav texten handlar om IP och MAC-adressen. Står att att de är 0.0.0.0.0

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-12-01 17:12

Jag tog bort tagnetbordet och kollade serienumret och de passande inte in bland de som varit paj..

När jag tittade under så såg jag även att Airport-korttet så ut att sitta väldigt konstigt. De stack liksom uppåt i bakkant. Satt inte fast emot den järnklämman bakom. Så tryckte ner de så de hölls fast av järnklämman. De hjälpte dock inte...

Som sagt så hittade inte hårdvaru testet något fel sist. Men jag kör de nu en gång till så får vi se...

Är det ända att göra att gå till serviceställe och låta dem fixa kalaset?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-12-01 17:20

Nu vill den inte ens dra igång hårdvaru testet. Verkar som den fastnat vid "Läser in..." med pixelikonen.

Jag försökte skruva loss de där små skruvarna för att komma ner till minnesplatserna men de verkar sitta som berget!

Ja vi Ibookägare är ett hårt prövat släkte!:)
Och Apple dom bara räknar pengar!

Ursprungligen av sventa46:

Ja vi Ibookägare är ett hårt prövat släkte!:)
Och Apple dom bara räknar pengar!

Är vi verkligen så hårt utsatta? Har en 1,5 år gammal iBook G4 inköpt i USA förra sommaren. Jag har inte haft mycket problem med den. De få gånger jag haft problem har det berott på handhavarfel och det har man ju fått hjälp med här. Jag kanske ska tillägga att jag har kört den i standardutförande (256 MB RAM) hela tiden. Nu är jag inte student längre så nu blir det uppgradering...

Kort och gott... jag upplever iBook:en som en dator av hög kvalité med god driftsäkerhet.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-12-31 15:57

Min ibook får spendera Nyårshelgen på SOS Data. Det var hårddisken som var paj, men av en hiskilig tur så gick det på någon slags förlängd garanti så behöver bara betala för backupen.

Måste säga att Niklas på SOS Data är mycket servicemind! Detta är andra kontakten jag har med han och SOS Data, första gången var det ibooken som råkade få en dusch.

1
Bevaka tråden