Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Piratskyddet höll inte - OS X för Intel redan knäckt

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Taget från Macworld

" Trots att Apple går över till processorer från Intel vill man behålla kontrollen över OS X och Macarna. Därför ska det inte gå att installera och köra OS X på vilken pc som helst, även om hårdvaran i princip är identisk med de Macar som kommer att släppas. Detta är i alla fall Apples åsikt – men nätets alla hackare har förstås en annan uppfattning. Att köra OS X på sin pc är hett, och eftersom hårdvarukraven uppfylls är ett piratskydd det enda egentliga hindret.

Tidigare versioner av OS X för Intel, eller OSx86 som det populärt har kommit att kallas, har på olika sätt modifierats för att fungera med vanliga pc-datorer. Apple har därför meddelat att man hela tiden håller på att förstärka piratskyddet, och i senaste versionen, 10.4.3, ska det vara mycket svårforcerat. De Intelmac-prototyper som Apple försett utvecklare med innehåller en liten extrakrets, kallad TPM, som kommunicerar med OS X och intygar att det är en äkta Mac och inte vilken pc som helst. De instruktioner TPM-kretsen innehåller sägs vara praktiskt taget omöjliga att knäcka.

Men en hacker har redan lyckats forcera skyddet. I stället för att knäcka TPM-instruktionerna har han gått bakvägen och "övertygat" OS X om att det inte alls behöver prata med TPM-kretsen.

Detta ställer till med problem för Apple, som nu får anledning att se över piratskyddet rejält. I början på nästa år väntas de första Macarna med Intelprocessor börja säljas, då med den officiella versionen av OS X för Intel. Återstår att se om piratskyddet i den färdiga versionen blir mer effektivt."

Alla saker går ju att knäcka, de är bara en tidsfråga innan nån gör de.. Så jag tror inte att apple kommer lyckas hålla sig "oknäckta", sen om det blir väldigt besvärligt för dom dom nu vill köra OSX på sin neonrörs-AMD är väl deras problem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-22 12:59

Som vanligt handlar det inte om hurvida det är bra eller inte, att knäcka ett program är snarare en fråga om att bevisa att et går - och när man som apple går ut och säger att det inte går - så uppfattas det som en uppmaning till en massa människor som givetvis kommer att se till att det går

/Tangen

Det massiva uppköp av minneskretsar som Apple har sysslat med har inget med iPod att göra. Utan det kommer att vara OS X som levereras på någon form av minnespinne som är Mac-specifik, och som pratar direkt med TPM med krypterade användarspecifika krypteringsalgorytmer. Detta kommer att försvåra piratkopierandet då någon form av hårdvara måste till för att knäcka spärren.

He, he.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-22 13:22
Ursprungligen av whoami:

Det massiva uppköp av minneskretsar som Apple har sysslat med har inget med iPod att göra. Utan det kommer att vara OS X som levereras på någon form av minnespinne som är Mac-specifik, och som pratar direkt med TPM med krypterade användarspecifika krypteringsalgorytmer. Detta kommer att försvåra piratkopierandet då någon form av hårdvara måste till för att knäcka spärren.

He, he.

Varför inte 4GB flash på moderkortet som vid fel kan användas för att dumpa över en ny, fräsch, installation av operativet på hårddisken så att den ser ut som vid leverans

Ehms..offtopic kanske

Mja, nog tror jag dom kommer kunna knäcka även den första "officiella" versionen, men hur användbart blir det när datorn blir oanvändbar så fort man installerar en update

Visst kommer det alltid att finnas en crackad version som går att köra, men jag tror inte det är något problem för Apple. Den minoritet som kommer att köra crackad version har ingen större ekonomisk betydelse. Om Adobe, Microsoft eller något annat företag gick ut med att de har konstruerar ett kopieringsskydd som gör det fullständigt omöjligt att installera deras mjukvara på en häst, så ger jag mig sjutton på att Windows snart skulle rulla på en hästkraft. Det skulle nog inte skada Microsoft så mycket.

Kopieringsskydd. Så oerhört bakåtsträvande och ett blivande historiskt felbeslut. Finns tydligen för många slipsnissar på Apple som inte förstår företagets bästa... Hur blev Windows en de-facto standard? Jo genom piratkopiering. Hur kommer det skada Apple att Windows ägare får prova på OS X? Det borde vara det bästa som kunde hända, då kanske någon blir sugen på en passande original-hårdvara. Apple försitter en gyllene chans att ta ledningen bland operativsystemen. Jag sade just till min fru att vi borde köpa lite Apple aktier, men nu blir jag tveksam... Om Apple inte passar sig så är det lilla som är unikt med OS X kopierat av Linux om två år, som då kan speeda om.

