Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple bekräftar batteriproblem på nya Powerbook G4 15" Dual Layer

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-11-21 22:07

Fick ett totalt batterihaveri idag på min PB. Förstår inte hur detta har gått till... Har kört den i snart två veckor utan problem, och har kalibrerat batteriet ett par gånger, utan problem. Så idag - efter att den hade stått en stund efter uppladdning - så går det inte att starta datorn på enbart batteridrift. Datorn startar upp, men efter "startljudet" så slocknar den. Sätter jag i AD-adaptern startar datorn, men då får jag felmeddelande att klockan står på en tid äldre än ngt.... Och då står klockan på 1970 nånting. I detta läge går det inte att komma ut på nätet (kör på airport) så klockan kan inte ställa in automatiskt.

Jag ringde supporten, och killen ville jag skulle ta ur batteriet och trycka ner startknappen minst 5 sek för att "nolla" batteri nånting... Fungerade ej.

Efter en stund kunde jag få igång internet genom att ställa klockan manuellt, ställa datorn en stund och sedan försöka komma ut. Och till min glädje fungerade åtminstone det.

Support-killen rekommenderade mig att lämna in datorn på service, vilket jag naturligtvis måste göra. Det här fungerar ju inte... Jag undrar vad som kan ha gått snett.

När jag läser om hur man kalibrerar batteriet förstår jag att man ska låta batteriet köra slut så att datorn går i vila, sedan ska den vila ett tag. Därefter laddar man upp helt. Har gjort det några gånger. Men jag har också noterat att datorn har slocknat några gånger, fast batteriindikatorn inte visat att batteriet varit helt slut... Kan tyda på ngt batteri fabrikationsfel kanske....?

Jag undrar om någon annan känner igen dessa problem/Tomas

Det låter helt enkelt som PRAM batteriet har gett upp. Alltså det lilla batteri som hjälper moderkortet att komma ihåg sådana saker som datum/tid.

http://www.polar-orbit.com/downloads/PRAMCheckerInstaller.hqx

http://www.pbfixit.com/Guide/54.6.0.html

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-22 12:28

Om det är en nyare PB, d v s en av alu-typ, så är det inget back-up-batteri i den.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-11-22 13:03
Ursprungligen av Konrad:

Om det är en nyare PB, d v s en av alu-typ, så är det inget back-up-batteri i den.

Stämmer... Det är en sprillans ny PB med den nya konfigurationen. Det är ju en skitbra dator så det är synd att en sån här grej händer. Det är nåt som gör att Batteriet inte kan leverera ström till datorn. Batteriet är helt okay. Testade med ett program som nämndes i en tråd bredvid, och mitt batteri är helfräscht. Så det är ngt fel i kopplingen mellan batteriet o datorn. Jag ska lämna in den på Mac-Forum om ngn vecka. Står på service kö. Hoppas bara det går att åtgärda utan att jag blir utan dator månadsvis....

Ursprungligen av ghost9999:

Det låter helt enkelt som PRAM batteriet har gett upp. Alltså det lilla batteri som hjälper moderkortet att komma ihåg sådana saker som datum/tid.

http://www.polar-orbit.com/downloads/PRAMCheckerInstaller.hqx

http://www.pbfixit.com/Guide/54.6.0.html

Är det någon som hittat en variant av PRAMChecker som inte är Classic?

Kolla på länken till PBfixit så finns det iallafall en guide till hur man byter PRAM-batteriet på en nyare PB, om dom har fel så skulle det vara intressant och veta vad man använder istället?

Är den så ny så äre ju bara o serva den på garanti... Nytt batteri är ju inte fel!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-11-22 21:57
Ursprungligen av Johan S:

Är den så ny så äre ju bara o serva den på garanti... Nytt batteri är ju inte fel!

Javisst. På det viset är det ju ingen fara. Dom får fixa till den helt enkelt, och det går ju på garantin...

Något lags internt batteri måste det väl finnas i de nya alubook'arna?
De tvärdör ju inte när man byter batteri.

Ursprungligen av kitesurf:

Något lags internt batteri måste det väl finnas i de nya alubook'arna?
De tvärdör ju inte när man byter batteri.

Troligen är väl det hela löst med en kondensator som håller strömmen och sedan använder PRAM-minnet så extremt lite energi att det kan leva på detta en kortare tid.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-11-30 19:11

Har också problem med en sprillans ny PB (en vecka gammal).
Hade ca 40% av bat. när jag fällde ner locket. Efter 1 timme så
fällde jag upp det men då var det helt slut!!?!
När jag satte i strömadaptern märkte jagatt batteriet
laddades otroligt fort?!?

Jag lät batteriet ladda över natten för säkerhets skull.
Innan jag gick till jobbet (kl 07.30) morgonen efter så
lös batteriindikatorn grönt så jag drog ut sladden.

När jag skulle starta den samma kväll (kl. 19.00) så var batteriet helt tomt.
Datorn startade och skärmen tändes i ca 30 sekunder sen var det godnatt!!!

Dioderna på själva batteriet visar att det är tomt, den första dioden blinkar när
man kontrollerar batteriet, så det måste vara datorn som suger slut på det, eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-30 19:35

Jag kan tillägga att batteriet på min nya PB 15" är helt kasst. Knappt 2 timmars drift vid vanlig surfning. Jag har följt bruksanvisningen angående urladdning/laddning (kalibrerat batteriet ca 20 cykler). Skit säger jag.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-12-01 11:44

Har provat med ett annat batteri – inga som helst problem.
Har ringt och pratat med Apple, de skickar mig ett nytt batteri.
Ifall någon vill veta, så är model nr. på det dåliga batteriet jag har: A1148 10.8V

Jag har talat med Apple nyss - detta är ett bekräftat problem med nya Powerbook G4 15" Dual Layer M9969.

