Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NVIDIA återtar tronen med Geforce FX

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

NVIDIA, företaget bakom den världsledande Geforce-grafikprocessorn, väntas idag lansera det senaste fartmonstret i serien, Geforce FX (tidigare känt som NV30).

Prestandan väntas i vanlig väg slå dagens grafikkort med hästlängder, inkluderat ATis senaste Radeon 9700. Rykten menar på 25-50% snabbare generellt sett.

Mike Hara, IR-chef på NVIDIA, berättar mer om deras planer för Geforce FX-chippet:

”The new GeForce FX chips will bring to home video games the same level of animation in today´s Hollywood movies...".

Citatet fanns att läsa i ett dokument som smet ut något i förväg på företagets hemsida för samarbetspartners. Dokumentet är nu borttaget, men väntas dyka upp igen under dagen.

Grafikkort baserade på Geforce FX beräknas att finnas i handeln kring februari och kosta ca $360, eller 3300 kr.

Geforce FX väntas också gå hand i hand med den alltmer vanliga agp 8x-standarden, för maximal prestanda. Om kortet kommer till Mac-plattformen är okänt men väldigt troligt.

Här hittar du NVIDIA på webben.

[ 19 November 2002, 01:01: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Och när kommer ATI´s revansch? Om ett halvår? En jäkla cirkus är vad det är.

"Ha-haa, nu är VI snabbast!"

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-19 08:58

Det är lite trist att cirkusen bara leder till nya monsterkort, och inte frambringar några snabba och billiga konsumentkort.

Allt som är bättre en ett 32 MB GF2MX är gott nog åt mig. Om man får monsterkortet från helvetet för 3300:- så borde man ju kunna få ett hyggligt kort för under 1000-lappen.

Bra att det kommer något grafikkort till Macen. Idag är allt bara ett stort dåligt skämt.

Geforce 4Ti - 5000 kr
Radeon 8500 - 3200 kr

Och det är de enda grafikkort som existerar att köpa till Macen.

Radeon 9000 PRO har funnits i flera månader som OEM, men släpps inte för försäljning. Kan någon väcka mig från den här mardrömmen?

För peze kostar korten:

Geforce 4Ti - 2000 kr
Radeon 8500 - 2600 kr
Radeon 9000 PRO- 1200

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-19 12:02

Håller med William. Man vill nästan gråta.

Kolla in www.nvidia.com för lite demos och annan nyttig information om Geforce FX.

125 miljoner transistorer, 1GHz DDR2 RAM, nära 500MHz i "GPU Core Clock speed" (ATi Radeon 9700 springer på 325MHz). Upp till 3 gånger så många fps än de kort Geforce FX ersätter. Allt enligt NVIDIA själva.

Här finns en bild, lägg märke till att kortet går ut över PCI-platsen!

[ 19 November 2002, 13:59: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Frågor dyker upp i huvet på mig är om hur resten utav datorn gillar kortet.
Kan macen ta till vara på all fart?
Vilka specifikationer krävs för att använda kortet?

[ 19 November 2002, 13:49: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

Ja och nej. En ny pc, med agp 8x, kommer kunna ta vara på allt grafikkortet kan prestera. Däremot skulle en Mac i dagens "skick" inte fixa det.

Däremot så skulle du inte behöva oroa dig för att det inte är grafikkortet som inte hänger med... Klen tröst, jag vet.

Med andra ord: Geforce FX är gjord för PC.

Okej, då behöver jag inte spara in på pengar för att kunna köpa ett nytt kort. Alltid något bra i vad som verkar vara bara dåligt.

  • Medlem
  • 2002-11-19 15:32

Kej. Lite insiktsfattig. Är jag väl.
Kan inte PC-grafikkort fås att fungera i macen? Alls?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-19 17:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lufra:
Kej. Lite insiktsfattig. Är jag väl.
Kan inte PC-grafikkort fås att fungera i macen? Alls?

En del PC kort kan flashas om för att fungera till macen. Dock inte alla. Om du är intresserad så kan du söka på något i stil med "flasha" eller "grafikkort" här på forumet, det finns ett par diskussioner om hur man gör och hur man inte ska göra...

För att det ska fungera behövs det ny mjukvara i ROMen, och då måste du ju ha mjukvara som är kompatibelt med kortet. Och det finns ju inte sådan för alla kort, och oftast inte till de nyaste.

Men som tidigare talare hoppas jag på att detta förändras och att vi också kan få köra pc-kort i våra macar snart...

/arvid

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Kolla in www.nvidia.com för lite demos och annan nyttig information om Geforce FX.

125 miljoner transistorer, 1GHz DDR2 RAM, nära 500MHz i "GPU Core Clock speed" (ATi Radeon 9700 springer på 325MHz). Upp till 3 gånger så många fps än de kort Geforce FX ersätter. Allt enligt NVIDIA själva.

Här finns en bild, lägg märke till att kortet går ut över PCI-platsen!

Jag tror knappast att kylanordningen är standard...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Det är lite trist att cirkusen bara leder till nya monsterkort, och inte frambringar några snabba och billiga konsumentkort.

Allt som är bättre en ett 32 MB GF2MX är gott nog åt mig. Om man får monsterkortet från helvetet för 3300:- så borde man ju kunna få ett hyggligt kort för under 1000-lappen.