Ursprungligen av hankhero:

Kopieringsskydd. Så oerhört bakåtsträvande och ett blivande historiskt felbeslut. Finns tydligen för många slipsnissar på Apple som inte förstår företagets bästa... Hur blev Windows en de-facto standard? Jo genom piratkopiering. Hur kommer det skada Apple att Windows ägare får prova på OS X? Det borde vara det bästa som kunde hända, då kanske någon blir sugen på en passande original-hårdvara. Apple försitter en gyllene chans att ta ledningen bland operativsystemen. Jag sade just till min fru att vi borde köpa lite Apple aktier, men nu blir jag tveksam... Om Apple inte passar sig så är det lilla som är unikt med OS X kopierat av Linux om två år, som då kan speeda om.

Jo fast inte direkt smart att gå ut med att man kan kopiera för fullt. Och jag tror att det fanns fler slipsnissar på MS om det vore för business delen.

Om det inte är lite krångel att köra OSX på en PC varför då köpa MAC. Om jag kunde köra OSX utan problem skulle jag mycket väl kunna köpa mig en Sony Vaio. Vem förlorar på det.

Ursprungligen av hankhero:

Kopieringsskydd. Så oerhört bakåtsträvande och ett blivande historiskt felbeslut. Finns tydligen för många slipsnissar på Apple som inte förstår företagets bästa... Hur blev Windows en de-facto standard? Jo genom piratkopiering. Hur kommer det skada Apple att Windows ägare får prova på OS X? Det borde vara det bästa som kunde hända, då kanske någon blir sugen på en passande original-hårdvara. Apple försitter en gyllene chans att ta ledningen bland operativsystemen. Jag sade just till min fru att vi borde köpa lite Apple aktier, men nu blir jag tveksam... Om Apple inte passar sig så är det lilla som är unikt med OS X kopierat av Linux om två år, som då kan speeda om.

Håller med till 100 %.
Jag tror Apple bör lägga krutet på bra mjukvara och iPod m.m.
Datorerna tycket jag Apple ska låta någon annan producera om inte lägga ner dator tillverkningen helt, eventuellt låta bärbarsegmentet vara kvar!

Jag menar kan Microsoft så kan Apple!

Alla vet att iPod var Apples räddning rent ekonomiskt i alla fall, hade det inte varit för ipod så vet jag inte var Apple hade varit idag. Varför motarbeta hela datorindustrin när man kan samarbeta istället med datorindustrin. Dell säger att de gärna byter ut Windows mot Os X om bara Apple vill det. Nu har Apple ett guldläge att ta stora andelar av windows om de bara spelar sina kort rätt. Se på Linux det växer så det knaka, istället för linux ta Os X!
Med det lär aldrig hända så man får väl drömma vidare!

En risk som detta visar på är att OS X har blivit intressant för hackers och i dessa kretsar finns även de som gör datavirus. Risken att vi får datavirus i OS X ökar därför dramatiskt med Intelprocessorerna.
Sen kan man försöka övertyga sig själv om att OS X är säkert men jag tror mer att vi lever på att det inte är intressant att knäcka.
Det Hunter refererar till visar att intresset att knäcka OS X har ökat.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-22 20:00
Ursprungligen av Örjan Borgström:

En risk som detta visar på är att OS X har blivit intressant för hackers och i dessa kretsar finns även de som gör datavirus. Risken att vi får datavirus i OS X ökar därför dramatiskt med Intelprocessorerna.
Sen kan man försöka övertyga sig själv om att OS X är säkert men jag tror mer att vi lever på att det inte är intressant att knäcka.
Det Hunter refererar till visar att intresset att knäcka OS X har ökat.

Att modifiera mjukvara man har full tillgång till är inte samma sak som att göra virus IMHO. Berätta gärna mer om hur x86-specifik öppen källkod orsakar virus.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

En risk som detta visar på är att OS X har blivit intressant för hackers och i dessa kretsar finns även de som gör datavirus. Risken att vi får datavirus i OS X ökar därför dramatiskt med Intelprocessorerna.

Det är därför som det finns så många virus för de olika Linux-varianterna? Eftersom de körs på x86 och AMD.

Det där är en stor myt.

Ursprungligen av Hunter78:

Håller med till 100 %.
Jag tror Apple bör lägga krutet på bra mjukvara och iPod m.m.
Datorerna tycket jag Apple ska låta någon annan producera om inte lägga ner dator tillverkningen helt, eventuellt låta bärbarsegmentet vara kvar!

Jag menar kan Microsoft så kan Apple!

Alla vet att iPod var Apples räddning rent ekonomiskt i alla fall, hade det inte varit för ipod så vet jag inte var Apple hade varit idag.