Rutinen är att du ringer Apple och dom skickat ut ett nytt inom en vecka. Tyvärr kan inte din närmaste återförsäljare byta batteriet - utbytesbatteriet M9756 som säljs i butiker är av typen A1078 och har inte samma batteritid som originalbatteriet A1148.

  • Medlem
  • 2005-12-13 13:52
Ursprungligen av Björnström:

Rutinen är att du ringer Apple och dom skickat ut ett nytt inom en vecka. Tyvärr kan inte din närmaste återförsäljare byta batteriet - utbytesbatteriet M9756 som säljs i butiker är av typen A1078 och har inte samma batteritid som originalbatteriet A1148.

Bättre eller sämre? Det förefaller ju som att originalbatteriet inte är särskilt bra.

Av alla komponenter verkar batterier vara överrepresenterade när det kommer till ren feltillverkning. Man tycker inte att det borde vara så svårt att göra batterier jämfört med mycket annat.

PS: Hela den nya siten är assnygg. Well done team.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-13 18:20
Ursprungligen av Björnström:

Jag har talat med Apple nyss - detta är ett bekräftat problem med nya Powerbook G4 15" Dual Layer M9969.

Rutinen är att du ringer Apple och dom skickat ut ett nytt inom en vecka. Tyvärr kan inte din närmaste återförsäljare byta batteriet - utbytesbatteriet M9756 som säljs i butiker är av typen A1078 och har inte samma batteritid som originalbatteriet A1148.

ÄR DET PROBLEM MED SAMTLIGA BATTERIER ELLER BARA SOMLIGA ???

  • Oregistrerad
  • 2005-12-13 19:13
Ursprungligen av Milo:

ÄR DET PROBLEM MED SAMTLIGA BATTERIER ELLER BARA SOMLIGA ???

Bara somliga Caps-man.

Har fått mer information nu - det verkar som om datorer tillverkade vecka 43 2005 huvudsakligen är drabbade. Dessa maskiner har serienummer "..543...".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-14 16:38

Jag har den nya PB15" och när jag kör på full ljusstyrka och airport får jag inte ut mer än 2h - 2h 30min, ska det vara så? Ok att airporten kanske drar lite men lite mer än 2h ska den väl klara av?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-12-14 19:42

Som kuriosa kan jag tillägga att min maskin har serienummer "...544..."
Det dåliga batteriet (som jag skrev ovan) var av modell A1148.
Det nya jag har fått är också av samma modell, d.v.s. A1148.

Ska bli spännande att se hur länge det håller...

Senast redigerat 2006-01-02 10:59
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-15 11:37

Så, nu skall ett nytt batteri vara på väg till min PB som inhandlades i slutet av oktober. Har ett ..543..-nummer.
Fick tjöta en stund, men något större problem var det inte att övertyga assistans-snubben om det kassa batteriet som ger 2 timmar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-15 22:25

Så om man inte får ut mer än två timmar så ska man ringa apple och be dem skicka ett nytt?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-12-19 09:13

Ja, det verkar helt uppenbart att många/några av oss som har fått den nya PB'en har samma problem med batteriet. Jag lämnade in min dator i förra veckan, och fick hämtat den i Fredags. Nytt batteri! Funkar bra än så länge, men jag ska kolla upp lite hur det fungerar med batteriförbrukningen i viloläge, samt serienummer etc. Det kanske inte är över än....../Tomas

  • Oregistrerad
  • 2005-12-23 18:29

Okej, jag antar att jag får sälla mig till gruppen nu. Slutet av förra veckan eller början av denna gick mitt batteri från att (enligt Coconut battery) ha legat på runt 96% kapacitet tvärt ner till 30-40% bara sådär.
Har använt datorn synnerligen normalt - på 1,5 månad kalibrerat 2ggr, 40 loadcycles (vet inte om det är normalt under tidsrymden).
Dagens maximiladdning ligger på 1845mAh / 4400mAh. Enligt Capacity meter ska dock den ursprungliga maxkapaciteten ha varit 5800mAh, vilket jag alltså varit 1400mAh ifrån ända från start.
Jag klarar mig max en timma på nuvarande laddning, och då sitter jag ändå inte och jobbar ihjäl datorn.

Börjar fundera på om jag fått ett batteri för äldre modell.
Hur stor ursprunglig maxkapacitet har ni andra med ny Powerbook enligt mätprogram?

Ska ge batteriet ytterligare kalibreringschans(er) nu i julhelgen - utöver den tidigare i veckan då problemet uppstod. Ger det inte med sig får jag kontakta Apple och reklamera, samt vänta på nytt.
Mycket olustigt, i och med att jag tyckte att batteriet skötte sig riktigt bra till att börja med...

/Erik - SN: xx544xxxxxx

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-24 01:20

Jag har den senaste Powerbooken och jag har alltid haft en maxkapacitet på 4600mAh. Ska man ha runt 5800mAh?

Har precis "beställt" ett nytt batteri till min PB 15" från Apple efter att datorn slår av med ett tjong varje gång jag drar ur nätsladden. Försök att starta utan nätsladd resulterar i att den tänds i ca 2 sekunder och sen "TJONG" så dör den igen.

Återkommer med prestandatester när jag fått det nya batteriet.

- Slice -

Jo just ja!

Jag har haft PB'n sedan november och har dryga 40 laddningscykler och har haft helt OK driftstider fram tills juldagen då ovan hände.

- Slice -

1
Bevaka tråden