Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömma Film till TV via nätverk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-21 20:19

Som topic lyder kan jag på något sätt strömma filmer från min dator till min TV via ett nätverk? Om det går vad behöver jag då för hårdvara. Just nu sitter jag på en mac mini om det har någon betydelse.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-11-21 21:46

Det undrar jag med. En ny Airport Express för både ljud och bild borde vara på gång? Eller är det mycket svårare med bild än med ljud?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-21 22:42
Ursprungligen av JoakimG:

Som topic lyder kan jag på något sätt strömma filmer från min dator till min TV via ett nätverk? Om det går vad behöver jag då för hårdvara. Just nu sitter jag på en mac mini om det har någon betydelse.

Köp en moddad Xbox med XBMC. Dela ut filmerna via SMB och spela upp dem på TV:n från Xboxen. Funkar ruskigt bra, bästa Microsoftprodukten jag haft, tack vare moddningen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-21 23:10

Vad är XBMC? Vad är SMB? Finns det ingen lösning där jag slipper köpa ett TV-spel?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-21 23:47
Ursprungligen av JoakimG:

Vad är XBMC? Vad är SMB? Finns det ingen lösning där jag slipper köpa ett TV-spel?

Du har nog missuppfattat hela grejen med en moddad Xbox lite. En moddad Xbox är en grymt kompetent, anpassningbar och öppen mediacenterbox. TV-spelsfunktionen får du köpet och den kostar mindre än motsvarande speciallösningar (EyeTV osv).

XBMC = Xbox Media Center (helt grym opencource mediacenterprogramvara för xbox, bara att googla för mer info)

SMB = fildelningsprotokoll (Windows-delning i MacOS X)

Senast redigerat 2005-11-22 00:16
  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-21 23:26

Köp en mediaspelare, typ D-Link DSM320, med hjälp av antingen Elgatos (dyra och inte så bra) Eyeconnect-program eller nåt billigare, tex Twonkyvison, som jag själv använder, kan du sen strömma musik, bild och film från din Mac till TV:n, du kopplar alltså in mediaspelaren i Tv:n. Tänk bara på att, om du kör trådlöst nätverk, du ganska snabbt kommer att märka att det suger ordentligt att strömma film trådlöst, det hackar och hänger sig och det är inte direkt njutbart tyvärr. Jag insåg ganska snabbt att det bara var att dra nätverkskabel genom hela lägenheten och nu funkar det mycket bra. Mycket skönt att ha tillgång till all media man har på datorn med en fjärrkontroll i TV-soffan!

Ursprungligen av Ronta:

Köp en mediaspelare, typ D-Link DSM320, med hjälp av antingen Elgatos (dyra och inte så bra) Eyeconnect-program eller nåt billigare, tex Twonkyvison, som jag själv använder, kan du sen strömma musik, bild och film från din Mac till TV:n, du kopplar alltså in mediaspelaren i Tv:n. Tänk bara på att, om du kör trådlöst nätverk, du ganska snabbt kommer att märka att det suger ordentligt att strömma film trådlöst, det hackar och hänger sig och det är inte direkt njutbart tyvärr. Jag insåg ganska snabbt att det bara var att dra nätverkskabel genom hela lägenheten och nu funkar det mycket bra. Mycket skönt att ha tillgång till all media man har på datorn med en fjärrkontroll i TV-soffan!

Äger just en sån här sedan en tid, D-Link DSM-320 och det är fortfarande lite barndomsfel med filer men den funkar överlag. Strömmar dock från en Win PC med deras medföljande server då jag inte testat TwonkyVision men det finns även till Mac? Nice.

*googlar*

1
Bevaka tråden