Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min nya Powerbook hänger sig (1,67)

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-23 10:08

Utan synbar anledning - finns det nåt sätt man kan kolla vad som hänt ?

Det som händer att ibland (oftast) är att datorn fryser ((hmrf, ja kanske inte fryser men "hänger sig))

ibland tokhängning, ni vet med mörk skärm och en ruta som säger att jag ska starta om systemet med att hålla ner powerknappen i flera sekunder.

Inga speciella 3:e partsprogram, himmelbar, lite såjox - men inget annat

/Tangen

Senast redigerat 2005-12-07 10:24
  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-11-23 10:19

Några externa enheter inkopplade till datorn? Installerat något RAM-minne i efterhand? När började den att hänga sig; vad gjorde du alldeles innan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-23 10:23
Ursprungligen av rixard:

Några externa enheter inkopplade till datorn? Installerat något RAM-minne i efterhand? När började den att hänga sig; vad gjorde du alldeles innan?

Sant ett extra 1gb minne i slotten, ska prova byta plats, återkommer

Gjorde inget speciellt innan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-23 10:36

så nu kör jag ett par dagar - och ser vad som händer, tack för hjälpen kanske ?

/Tangen

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-11-23 10:38

Då är det antagligen något med minnet. Förhoppningsvis har det löst problemet men man vet aldrig. Krånglar det igen så kör med bara 512-stickan som kom med datorn. Då vet du om det är fel på det extra du köpte till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-23 10:47
Ursprungligen av rixard:

Då är det antagligen något med minnet. Förhoppningsvis har det löst problemet men man vet aldrig. Krånglar det igen så kör med bara 512-stickan som kom med datorn. Då vet du om det är fel på det extra du köpte till.

oki tack så länge, annars får jag reklamera det andra minnet...

/Tangen

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-11-23 11:15

Har du uppdaterat till 10.4.3 nyligen? Jag har fått detta problem när jag ska lägga datorn i vila under batteridrift på min halvårs-gamla PB efter denna uppdatering(med 10.4.2 funkar det)...

Råkat ut för samma problem med min 1 vecka gammal PB som hänger sig konstant.. Har också installerat extra minne, så jag provar också att ta ut extraminnet. Fick tipset att installera om hela OS X, men det känns ju lite drastiskt.

Tangen, ska vi hålla varandra uppdaterade med hur det funkade att plocka ut minnet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-23 11:23
Ursprungligen av Goatfaced Girl:

Råkat ut för samma problem med min 1 vecka gammal PB som hänger sig konstant.. Har också installerat extra minne, så jag provar också att ta ut extraminnet. Fick tipset att installera om hela OS X, men det känns ju lite drastiskt.

Tangen, ska vi hålla varandra uppdaterade med hur det funkade att plocka ut minnet?

Absoult, nu kör jag bara med 512 stickan, och har arkiverat och installerat hela systemet, så du behöver inte installera om, om du har problem men inte jag - då kanske men inte än - vi hörs vidare

/Tangen

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-11-23 12:21

Jag misstänker att det är DDR2 som ställer till det. Att tillverkarna säger att det är DDR2 men att det kanske inte är det - vem vet. Men reklamera minnet om ni är 100% på att det är det som ställer till problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-23 13:10
Ursprungligen av rixard:

Jag misstänker att det är DDR2 som ställer till det. Att tillverkarna säger att det är DDR2 men att det kanske inte är det - vem vet. Men reklamera minnet om ni är 100% på att det är det som ställer till problemet.

Det är ett kingston minne, så det "borde" fungera - men det visar sig - om det inte fungerar så återkommer jag, om det fungerar så återkommer jag med

/Tangen

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-11-23 13:14

Jag ska nämligen köpa minne snart oxå så det vore bra om du återkom med rapport

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-23 14:35
Ursprungligen av rixard:

Jag ska nämligen köpa minne snart oxå så det vore bra om du återkom med rapport

3 TIMMAR AND COUNTING

bra va ?

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-28 08:30

Den tickar på som den aldrig har gjort annat - det har inte varit något problem sedan jag tog ur extra minnet (förutom att det laggar vid tunga jobb)

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-28 08:31
Ursprungligen av rixard:

Jag ska nämligen köpa minne snart oxå så det vore bra om du återkom med rapport

Tror inte att det är några problem - det borde vara bara detta minne det är problem med

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-28 22:27

Hej, har haft exakt samma problem för 2 veckor sedan (Kingston 1Gb som "frös" datorn), plockade ur och körde på bara original 512:an utan problem. Reklamerade 1gigabytaren, fick ett nytt och nu funkar allt som det ska.

Lite oroande bara att fler har samma problem, kanske cirkulerar en dålig "batch" 1gb-minnen just nu?

hmm..

Även min nya PB hänger sig och krånglar.

Har en extra minnesmodul på 1Gb.

Får ta ur den och se vad som händer.

He he, jag som bytte till Apple för att slippa sånt här :rolleyes:

Nu har jag kört endast med orginalminnet i några dager.

Inga problem, allt flyter på som det ska och datorn låser sig inte längre.

Blir till att knalla tillbaka till butiken och få minnet utbytt.

Hur har det gått för er?

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-07 10:22

Jag har inte bytt ut min 1024 sticka än, men med bara org minnet fungerar det smärtfritt...

/Tangen

Satte in 2gb kingston.. de funka i typ 2 timmar sen började mitt helvete.. läs mitt inlägg om shg.biz

Men nu med ett Apple minne från Go On funkar det fin (även om de klåparna tog 2 veckor att leverera nått de lovade mig skulle ta 2 dar.. tack för den missade arbetstiden..)

1
Bevaka tråden