Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Freehand blir MX-program

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Macromedia har släppt en ny version av sitt illustrationsprogram Freehand. Programmet får tilläget MX och tar därmed plats i Macromedias stora MX-familj.

Freehand 10 upplevdes som väldigt segt och trögt i Mac OS X och vi hoppas att MX-varianten fungerar bättre.

Snabb översikt om nyheter i Freehand MX

1. Macromedia Studio MX-gränssnitt
Utforma på en flexibel och integrerad arbetsyta som är gemensam för alla Macromedia Studio MX-produkter.

2. Ny objektpanel
Arbeta på en central plats där du snabbt kan inspektera och ändra objektegenskaper, arrangera attribut och redigera grafik- och textstilar.

3. Flera olika attribut
Ge dina utformningar och illustrationer mer visuella effekter. Du kan använda och arrangera ett obegränsat antal linje-, fyllnings- och effektattribut på en enda vektor eller ett textobjekt.

4. Live-effekter
Lägg till nya vektoreffekter såsom böjning, skisser och omvandling, såväl som bitmappseffekter såsom fasning, oskärpa och genomskinlighet, på ett helt objekt eller på markerade objektattribut.

5. Kopplingslinjer
Kartlägg informationens arkitektur, dataflöden och webbplatskartor snabbt och enkelt genom att definiera ihållande förhållanden mellan objekt – med fullständigt ändringsbara linjestilar.

6. Live-redigera primitiva grafiska objekt
Omforma primitiva grafiska objekt snabbt och enkelt, samtidigt som de förblir ändringsbara.

7. Oemotsvarad Macromedia Flash MX-integrering
Presentera dina utformningar online med förbättrad integrering mellan Macromedia Flash MX och FreeHand MX.

8. Flash-åtgärdsverktyg
Dra och släpp ActionScript-kommandon för navigering.

9. Nya kreativa verktyg och stöd för alfakanaler
Förverkliga din kreativa vision på nya sätt med djup-, vektorraderings- och övergångsverktyg samt dra nytta av fullt stöd för alfakanaler.

10. Avancerad Fireworks MX-integrering
Optimera dina illustrationer för webben med förbättrad Fireworks-integrering.

Läs mer på Macromedia.se

Vår användare malen skrev om detta redan den 10 februari.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-12 10:01

Mitt favorit illustrationsprogram har blivit bättre.
Jag hoppades på Unicode stöd men det kom inte. Märkligt.
Annars mycket bra program.

Nå, är det någon som hunnit testa? Är det värt en uppgradering?

  • Medlem
  • 2003-02-15 17:51

Jag tycker freehand MX rockar så hårt....

Fick inte Freehand 10 kritik för att vara slött under Mac OS X? Hur är nya MX-versionen jämfört med version 10 när det gäller hastighet?

/c, som fortfarande kör Freehand 7

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-16 09:25
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christian Åhs:
Fick inte Freehand 10 kritik för att vara slött under Mac OS X? Hur är nya MX-versionen jämfört med version 10 när det gäller hastighet?

/c, som fortfarande kör Freehand 7

Du lär bli besviken på Macromedia eftersom de har ingen uppgradering från 7:an.
De har uppgradering från Corel, Illustrator men inte från tidigare versioner av Freehand än 9.
Har själv en 10 men ville uppgradera till min dotter från Graphic Studio 7 och Christof Lindmark från Studentlitteratur skrev så här:
"Tyvärr finns det ingen uppgradering från version 7 till MX.
Det som finns idag är från 9 till MX och från 10 till MX."
Förvånar mig inte att folk kör med mer eller mindre olagliga kopior.

Jag har laddat ner en demo av MX och den verkar vara lite snabbare. Stabiliteten är också bättre.
Om det är värd att uppgradera? Jag tycker det. Det var ganska länge sen 10:an kom (den var faktisk först till OSX) och den känns alltid smidigare att få fram saker än Illustrator.
Först och främst med möjlighet till flersidiga dokument där du kan ha olika storlekar på sidor, olika mastersidor (Macromedia var först med detta) osv. Nr 1 vid arbete med företags grafiska profil: logga, brevpapper kuvert osv.

1
Bevaka tråden