Nej, alla vet inte att iPod var Apples räddning ekonomiskt det "vet" nog bara du, eftersom Apple även innan iPod gick riktigt bra ekonomiskt. Antagligen så hade Apple sålt ännu fler datorer om dom hade satsat de pengar dom satsade på att marknadsföra iPods på att marknadsföra macar istället....

Men visst har iPod visat sig vara en bra satsning, precis som satsningen på iBook, Powerbook,iMac,Powermac,Final Cut, Logic o.s.v.

Ursprungligen av Simon Templar:

Nej, alla vet inte att iPod var Apples räddning ekonomiskt det "vet" nog bara du, eftersom Apple även innan iPod gick riktigt bra ekonomiskt. Antagligen så hade Apple sålt ännu fler datorer om dom hade satsat de pengar dom satsade på att marknadsföra iPods på att marknadsföra macar istället....

Men visst har iPod visat sig vara en bra satsning, precis som satsningen på iBook, Powerbook,iMac,Powermac,Final Cut, Logic o.s.v.

Jasså, jag vet inte vilken värld du lever i men vad jag kunde se under de sista 4 åren så har Apple växt jämför med innan iPod m.m.
Apple låg på ca 1.8% - 2% medan nu liga på 3% -3.5% så kan jag bara tolka det som att ipod fick igång Apple försäljning med iPod och iTunes.

Ursprungligen av Hunter78:

Jasså, jag vet inte vilken värld du lever i men vad jag kunde se under de sista 4 åren så har Apple växt jämför med innan iPod m.m.
Apple låg på ca 1.8% - 2% medan nu liga på 3% -3.5% så kan jag bara tolka det som att ipod fick igång Apple försäljning med iPod och iTunes.

Men att Apple har växt beror ju inte bara på iPod utan på att Apple de senaste åren har lyckats med de flesta av deras prdukter iMac G5 , iBook G4, Powerbook G4, Minimac, Powermac G5 och Final Cut Pro m.fl. har sålt bra.
Speciellt Final Cut har sålt mängder av macar.
Hade Apple inte satsat över en miljard på att marknadsföra iPod utan satsat dom pengarna på att marknadsföra deras datorer så hade dom nog haft 5% av datorförsäljningen idag , men å andra sidan så kanske dom har 15% nästa år ändå...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-22 20:17
Ursprungligen av Hunter78:

Håller med till 100 %.
Jag tror Apple bör lägga krutet på bra mjukvara och iPod m.m.
Datorerna tycket jag Apple ska låta någon annan producera om inte lägga ner dator tillverkningen helt, eventuellt låta bärbarsegmentet vara kvar!

Jag menar kan Microsoft så kan Apple!

Alla vet att iPod var Apples räddning rent ekonomiskt i alla fall, hade det inte varit för ipod så vet jag inte var Apple hade varit idag. Varför motarbeta hela datorindustrin när man kan samarbeta istället med datorindustrin. Dell säger att de gärna byter ut Windows mot Os X om bara Apple vill det. Nu har Apple ett guldläge att ta stora andelar av windows om de bara spelar sina kort rätt. Se på Linux det växer så det knaka, istället för linux ta Os X!
Med det lär aldrig hända så man får väl drömma vidare!

Men Apple är ju den enda tillverkaren som säljer designade datorer, det vill vi väl inte gå miste om? Eller?

Ursprungligen av Hunter78:

Jag tror Apple bör lägga krutet på bra mjukvara och iPod m.m.
Datorerna tycket jag Apple ska låta någon annan producera om inte lägga ner dator tillverkningen helt, eventuellt låta bärbarsegmentet vara kvar!

Behöver man säga mer än 'Power Computing'?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-24 15:05
Ursprungligen av hankhero:

Kopieringsskydd. Så oerhört bakåtsträvande och ett blivande historiskt felbeslut. Finns tydligen för många slipsnissar på Apple som inte förstår företagets bästa... Hur blev Windows en de-facto standard? Jo genom piratkopiering. Hur kommer det skada Apple att Windows ägare får prova på OS X? Det borde vara det bästa som kunde hända, då kanske någon blir sugen på en passande original-hårdvara. Apple försitter en gyllene chans att ta ledningen bland operativsystemen. Jag sade just till min fru att vi borde köpa lite Apple aktier, men nu blir jag tveksam... Om Apple inte passar sig så är det lilla som är unikt med OS X kopierat av Linux om två år, som då kan speeda om.

OS X fritt är det absolut värsta som kan hända för oss som vill ha OS X att arbeta eller leka med i framtiden.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 15:09
Ursprungligen av juanito:

OS X fritt är det absolut värsta som kan hända för oss som vill ha OS X att arbeta eller leka med i framtiden.

fattar ingenting. varför då?

