Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbare 8 mbit med 54 mbits-router än med 11 mbits?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går en uppkoppling med upp till 8 mbit snabbare med en 54 mbits-router än med en 11 mbits-dito i något fall? Exempelvis om signalen är dålig. Eller blir det alltid samma?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-23 14:16

En 11 mbits router ger dig 5,5 mbits åt vardera håll vid de bästa förhållanden.
En 54 mbits router ger dig 27 mbits åt vardera håll vid de bästa förhållanden.

Mao, om du skall utnyttja en 8 mbits lina till max så bör du ha en 54 mbits router. Annars kommer du max kunna använda 5,5 mbit av linan in.

Ursprungligen av Lari Kovanen:

En 11 mbits router ger dig 5,5 mbits åt vardera håll vid de bästa förhållanden.
En 54 mbits router ger dig 27 mbits åt vardera håll vid de bästa förhållanden.

Mao, om du skall utnyttja en 8 mbits lina till max så bör du ha en 54 mbits router. Annars kommer du max kunna använda 5,5 mbit av linan in.

Intressant, det hade jag ingen aning om. Blir det bättre räckvidd med en 54 än med en 11 också?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-11-23 19:38
Ursprungligen av Lari Kovanen:

En 11 mbits router ger dig 5,5 mbits åt vardera håll vid de bästa förhållanden.
En 54 mbits router ger dig 27 mbits åt vardera håll vid de bästa förhållanden.

Ja och kom ihåg vid perfekta förhållanden, så att det är inte speciellt ofta man kommer upp i max. Så har man bra lina på 8mbits så kan kanske 54 vara att överväga. Är det adsl så är inte uploaden någontiing som kommer snabbas upp. Testa att köra ett TPTest http://www.tptest.se via trådlöst respektive via kabel. Får du stor differans så kanske det kan vara värt att uppgradera till 54 mbits

Nu har jag testat 8 mbit-nätet både trådlöst och med kabel med TPTest som Sherpan föreslog. Så här ser det ut det högre med kabel och det lägre med trådlöst ganska nära basstationen. Ungefär 70-75% mottagning enligt AP Grapher. Vad tror ni, skulle jag få mer skjuts i nätet med en 54 mbits-router än min nuvarande 11?
BTW, på min iMac rev. C på övervåningen blir bästa mottagning cirka 2,7 mbit/sek. Bastationen är på nedre våningen. Sinalen med AP Grapher på iMacen är cirka 60%.
Tacksam för alla tips om detta.

Senast redigerat 2005-11-23 21:51
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-11-24 12:59
Ursprungligen av Ian Curtis:

Nu har jag testat 8 mbit-nätet både trådlöst och med kabel med TPTest som Sherpan föreslog. Så här ser det ut det högre med kabel och det lägre med trådlöst ganska nära basstationen. Ungefär 70-75% mottagning enligt AP Grapher. Vad tror ni, skulle jag få mer skjuts i nätet med en 54 mbits-router än min nuvarande 11?
BTW, på min iMac rev. C på övervåningen blir bästa mottagning cirka 2,7 mbit/sek. Bastationen är på nedre våningen. Sinalen med AP Grapher på iMacen är cirka 60%.
Tacksam för alla tips om detta.

Förmodligen kommer du få lite bättre fart om du uppgraderar eftersom det diffade på 2mbit, dock så avtar hastigheten med sämre signalstyrka. Tror inte det skall vara någon skillnad på räckvidd mellan 11 resp. 54, har använt bägge och inte märkt någon skillnad i mer än hastighet.

Testa att placera routern annorlunda, testa att rikta antennpinnen, alternativt köp en starkare antenn. Både D-link och belkin har produkter med större räckvidd.

[ot]

Testade just med tptest. Hastigheten vet jag inte om jag ska tycka är bra eller dålig, men det som slog mig var ljudet som kom ur min PB!
Den skriker i falsett, inte högt, men otroligt intensivt. Vad kommer det ljudet ifrån?
Det var inte ur högtalarna, de knäppte jag av, men ljudet påminde om ett modemljud, så som det låter innan det börjar skråla när man ringer upp via telemodem.

[/ot]

  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 13:17

Nyare trådlös utrustning har klart mycket bättre räckvidd än vad äldre har. Vissa av de nyare har upp till 4 gånger så bra räckvidd med 54 mbit jämfört med gamla 11 mbitare. Om man kör trådlöst på den mörka sidan (wintel) så finns det numera full 54 mbit åt båda hållen då den använder sig av två kanaler istället för en och även 108 mbit med fyra kanaler. Men då funkar det bara med samma leverantör på både kort och basstation.

Nu har jag köpt en DLink DI-524, 54 mbits basstation med det nya chipet. Det var ju en stor skillnad. Nu får jag nästan samma hatighet på övervåningen som jag får med sladd direkt in i datorn. Surfning går snabbare och nedladdning av filer betydligt snabbare.
Någon som vill köpa en Airport basstation 11 mbits.

1
Bevaka tråden