Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oandvändbar Mini med konstant badboll :(

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-23 07:33

Nu är det inget roligt längre. Swtitsherprojektet PC-> Mac Mini skulle ju bli roligt, men nästan varje dag möts jag av en konstant snurrande badboll på skärmen.

Det går bra ett tag. Sedan går jag och fikar - kommer tillbaka till datorn. Wooops, första manövern jag gör, vilken som helst, innebär snurrboll. Då går det inte att göra något alls längre. Inte ens stänga ner eller starta om. Jag får helt enkelt brutalt dra ut kontakten till datorn till slut och starta om, vilket ju inte datorn kan må så bra av, men vad kan man göra?

Och jag har ingen aning om vad det kan vara, eller hur jag ens börjar felsöka i det här läget. *suck*. Är dessutom inte alls bevandrad i Macens värld, och inte lysande på datorer överhuvudtaget Tips?

Kan ju hända att du råkat få ett mådags exemplar.. tycker att du borde kontakta stället där du köpte den. Innan du gör detta så kan du prova med att reparera skivbehörigheten med programet "Skivverktyg" som du har i mappen "Verktygsprogram"... hjälper inte detta så kan du vid uppstarten hålla ned de två tangenterna "Command" och "S", när så promten rullat färdigt så skriver du: "fsck -f" ( obs: utan citationstecken - minustecknet bör finnas på plusstecknets tangent nedanför F10 ). Nu kollas en massa som kanske tar 2 minuter, upprepa samma kommando OM fel upptäcks... ja ett flertal upprepningar kan behövas. När detta är klart så skriver du "reboot" ( utan citatuinstecken ). OM det då fortfarande finns fel så skulle möjligen en omformatering samt nyinstalation vara sista utvägen. När detta misslyckas så ska du ta kontakt med stället som sålde och förklara problemet..

Olle

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-23 08:30

Vad har du för program igång när du går och fikar? Det verkar ju som något program eller någon process får för sig att göra något väldigt jobbigt som tar upp all processorkraft. Eller är det mer som att datorn hänger sig och råkar visa en badboll innan den hängde sig?

Går det fortfarande att röra musen? Låter det som hårddisken arbetera med något?

Är datorn satt att gå i viloläge om du är borta en viss tid. Skulle detta kunna inträffa medan du fikar?

Kanske sökprogrammet indexerar hd:n? Vet ej om denna grej finns i OS X men det kan va det..

Hade liknande problem med 10.4.2 på mini, men löste sig mha 10.4.3 uppgraderingen....256MB minne är inte mycke att hurra för heller... Os X vill ha minst 512 för att det inte ska protestera..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-23 11:02

Du har som sagt alldeles för lite minne. Installera 512 MB eller helst 1 GB så går det bättre.

Kanske följande kan ge något? Jag formaterade om min PB12" nyss och konstaterade en envis badboll då jag öppnade iTunes - stängde då av Airport och iTunes försök att leta efter utdelad musik i hemmanätverket... kanske dessa 2 sammanflätade problem har bäring på dina badbollsproblem? Min badboll upphörde då...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-07 14:27

Tack för svaren! Nu har jag äntligen kommit igång med att felsöka och följa era tips. Jag har kört reparationen med skivverktyget.

Jag har redan 1 gb minne - drog till med fetaste minin direkt förstås ;P

Eftersom det enda som händer när jag går och fikar är att energisparläget går på, så nu har jag satt datorn till att aldrig gå i energisparläge.

Har uppdaterat Itunes och osX. ..och om problemen återstår nu vete fåglarna. Återkommer isf. Men jag ville med detta mest bara tacka för tipsen!

Ja just det, tänkte fråga: "command + s" - jag har ingen command-knapp. är det en tangent som finns på mactangentborden? Jag bytte PC mot mini, men har pc-tangentbord och pcgrejorna kvar än så länge...

Ursprungligen av aelva:

Ja just det, tänkte fråga: "command + s" - jag har ingen command-knapp. är det en tangent som finns på mactangentborden? Jag bytte PC mot mini, men har pc-tangentbord och pcgrejorna kvar än så länge...

Använd windows-knappen

/Marcus

Ursprungligen av aelva:

... Jag får helt enkelt brutalt dra ut kontakten till datorn till slut och starta om, vilket ju inte datorn kan må så bra av, men vad kan man göra? ...

Om du vill tvångs-avsluta ett program så är tangent-kombinationen Command-Alt-Escape (på PC-tangentbord Win-Alt-Esc ? Jag vet inte.). Då får man upp en dialogruta där man kan välja vilket program man vill avsluta.

Jag hoppas att du får ordning på dom grundproblem som orsakar problemen, så att du får en behaglig och kreativ mac-miljö, men någon gång kan man faktiskt behöva tvångs-avsluta nåt enstaka program. Du kanske redan vet hur man tvångsavslutar, men jag ville gardera. Lycka till!

1
Bevaka tråden