Ursprungligen av DaPhox:

fattar ingenting. varför då?

Instämmer. Varför då?

En rätt intressant sak att påminna om är klonerna: http://en.wikipedia.org/wiki/Macintosh_clones

Sedan får alla dra de slutsatser de vill av den historien.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

En rätt intressant sak att påminna om är klonerna: http://en.wikipedia.org/wiki/Macintosh_clones

Sedan får alla dra de slutsatser de vill av den historien.

Den här gången har Apple beslutat att inte det skall finnas några kloner utan endast "äkta" Macintosh med Intelprocessor. Därav deras problem att säkra systemet mot att installera på andra PC-burkar.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Den här gången har Apple beslutat att inte det skall finnas några kloner utan endast "äkta" Macintosh med Intelprocessor. Därav deras problem att säkra systemet mot att installera på andra PC-burkar.

Ja, och oavsett om man tycker att det skulle vara bra om Apple släppte operativsystemet fritt eller inte, så har de redan testat det en gång, och erfarenheterna var negativa. Jag kan aldrig tänka mig att Jobs skulle tänka om angående detta, inte inom överskådlig framtid i alla fall.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Ja, och oavsett om man tycker att det skulle vara bra om Apple släppte operativsystemet fritt eller inte, så har de redan testat det en gång, och erfarenheterna var negativa. Jag kan aldrig tänka mig att Jobs skulle tänka om angående detta, inte inom överskådlig framtid i alla fall.

Det lär nog iofs hända snabbare än de flesta tror, men då med en bättre deal för Apple, klontillverkarna betalade tydligen bara 20 dollar per mac os licens, vilket inte var så lyckat eftersom kontillverkarna nästan bara kannibaliserade Apples egna befintliga macmarknad. OS X för PC skulle ha enorma möjlighetr att ta av MS marknad. Om OS X för PC bara skulle ta 2% så handlar det ändå om runt 20 miljoner licenser...

  • Medlem
  • 2005-11-22 21:03

Jag tror inte att det är omöjligt att fixa så att det blir rätt svårt att knäcka. Så vitt jag vet har ingen fått igång OS 9 på en G4 som är "pluggad", trots att det inte finns något i hårdvaran som motverkar det.

"Livsviktigt" för Apple att cracket används. Helt klart så kommer det bli intressantare att släppa OS X-versioner av program om det finns många användare. Oavsett var de har köpt sin dator.

Själv vet jag inte om det är värt besväret att ställa upp som gratistestare, för det funkar verkligen halvdant idag, men kan man så ska man så klart.

Dom som kommer att eventuellt köra ett "crackat" OSX är antagligen till största del de yngre* och de mer inbitna hackers. Om systemet inte fungerar till hundra procent så kommer man förr eller senare att skaffa en burk med OSX som fungerar.

Om jag skulle köra ett program typ något av Adobes och det fungerade halv kasst - skulle jag antagligen förr eller senare skaffa en fungerande version.

De som fortsätter att använda en crackad version av OSX på en annan PC burk skulle antagligen ändå aldrig köpa en Apple burk.

Jag hoppas verkligen inte att Apple släpper OSX fritt. Däremot hoppas man på att de pris och prestanda mässigt kommer ligga i nivå med Sony, Dell och HP. Som det är nu vet ingen av oss hur detta kommer att se ut när de kommer med Intel burkarna.

Ang. att ipod är Apples räddning, nja - Apples räddning är nog mer OSX - däremot kan man kanske säga att ipod är en riktigt bra "slickepinne" att locka folk med.

Eftersom både itunes och ipod finns för även PC så måste det ändå vara mer än ipoden som fått Apple att öka, eller hur.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-11-23 12:51
Ursprungligen av draags:

Ang. att ipod är Apples räddning, nja - Apples räddning är nog mer OSX - däremot kan man kanske säga att ipod är en riktigt bra "slickepinne" att locka folk med.

"slickepinne" var ett bra uttryck, som för så många andra va det just iPoden som fick mig att titta på andra produkter från Apple.

Det som fick mig att välja mac var framförallt; Att OS X är så lättanvänt, att datorerna är sjukligt fina och att jag ville få erfarenhet av annat än en PC med Windows. Jag tänkte att om jag inte var nöjd kunde jag ju alltid sälja min mac och köpa en pc igen. Som det ser ut idag kommer jag dock aldrig att köpa PC igen

Vissa talar om kopieringsskydd vilket det alls inte är tal om; vad skyddet innebär är ju endast att inte OS X ska gå att köra på "neonrörsdatorer", utan enbart på de skeppade av apple.

Betyder detta att TPM inte kommer att funka? Skönt!

Bevaka tråden