Du kan få ett hyggligt kort till ett bra pris.
geforce 4 ti4200 från microstar kostar ca 1250:- in för en återförsäljare. eller ett geforce4 mx440
för 900:- . Dock bara till PC

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-19 17:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: D Damlin:
Du kan få ett hyggligt kort till ett bra pris.
geforce 4 ti4200 från microstar kostar ca 1250:- in för en återförsäljare. eller ett geforce4 mx440
för 900:- . Dock bara till PC

Jaha? Och det spelar hur stor roll vad ett kort för PC kostar för en ÅF?
Jag vill ha billiga kort till Mac-konsumenter.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: D Damlin:
Jag tror knappast att kylanordningen är standard...

Det är den faktiskt, tro´t eller ej. Kollade igenom hela nVidias presskonferens via streamad media och kortet ser ut exakt sådär. Jag tycker bara det är dumt, behöver det så mycket kylning är det någon som gjort något fel från början. De är väl rädda för att ATI ska köra ifrån dem och höjer klockfrekvensen så mycket att kortet formligen brinner upp utan en massiv fläkt.

Jag märker att Jon är väldigt positiv till de nya GeForce FX korten. Det är han faktiskt ganska ensam om, nästan samtliga åsikter jag hört från både privatanvändare och tunga hårdvarusiter har varit negativa. Skälen är flera, kortet kommer sent säger många (det har jag svårt att förstå mig på dock), och skillnaden mot ATI´s Radeon 9700 är inte särskilt stor. GeForce FX kommer dessutom kosta en hel del mer, bullra mer, och ta större plats i datorn. Helt enkelt en osnygg lösning tycker jag.

När kortet kommer ut i Februari har ATI säkerligen kontrat med en uppgraderad Radeon. Då de kör med en äldre typ av minne på sina kort, har de prestanda att vinna på att uppgradera till samma DDR-II minne som GeForce FX korten använder. Såvitt jag förstår.

Här har ni en ´preview´ på GeForce FX, måhända den mest kritiska jag sett hittills.
www.tech-report.com/etc/2002q4/geforce-fx/index.x?pg=1

Jag är inte så intresserad personligen. Mitt GF4 Ti4400 räcker länge till.

hm, roliga demos - stillbilder...och video är i real och win. media pallar inte ladda ner den skiten.

hur som helst. stillbilderna är väl fina - men menar dom att det skall rendera i realtid!? i så fall ser jag mycket fram emot kommande spel...hade varit roligt att se lite inspelat i 3D-miljö.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mats ´Venger´ Björnström:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: D Damlin:
Jag tror knappast att kylanordningen är standard...

Det är den faktiskt, tro´t eller ej. Kollade igenom hela nVidias presskonferens via streamad media och kortet ser ut exakt sådär. Jag tycker bara det är dumt, behöver det så mycket kylning är det någon som gjort något fel från början. De är väl rädda för att ATI ska köra ifrån dem och höjer klockfrekvensen så mycket att kortet formligen brinner upp utan en massiv fläkt.

Jag märker att Jon är väldigt positiv till de nya GeForce FX korten. Det är han faktiskt ganska ensam om, nästan samtliga åsikter jag hört från både privatanvändare och tunga hårdvarusiter har varit negativa. Skälen är flera, kortet kommer sent säger många (det har jag svårt att förstå mig på dock), och skillnaden mot ATI´s Radeon 9700 är inte särskilt stor. GeForce FX kommer dessutom kosta en hel del mer, bullra mer, och ta större plats i datorn. Helt enkelt en osnygg lösning tycker jag.

När kortet kommer ut i Februari har ATI säkerligen kontrat med en uppgraderad Radeon. Då de kör med en äldre typ av minne på sina kort, har de prestanda att vinna på att uppgradera till samma DDR-II minne som GeForce FX korten använder. Såvitt jag förstår.

Här har ni en ´preview´ på GeForce FX, måhända den mest kritiska jag sett hittills.
www.tech-report.com/etc/2002q4/geforce-fx/index.x?pg=1

Jag är inte så intresserad personligen. Mitt GF4 Ti4400 räcker länge till.

Men är det inte bara ett prototyp-kort?
Vad jag menade var att jag inte tror att kylningen kommer se ut så när kortet finns i butik.

Kanske är det denna kylanordning...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-03 00:44

Kylningen kommer att vara så stor och antagligen låta mycket. Däremot kommer Saphire att tillverka Radeon9700PRO med passiv kylning (helt tyst).
AGP8 har nästan ingen praktisk betydelse för prestandan i spel. Det låter bra men datorn blir inte dubbelt så snabb (kolla www.tomshardware.com).
Nvidia är sena med sitt kort i förhållande till den produktcykel de själva har valt dvs ett nytt kort varje år och en upphottad version av det nya kortet 6 mån efter introduktionen. Något som har gjort att grafikkorten dubblerat transistorantalet på chipen på ca 9 mån (CPU ca 18 mån).
När Nvidia jobbade på xbox och det grafikkortet som sitter dår i (ett NV2x- mittimellan GF3 och GF4) så tappade de en produktcykel. GFFX var tänkt att komma ut i oktober i år för att tävla med ATI R300 men har nu försenats ca 6 mån vilket gör att ATI just nu har bäst kort och kommer med en uppdatering samtidigt som GFFX kommer.
Även om GFFX på pappret verkar vara bättre än 9700PRO så är det egentligen små skillnader. Båda är DX9 kort och även om GFFX har flera funktioner är det tveksamt om de kommer att utnyttjas av speltillverkarna. Dessutom kommer DX9 inte förrän i feb-mars och det är en öppen fråga om när spelen kommer.

Kolla tex www.tomshardware.com

1
Bevaka tråden